Vi har en hög häck som står ca 40 cm in på våran tomt, det är förra ägaren som har planterat den utan att de i det andra huset som den vetter mot har varit inblandade i betalningen. Vi vill ta bort den och sätta ett staket. Men grannarna drar ut på det och vi har väntat på besked från dem i snart tre år. De är med på att sätta staket men drar sig för att ta bort häcken. Nu har vi helt tröttnat då den ser anskrämlig ut åt alla håll och kanter, det är stora hål i den samt att den har mindre angenäma taggar. FÅR vi ta bort den på eget bevåg? Vad kan och de göra? Vi vill gärna kunna göra något på den sidan av tomten, nu förfaller den istället då häcken tar upp all plats. Vilka regler finns? Fortsätter vi att bara vänta så får vi vänta tills pensionen känns det som.
 
Som du beskriver det så är ju häcken helt och hållet din? I så fall (rent formellt) så gör du vad du vill med häcken.
 
  • Gilla
Workingclasshero och 3 till
  • Laddar…
Men får man verkligen det? Måste inte alla parter vara överens om att den ska bort? Den går in på deras tomt ca en m på vissa ställen, men "stammarna" står på vår tomt
 
det är din häck så du gör vad du vill. Att den genom åren växt in på grannens tomt gör inte häcken till hans, han har enbart haft rätt att klippa bort det som hängt in till honom. Det är bara för dig att ta bort häcken. Om ni vill sätta ett staket eller inte har egentligen inte grannen heller med att göra så länge de uppfyller kraven för staket i din kommun. Vill man sköta staketet själv så betalar du detta helt själv ovh sätter på din sida tomten så gör du vad du vill med det också.
 
  • Gilla
nissenhj och 1 till
  • Laddar…
Är det 80 cm in på vår tomt som gäller vid staket då? Eller är det bara för häckar? Vet att de inte vill ha ett staket utan något högt
 
Du kan sätta staketet nära tomtgränsen. Är det ett plank som kräver skötsel även mot grannens sida bör du avsätta utrymme så att du kan ordna detta. Är det ett trådstaket räcker det med 10 cm.

Om nu grannen absolut vill ha insynsskydd - varför sätter de då inte en häck på sin sida och på sin mark? Var observant på att de i så fall måste avsätta plats för ev häckskötsel - 80 cm är lämpligt.
 
  • Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
...Men vi får inte sätta det direkt i tomtgräns?
 
Göran.W
Sätter man ett staket mitt i tomtgränsen kommer halva staketet stå på grannen sida så det ska sättas så hela staketet sitter på din tomt men det får gå ända fram till tomt gränsen.
När det gäller häcken är det bara sätta sågen i den, men räkna med grannen blir purken.
Min nya granne ville sätta staket mellan våra tomter direkt när dom köpte huset och då ifrågasatte jag varför fanns ju en häck.
Men han satte staket och då sågade jag ner häcken för då fick jag en hel meter bredare parkeringsplats och dessutom stod den på min baksida så det var bara jobb med den och ingen glädje för mig.
Grannen blev skitsur för hans tomt såg genast mycket tråkigare ut vilket jag håller med om men det var min häck och han valde sätta staket fast jag tyckte det var onödigt när det fanns häck.
En häck kan betyda enormt mycket för någon så om du ska ta ner den så förbered dom på det.
Ser man i backspegeln så borde jag sagt att jag tar ner häcken om dom sätter staket för då fyller den ingen funktion mer.
 
Vill de ha ett riktigt högt staket kan det kräva bygglov, reglerna skiljer sig lite från kommun till kommun. Mer information hitta du hos bl.a. Boverket och byggnadsnämnden i din kommun. Vegetation på din tomt kan bara du bestämma över, skulle du ha en K-märkt Ek så vet du nog om det...
 
Det är din häck men er tomtgräns...

Prata med grannarna, meddela att häcken kommer sågas ner. Fråga också vad de skulle vilja ha istället och förklara vad du vill ha. Kanske går det att komma fram till en gemensam lösning med ett halvhögt staket i tomtgränsen, något som ni delar på kostnaden och arbetet för.
Tänk såhär; om du bygger ett staket på din sida och de sedan bygger ett plank på sin sida så kommer din sida att se jädrigt märklig ut. De ser ju bara planket, du ser både staketet och sen planket 20 centimeter längre bort, plus allt ogräs och skit som kommer växa upp emellan....
 
  • Gilla
ulrikf och 1 till
  • Laddar…
Det var en tråd här ganska nyligen där en liknande fråga behandlades. Minns att lagtext citerades men hittar inte detta nu. Formellt sett förfogar man över all växtlighet på sin egen tomt, och du har fullt lagstöd för att kapa stammar och rötter som växer på din sida. Det finns lite förbehåll i de fall där t ex stammar växer på båda sidor om tomtgräns - man får inte utan vidare klyva ett träd på mitten - men om nu alla livsuppehållande delarna är på din mark får du givetvis göra som du vill.

Det finns ju mellanvägar också, valet står inte bara mellan en skitstor häck och ett fult plank. Min granne föreslog t ex att vi ska sätta upp någon sorts gles träkonstruktion och plantera någon lämplig klättrande växt som täpper till hålen.

EDIT: https://mobil.byggahus.se/forum/trad-buskar-hackar-grasmattor/242703-grannens-tujahack-6-m-hog-tacker-solen-oss-samt-den-gar-1-5-m-pa-varan-tomt.html
 
Redigerat:
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
harry73
Spelar ingen roll vem som betalade för häcken, det som står på din tomt får du ta bort. Det som står på grannens tomt eller hänger över grannens tomt får grannen ta bort.
Du behöver inte underhålla häcken på grannens sida. Tycker grannen att det är fult får grannen själv klippa häcken där den växer över tomtgränsen.
 
De vill ha en konstruktion som kräver bygglov. Det kommer att se väldigt underligt ut från vårt håll men vi får inte ta ner den såvida inte just den konstruktionen uppförs. Verkar tyvärr inte finnas några andra alternativ för att få ta ner den. De i princip skriker varje gång vi har tagit upp det. Så less på allt krångel
 
harry73
Här hänger jag inte med. Grannen kanske har åsikter, men ni får ta ner häcken om den står på er tomt
 
  • Gilla
nissenhj och 3 till
  • Laddar…
Om grannen håller på sådär så är det ju bara att ta ner häcken. Av ren artighet kan du ju ev. meddela att idag river vi bort häcken.

Sedan sätter du ev. upp ett lämpligt bygglovsfritt staket på din tomt.
 
  • Gilla
mniku och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.