@TS
Förstår ditt dilemma helt och hållet. Vi har varit med om något liknande, dock handlade det om "vatten som kom in från vår tomt till grannens, från del av orörd naturtomt". Han (gubbens frun var aldrig inblandad i det hela) krävde att vi skulle dränera bort vattnet från vår tomt och nämnde jag "vi kan ju dela på kostnaden", så var jag bara "otrevlig och fräck". Han ljög och drog valser om att han pratat med kommunen och att jag var skyldig att dränera. Visade sig att han inte alls gjort detta och när vi båda pratat med kommunen så hade jag lagen på min sida då vi inte ändrat något och husen har nu legat där i 30år, enligt jordabalken. Då plötsligt sa han: "Men vi kan väll dela på det?". Eftersom han ville dela på kostnaden (~1000kr) och dränera till sina stuprör (dagvatten) så sa jag "ja", för jag ville hålla grannsämjan. Sen har det dykt upp fler grejer med samma gubbe ändå senare, men men.

Lång historia om vatten istället för häck/staket, men min poäng här är att du, som så många andra redan sagt, har lagen på din sida, det är dina buskar och han har inte med dom att göra. Om det nu gått 3 år så är han bara ett svin som inte tillåter dig att ta bort dina egna buskar.

Själv tror jag att det är en sån granne man skall hålla kort, precis som min, så är man lite för snäll i det här ärendet, så kommer samma skit uppstå i framtiden, kanske ett träd som står på hans eller din tomt som det blir tvist om, eller kanske vatten som någon skall dränera :)

Jag hade gjort som många andra redan sagt i tråden, informera att du tänker ta bort häcken då det faktiskt är din, om han nu inte förstått det än. Sen kan du ju prata vidare om att sätta upp något staket/blank med han, för grannsämjans skull, men du skall absolut max betala hälften (om ens det) och det skall inte stå på din tomt, på hans tomt eller eventuellt på tomtgränsen. Kan dock tänka mig att, som andra nämnt, att han inte är så sugen på att slänga upp något insynsskydd själv, förmodligen därför han skriker så fort du tar upp det.
Som tidigare skrivet, ta gärna hjälp av någon bekant när ni pratar med honom. Om jag bott lite närmare er så kunde jag gärna gått med och pratat lite med han ;)
 
  • Gilla
Hyltran från Veglemyren och 3 till
  • Laddar…
Grannen vill alltså ha ett insynsskydd, men vill att det skall stå på din tomt och ta upp din tid och markyta? Synnerligen egocentrerat i så fall. Vi han ha en häck så är det väl bara att plantera en på sin sida av gränsen. Hade han gjort det för tre år sedan så hade den varit uppväxt nu...
 
  • Gilla
THansson och 8 till
  • Laddar…
flovv skrev:
...

Själv tror jag att det är en sån granne man skall hålla kort, precis som min, så är man lite för snäll i det här ärendet, så kommer samma skit uppstå i framtiden, kanske ett träd som står på hans eller din tomt som det blir tvist om, eller kanske vatten som någon skall dränera :)

..
Flow lyfter fram en bra sak här som jag gärna förtydligar. Man skapar aldrig bra relationer genom eftergivenhet. Den som hela tiden gör eftergifter för att undvika otrevliga konfrontationer brukar inte vinna någons respekt, och eftergifter brukar också följas av fler krav. Det blir inte någon bra relation. Om man märker att någon försöker köra över en är det normalt mycket bättre att sätta stopp tydligt och vänligt med en gång.
 
  • Gilla
emmel och 3 till
  • Laddar…
visst får du ta bort häcken och ersätta den med ett staket . grannens åsikt är enbart en åsikt och kan därför inte inkräkta på vad du gör på din fastighet . har du inte haft något utbyte utan enbart besvär av denna granne så skulle ett bevarande av häcken inte förbättra denna grannrelation , tvärtom kan granne i förlängningen introducera fler åsikter om hur din fastighet skall skötas . dags att sätta punkt
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
Jag har lite svårt att följa tråden. Kan man sammanfatta häcken så här: Häcken står på TS tomt. Den är hans och han har rätt att göra vad han vill med den. Tillstånd/medgivande från grannen behövs inte för borttagande. Det är fråga 1.

Fråga två, angående ett nytt staket/plank eller ev. Ny häck. Här blir det svårare att följa vad TS vill.
Jag vill börja med att säga att TS inte är skyldig att helt eller delvis bekosta en ersättning av den borttagna häcken. Det är TS häck och han behöver INTE ersätta den.
OM TS vill ersätta häcken med något finns det olika möjligheter. Bekosta själv en lösning som passar honom. TS kan då utforma den nya avskärmningen som han vill. Den placeras i så fall på den egna tomten. Välja att avstå med att ersätta. Grannen kommer då antagligen att själv montera/bygga något, på sin tomt. Faller det utanför tillståndsplikt kommer TS inte ha någon juridisk möjlighet att påverka utseendet. Bägge dessa lösningarna ger respektive "byggare" total kontroll över utseende men också fullt ekonomiskt ansvar för bygget/planteringen samt underhåll. I extrem scenariot kan resultatet bli att bägge två bygger, vilket låter lite fel...

