HOBBY ARCHITECT
Kallebo skrev:
Nja. Vi har i princip prenumererat på huskataloger de senaste åren och det verkar vara väldigt svårt att få till en planlösning med två eller tre sovrum på entreplan, utan att det blir långa korridorer.

Endast några få hustillverkare lyckas men då saknar husen allt annat man kan önska. Sommarstugor brukar lyckas bättre, men då är vardagsrum kök ofta i minsta laget.



Nej, från Opera
Okej. varför vill ni ha så många sovrum på entréplan om jag får fråga, är alltid nyfiken på hur folk vill bo. :) Ni får helt enkelt be dom rita om lite då, undrar hur mycket det kostar förresten.

(Off topic)
 
K
Vi ritade om själva och bygger i lösvirke, så det kostade inget extra. Lösningen med sovrummen i vinkel kommer väl dock att kosta på, men vi har en smal tomt så det ger förhoppningsvis huset andra kvaliteter.

Vi har två barn och det är skönt att slippa springa i trappen. I vårt fall så planerar vi att ev. hyra ut övervåningen i framtiden och då är det viktigt att ha rum för hobby och arbete :)


Vad hände med dina fasadskisser förresten, skippade du dem helt eller letar jag på fel sätt?
 
Vet inte om detta är något bra svar på hans fråga men jag tänker iallafall som såhär att man vill ha 2st rum på nederplan, ett lite mindre och ett större.

Samma gäller där uppe, där hade jag velat ha ett rum åtminstone som är tillräckligt stort för att kunna husera en dubbelsäng.

Anledning? När du har småbarn så vill man ju helst sova på samma våning ifall att något skulle ske, dels för att du hör det bättre och dels för att du ska slippa springa upp en våning. När barnen sedan blir större så kan det vara skönt att isolera dig lite och låta de ha en del av huset för de själva. Förslagsvis ovanvåningen. Om du då har ett barn som ännu inte är tillräckligt gammalt för att du vill ha det på ett separat våningsplan så är det smidigt att kunna ha ett extra rum där nere så att man kan omstrukturera sig ner utan att behöva kompromissa.
 
  • Gilla
Kallebo
  • Laddar…
Klassisk amerikansk layout, är en sucker för dem själv hehe.. men oftast är de för stora och vräkiga för att passa i "mellanlandet sverige" :) Betyder absolut inte att det är något fel för det.. (prenumererade själv på en amerikansk husritningstidning tidigare.. :) )

Det finns flera saker att kommentera på, men allt är smaksaker inte nödvändigtvis "rätt o fel". Jag har inte hittat nån ritning som faller mig helt i smaken.. alla är bara mer eller mindre bra.. (alltså alla hustillverkare inräknade..dock inte alla privata arkitekter som jag inte pratat med)

Fortsätt jobba med dina ritningar du (nördigt eller ej hehe), jag ritade mig igenom gymnasiet och åren efter (för nöje).

Husritningar är kul (hm.. husbyggeri är kul överhuvudtaget!)

Ha en trevlig dag o lycka till,
Med vänlig hälsning, Sandra
 
  • Gilla
HOBBY ARCHITECT
  • Laddar…
HOBBY ARCHITECT
Kallebo skrev:
Vad hände med dina fasadskisser förresten, skippade du dem helt eller letar jag på fel sätt?
Dom tog jag bort för jag har ritat om huset helt. Kommer nya sen.


Mitt hus har ett sovrum för dubbelsäng där nere och två där uppe.


Det där med att ha en del man kan hyra ut är alltid väldigt smart och fascinerande.
 
Redigerat:
HOBBY ARCHITECT
Snigla skrev:
Klassisk amerikansk layout
På vilket sätt? För att det är stor byggyta?
 
Jag tror inte att man får ha en dörr direkt mellan bostadsutrymme och garage, men du har ju redan en mellan garage och tvättstuga så det borde ju kunna räcka för att ta sig till och från bilen.
 
