Odjuret skrev:
Det stod att elen var ny...
Givetvis är elen ny, för den kommer nytillverkad från elleverantören, hela tiden. :)
 
  • Gilla
yxis och 4 till
  • Laddar…
Fel, fel, fel, fel. Den åker ju bara fram och tillbaka. Det är ju växelström ;)
 
  • Gilla
Broken arrow och 1 till
  • Laddar…
Återvinning man tar betalt när man levererar och tar tillbaka sinuskurvan :D
 
Rolig tråd, jag vill också vara med :)

12837761_1027455377316318_11955960_o.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Gammal stuga som följde med i köp av ett gammalt hus. Har vissa funderingar på att ta hit en elektriker för att flytta skåpet :p
 
  • Gilla
Location och 7 till
  • Laddar…
tommib
Fantastisk! Så kreativt. Speciellt den där klädstången eller vad det är som ser ut att gå in och spetsa centralen.

Prydligt jobb i och för sig...
 
  • Gilla
helder
  • Laddar…
Royen skrev:
Rolig tråd, jag vill också vara med :)

[bild]

Gammal stuga som följde med i köp av ett gammalt hus. Har vissa funderingar på att ta hit en elektriker för att flytta skåpet :p
Jag skulle direkt flytta duschen.
 
Royen skrev:
Rolig tråd, jag vill också vara med :)

[bild]

Gammal stuga som följde med i köp av ett gammalt hus. Har vissa funderingar på att ta hit en elektriker för att flytta skåpet :p
Jag skulle direkt flytta duschen.

Å andra sidan får man brandskydd nära elcentralen :wow:
 
Alltså, det är ju inte den som blir mobbad man ska flytta på... Elanläggningen är ju den starkare här ergo mobbaren...

Har varit så här i typ 50 år och ingen har dött ännu dock :) Men jag lovar att göra nåt åt det innan duschen används.
 
mexitegel skrev:
Fel, fel, fel, fel. Den åker ju bara fram och tillbaka. Det är ju växelström ;)
Precis. Jag minns att jag blev väldigt förvånad när jag första gången fick räkna ut hur fort elektronerna rör sig i en ledare. Jag visste ju redan att "elektricitet" transporteras i en ledare med nästan ljusets hastighet. Det visade sig att elektronernas medelhastighet pga ström man skickar genom ledaren lämpligen mäts i millimeter per timme! Det är det elektriska fältet i ledaren som rör sig med nästan ljusets hastighet, inte elektronerna.
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Müssli skrev:
Visst är de hantverkare, dock blir det ofta problem när de kommer hit eftersom deras standard ligger mil ifrån vår. Det stora felet ligger hos oss svenskar som snålar och använder dessa hantverkare. Hantverkarna gör inget fel så som jag ser det, vi får vad vi betalar för.
Är det bättre att svensk hantverkare (snickare) kapar ledning för golvvärme eftersom han behövde inte så mycket. Sedan gjöts allt in och kaklades. När elektrikern skulle koppla in upptäcktes det. Det bästa var att han gjorde det till sig själv. Har hört många historier om dåliga hantverkare varav en del är faktiskt Svenskar. Otroligt men sant.

Hur många av installationerna här är gjorda av utländsk arbetskraft. Visst har vissa en annan byggstandard men det är lätt att skylla på dem. Att få ett dåligt arbete till lågt pris är bättre än ett dåligt arbete till dyrt pris. Själv anlitar jag "Nordiska" hantverkare som jag kan lita på.
 
Redigerat:
  • Gilla
helder och 2 till
  • Laddar…
Royen skrev:
Rolig tråd, jag vill också vara med :)

[bild]

Gammal stuga som följde med i köp av ett gammalt hus. Har vissa funderingar på att ta hit en elektriker för att flytta skåpet :p
Måste vara hantverkarjocke som varit i farten. "Man ska ju inte behöva går ur duschen för att byta en propp" Ca 2 min in. https://youtu.be/g27_C_Rwlbw?t=123
 
Royen skrev:
Rolig tråd, jag vill också vara med :)

[bild]

Gammal stuga som följde med i köp av ett gammalt hus. Har vissa funderingar på att ta hit en elektriker för att flytta skåpet :p
Du ska ju givetvis ha luckan stängd när du duschar. Har luckan våtrumstapet på utsidan? Då är det vattentätt (typ) :)
 
  • Gilla
helder och 1 till
  • Laddar…
Jo det är samma typ av tapet på luckan. Draperiet skärmar också av mot skåpet så det är väl relativt liten risk för att nåt ska hända men jag känner nog för att flytta det till utsidan ändå :)

Finns det förövrigt någon elmätare som man kan fjärravläsa när man ändå ska byte elskåp osv?

Haha,, kul film, hade jag inte sett innan (y)
 
Elmätaren tillhör (i normalfallet) nätägaren, men det där är kanske en elmätare för "interndebitering", alltså tex en mätare som hyresvärden tillhandahåller för att själv debitera sina hyresgäster.
 
Ja, som sagt är det en stuga på tomten som kom med när jag köpte huset. Så den "riktiga" mätaren sitter i huset.
Och ja precis, det är så tanken är därav möjligheten till fjärravläsning hade varit smidigt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.