Den lösning som borde föredras, om man kan enas, är ett gemensamt bygge, som då kan placeras i tomt gränsen. Bägge två har då rätt att ha åsikter och bägge två får, förhoppningsvis, en lösning de kan acceptera. Viktigt att poängtera är att man inte behöver ta lika stort ekonomiskt ansvar. I detta fall låter det som att TS vill bli av med häcken och kan nöja sig med en enklare ersättningslösning. Grannen har högre ambitioner. Om TS vill vara med och ha åsikter och kunna påverka, kan det vara lämpligt att placera staketet i tomtgräns- enklast. TS kan sen erbjuda sig att betala hälften av den lösning han önskar. Om grannens lösning är dyrare, men tilltalande för TS kan det vara lämpligt att betala lite mer, men det är inget krav. Generellt sett kan väl sägas att ju närmare hälften av den totala kostnaden TS betalar, ju mer rätt kan han ta sig näör det gäller åsikter om utformning. Sen kan man bygga detta vidare hu långt som helst. TS har kostnad för att ta bort häcken, ska detta tas med? Är det lämpligt med gemensamma staket med alla problem om underhåll som det kan skapa? Finns inga generella svår. Man kan skriva avtal om man är orolig för framtida problem med staketet. Tänk även på att ett gemensamt staketet kräver gemensamma beslut vad gäller underhåll och eventuellt framtida borttagande.

Hur ska TS fortskrida? Meddela grannen att du planerar ta bort häcken. Tala om hur du, om du, skulle vilja ersätta den, och när. Hör dig för med grannen om hur de kommer att vilja agera när häcken är borta. Om ni kan komma fram till en gemensamt intressant lösning - jättebra, problemet löst. Tycker du grannens lösning är för ambitiös, tala om det och säg hur mycket du önskar spendera. Om grannens lösning kräver bygglov så låt honom ta tag i det. Fortfarande mycket enklare för honom om ni är med på tåget. Ja, det tar tid att få bygglov, men mars är väl en lämplig månad att söka? Då hinner kommunen lämna besked lagom till lämplig byggstart. Hade grannen påbörjat detta för tre år sedan när TS först ville ta bort häcken hade detta redan varit klart! Om grannen verkligen önskar ett dyrt ambitiöst projekt, klargör din ståndpunkt. Hur mycket vill du bidra med, om något. Är lösningen okej för dig, om inte tala om vad du vill ändra. Vid en lovansökan kommer du att få yttra dig. Har du konstruktiva lösningar är sannolikheten större att du får igenom dem. Du kan erbjuda att det får byggas i tomtgräns, vilket ger dig möjlighet till större påverkan. OBS Det nya staketet behöver inte placeras där häcken tidigare stått.

Staket/häckar/plank kräver oftast inte grannars medgivande - men det blir enklare. Du kommer ju att se bygget så länge du bor kvar.

För mig låter det som sagt TS tolkat det som att han har ett ansvarar att ersätta häcken med något annat och att TS och grannen inte kunnat komma överens där. TS har inget krav mot sig om att ersätta en borttagen häck!

Reservation: Hela resonemanget ovan utgår från att TS äger häcken och att den står på hans tomt!
 
  • Gilla
Räknenisse och 1 till
  • Laddar…
TS,ka du filma när du sågar ner häcken så vi får se alla reaktioner (y)
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
Gedigna svar ovan, bravo.

Min enkla input är:

Om det verkar lite frostigt och knepigt hittills er grannar emellan - gå för bövelen inte in i några gemensamma projekt framöver.

Var och en vårdar och utvecklar sin fastighet. Enklast så.
 
  • Gilla
Ingper och 12 till
  • Laddar…
Frågan att du TS har rätt att utan medgivande ta bort häcken är tämligen utredd. Jag hade inte tvekat om detta har dragits ut i flera år. Dessutom på ett sätt där Grannen verkar villkora ett medgivande. Om det inte är en granne man i övrigt delar en öl och grillar med på helgerna, så hade sågen åkt fram hos mig. Hade dock själv ett grannproblem, där vi inte avr överens om hur grannen skötte häck mot vår sida trots att han åtagit sig det. Det löst sig dock ganska bra med en Öl:)

Vad gäller vad man ersätter med så har din granne ganska svaga kort. Så han bör nog vara lite mer tillmötesgående.
Staket kan vem av er som helst sätta på sin tomt, eller gemsamt på tomtgräns. Men Staket är i de flesta kommuner 1,1-1,2m högt. Högre kräver bygglov. De skall dessutom normalt vara minst 50% luft. Annars är det plank. Plank är i de flesta kommuner alltid bygglovskrav. Det innebär vill din granne sätta upp ett tätt plan, eller högt staket över 1,2m (elelr ni gemensamt) så måste denna söka bygglov. Kommunen tar Grannens medgivande eller icke medgivande i beaktning i Bygglovet. Det innebär är man överens så är det mycket troligt att man får igenom ett bygglov, inom rimliga gränser.