HOBBY ARCHITECT skrev:
På vilket sätt? För att det är stor byggyta?
Nej inte bara, stor byggyta är väl iof ganska typiskt "over there".. där den lilla startvillan i "bostadskarriären" är på runt ca: 160-180 m2 (nått liknande - bungalow).. men när man sen skaffar barn köper man nästa hus på "listan" som ska vara större.. (nu tror jag iof att dessa saker förändrats lite sista årtiondet, men har inte lika stor inblick där längre..)

Mer klassiskt är väl kanske antalet badrum i förhållande till sovrum.. och sen har vi ju det här med "balkonger" som är mer vanligt därborta än vad det är i sverige (men på starkt intågande här, även fler badrum o storleken på hus..).

Nu idag.. är skillnaden mindre på våra nybyggda hus vs de amerikanska :)
Men i sverige har vi ju (om vi tittar bakåt..) en helt annan stil på hus.. både planlösningsmässigt och stilmässigt..

Jag uppskattar dem båda, men när jag var inne på att bygga mitt eget hus.. så gillade jag amerikanska stuket mer.. (fast inte fullt så stort i kvadrat sett)
 
HOBBY ARCHITECT
klonk skrev:
Jag tror inte att man får ha en dörr direkt mellan bostadsutrymme och garage, men du har ju redan en mellan garage och tvättstuga så det borde ju kunna räcka för att ta sig till och från bilen.
Jasså. Har du källa på det?
 
HOBBY ARCHITECT skrev:
Jasså. Har du källa på det?
Nej, jag håller inte på med husritningar så jag har ingen sådan förberedd. Men det har väl med brandskydd att göra, att man vill att tvättstuga, förråd eller dylikt utrymme ska finnas som sluss mellan garaget och bostadsutrymmet.
 
HOBBY ARCHITECT
klonk skrev:
Nej, jag håller inte på med husritningar så jag har ingen sådan förberedd. Men det har väl med brandskydd att göra, att man vill att tvättstuga, förråd eller dylikt utrymme ska finnas som sluss mellan garaget och bostadsutrymmet.
Då borde jag bli tvungen att ta bort dörren mellan hus och garage då, eller göra en sluss där (också) antar jag.
 
Du får ha dörr mellan garage och bostad. Den måste vara brandklassad (kommer inte ihåg klassen). Även väggen ska hålla samma klassning.
 
HOBBY ARCHITECT
peroande skrev:
Du får ha dörr mellan garage och bostad. Den måste vara brandklassad (kommer inte ihåg klassen). Även väggen ska hålla samma klassning.
Jaha, då måste jag inte ha en sluss då.
 
Mikael_L
Med otroligt hög sannolikhet ska alltid garage och bostad vara varsin brandcell.
Och kravet på brandklassningen beror på brandkårens insatstid till stället (och även saker som hur många som bedöms vistas i lokalerna, tid för utrymning osv om det nu är offentliga lokaler).

Men brandklassningen är nog "a piece of cake", i vilket fall. Vare sig det krävs IE30, eller IE60 så är det lätt att uppnå med en "vanlig" vägg (med något extra lager gipsskiva på) och en brandklassad dörr (enklast och billigast utan fönster i).
Högre klass än IE60 skulle jag inte tro att det någonsin kommer på fråga i en privatbostad.


Vad gäller (luft)sluss så vet jag inte om det finns något krav. Jag har inte sett det i alla fall, och då har jag i viss liten mån faktiskt plöjt alla byggregler då jag gick KA-kursen.

Det är oavsett om det inte finns krav på sluss ändå en god ide.
Skönt att slippa få in avgaslukt i huset så fort man kommit hem, parkerat i garaget och sen öppnar dörren för att gå in i huset. :)
Men att ha en tvättstuga mellan är liksom en helt perfekt sluss, då man har frånluftsutsug just där.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.