Ansöker grannen om ett 3m tätt plank mot din tomt, och du säger nej, med tex motivering störd utsikt, sol förändrade vyer etc.. Så är det absolut inte troligt att han får godkänt. Däremot får han säkert godkänt på ett normalare plank på 1-2m även om du säger nej. Med detta sagt. Grannen är mer beroende av dig än du är av honom. Du har inga krav att göra något efter att häcken är borta. Du gör det du vill eller kommer överens om. Kostnader för ett nytt staket är en fråga som enklast löss vid Grillen. Avgörande borde väl vara om val och uppsättning sker i samförstånd. Eller om ena parten kör sitt race, och därmed får ta alla kostnader.

Om mans kall ge ett råd, precis som många sagt ovan. Meddela grannen att nästa vecka sågar jag ner häcken. Den skall inte vara här en vår/sommar till. Du har utrett det juridiska läget, och du har både rättighet, men framför allt skyldighet att hantera häcken, då roten står på din tomt.
Säg till att när den är borta kan ni diskutera ev gemensam lösning för ny avgränsning.

Är du främst intresserad av Enklare staket, så säg det. Vill han ha mer påkostat. Tillåt det, om du inte har något emot det. Men meddela att den nivån är du ev inte intresserad att betala för. Men kanske kan stå för halva den kostanden som ditt förslag skulle innebära etc. Du skall inte behöva gå med för att ta kostnader för något han vill ha. Du skall rimligen ta kostnader för del i det du vill ha. Väljer ni att dela kostnader så är det rimliga att det sätts mitt på tomtgräns med gemensamt skötselansvar och likartad utseende åt båda håll.
 
...situationen ute i världen.
När två grannar inte kan komma överens om ett djäkla staket, hur i hela fridens namn skall då de stora problemen lösas, de där människor mördas, städer läggs i ruiner, nationer förblöder.
Det kanske började med ett staket någonstans ?:confused:
 
  • Gilla
KarroZoo och 1 till
  • Laddar…
harry73
OveRaskopp skrev:
Det kanske började med ett staket någonstans ?:confused:
det finns och fanns några staket
- hadrianus vall
- kinesiska muren
- järnridån
- muren mellan Israel och Palestina
- stängslet mellan USA och Mexiko
Finns det fler?
 
  • Gilla
helder och 2 till
  • Laddar…
Vad har denna tråd med folksam och skador att göra?

"Hantverkare via Folksam vid vattenskada har haft sönder saker, mina rättigheter?
Efter renoveringen så har hantverkarna haft sönder några saker i huset. De har gjort flera och stora repor i tre st golv. På alla trappsteg..."

Klickar och hamnar i denna tråd. Vad händer?
 
sebastiannielsen skrev:
Vad har denna tråd med folksam och skador att göra?

"Hantverkare via Folksam vid vattenskada har haft sönder saker, mina rättigheter?
Efter renoveringen så har hantverkarna haft sönder några saker i huset. De har gjort flera och stora repor i tre st golv. På alla trappsteg..."

Klickar och hamnar i denna tråd. Vad händer?
Fellänkat i nyhetsbrevet. Tråden om Folksam ligger i juridik-delen.
 
sebastiannielsen skrev:
Vad har denna tråd med folksam och skador att göra?

"Hantverkare via Folksam vid vattenskada har haft sönder saker, mina rättigheter?
Efter renoveringen så har hantverkarna haft sönder några saker i huset. De har gjort flera och stora repor i tre st golv. På alla trappsteg..."

Klickar och hamnar i denna tråd. Vad händer?
Inte första gången länkar kommer på vift :) hade varit kul om detta kunde lösas dock.
 
Spontant efter att ha läst alla inlägg.

Lägg ett brev i grannens brevlåda med datum då häcken kommer att tas ner och be om "ursäkt" om det denna dag skulle bli skräpigt på deras tomt. Vilket ni självfallet åtgärdar direkt. (fokus flyttat) Då har du informerat men behöver inte hamna i en onödig "tyckar-diskussion". Du har rätt o han får tycka vad han vill. Låter som att ni varit väldigt respektfulla och snälla men nu räcker det.
Om du sedan vill uppföra staket så tycker jag att det är bara att göra, skötselfritt låter enklast så behöver ni inte ta hänsyn till framtida skötsel. Plantera något fint på er sida som kan klättra upp eller uppstammade små träd så ni slipper ha ögonkontakt med grannen så snart ni är ute....

O för säkerhets skull dubbelkolla så att ni vet var den juridiska exakta tomtgränsen är, samt dokumentera före-under-efter nedtagning så har ni bevis på vad som skett så det inte blir ord-mot-ord om grannen får för sig att tvista vidare.

Lycka till!
 
  • Gilla
EvertL
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.