Betalar 3200 kr året för service avtalet, sen tillkommer om dom behöver byta något.
Säljaren sa till mig att man kan räkna ca 4000 kr året som ett genomsnitt med allt pax, ström mm.
Jag har inte fått tömma det innu.
 
cg_1989 skrev:
Betalar 3200 kr året för service avtalet, sen tillkommer om dom behöver byta något.
Säljaren sa till mig att man kan räkna ca 4000 kr året som ett genomsnitt med allt pax, ström mm.
Jag har inte fått tömma det innu.
Jag, får nog ta ett samtal till evergreen och kolla igen. Fick till mig sist jag pratade med dom att jag kanske behövde kompletera anläggningen med en uv-lampa efteråt, som bakteriedödare. Annars låter det helt klart jämförbart.
 
Vad ingår i de olika serviceavtalen?
Jag vet att det säljs såna avtal till olika typer av reningsverk även om det inte finns nåt att serva på en del. Är det bara vattenprovet så går det ju att ta själv och skicka in för en bråkdel av det priset...
 
pjodden skrev:
Vad ingår i de olika serviceavtalen?
Jag vet att det säljs såna avtal till olika typer av reningsverk även om det inte finns nåt att serva på en del. Är det bara vattenprovet så går det ju att ta själv och skicka in för en bråkdel av det priset...
Om jag förståt det rätt handlar de mycket om att kommunen ska få ett intyg på att verket sköts enligt dokumentation som är inskickat. Detta skickas ut månads eller periodvis från leverantören under serviceavtalet.
Oxyfix reningsverk kunde fås med tre olika altenativ, där det första var självservice och naturligtvis var kostnadsfritt. Detta godkänns inte i Trollhättan då dom vill att en person som regelbundet inspekterar olika verk och därför har erfarenhet av vad som skiljer sig mot det normala, kommer ut och tittar till det. Nummer två tror jag kostar 149kr/mån med ett service besök och inskick av intyg till kommunen att polonitsäck fungerar å bytes av ägaren. Sista för 495/mån ingår bytet av säcken plus det som stod i nr2. Jag fick intrycket av att kommunen vill styra så alla anläggningar med flockningsmedel eller kalksäck ska skötas under serviceavtal. Men där är vi inte än.
 
  • Gilla
pjodden
  • Laddar…
Fick precis till mig att Bio cleanern måste kompliteras med någon typ av efterpolering, typ deras uv-lampa, för att bli godkänd här i kommunen.
Nä än så länge håller jag i min ansökan för WSB clean från Tranås :)
 
  • Gilla
Tamford och 1 till
  • Laddar…
Kalksäck/polonit avråder jag av tre anledningar
1. Dyr. Dyrt att byta kalk/polonit.
2. Ej mijövänligt (trots vad säljaren säger). Polonit är en kiselhaltig bergart som framtas genom upphettning till 900 °C. Bryts ofta i Polen. Man kan ju fundera på hur miljövänlig brytningsprocessen är...
3. Inte robust. Finns massvis med exempel på lösningen inte fungerar. Trollhättan gjorde en undersökning nyligen! Se här för skrämmande rapport:http://www.trollhattan.se/startsida...-avlopp/eget-avlopp/kontroll-av-nyare-avlopp/
Minireningsverk så som WSB Tranås any day of the week!!! inget snack.
 
  • Gilla
Tamford
  • Laddar…
markfixaren skrev:
Kalksäck/polonit avråder jag av tre anledningar
1. Dyr. Dyrt att byta kalk/polonit.
2. Ej mijövänligt (trots vad säljaren säger). Polonit är en kiselhaltig bergart som framtas genom upphettning till 900 °C. Bryts ofta i Polen. Man kan ju fundera på hur miljövänlig brytningsprocessen är...
3. Inte robust. Finns massvis med exempel på lösningen inte fungerar. Trollhättan gjorde en undersökning nyligen! Se här för skrämmande rapport:[länk]
Minireningsverk så som WSB Tranås any day of the week!!! inget snack.
Angående rapporten i Trollhättan, håller jag med, ingen rolig läsning. Dock tycker jag att man kan tolka den olika. Summerar man läsningen tycker jag inte att skulden/felet ska läggas på säcken, utan snarare på anläggningen som kommer innan eller att påsen inte bytts i tid. Har ett bekant par som var med som deltagare i undersökningen med sin biorock+kalksäck. Har du inget serviceavtal ska du själv som fastighetsägare kolla pH-värdet på säcken i mellan åt. Detta par hade fått till sig av säljaren att den skulle hålla i 3 år, men hade antagligen gjort sitt efter 1,5-2 år. Om de nu dessutom var som jag nämnde tidigare, problem med slamflykt med partiklar istället för rent vatten var den nog igensatt tidigare. Däremot kanske man kan säga att säcken är känslig och bör kontrolleras regelbundet. Resultatet från rapporten var ju bland annat att kommunen ville se över möjligheter att införa serviceavtal på alla lösningar.
 
Hej!
Från myndighetshåll är man lite tvekande till MRV med filtersäck/fosforfäll/kalkfilter. Ett minireningsverk har ofta rätt liten slamavskiljningsvolym. Vad händer om det för en stund blir överbelastat? Slam ut i fosforsäcken betyder sannolikt igensättning. När fosforfällan installeras efter en tät(med gummiduk) markbädd har avloppsvattnet utöver slamavskiljningen renats och filtrerats genom sådär 15+ kubik sand vilket förstås minskar risken att fosforfällan sätter igen.
Inga lösningar tycks vara fria från problem. Villägarnas riskförbund flaggar för att deras medlemmar har haft oroväckande mkt problem med slamavskiljare som inte fungerar.
Jag har själv en gammal trekammarbrunn i plast/glasfiber och en upphöjd markbädd som jag pumpar till. Pumpen gick sönder och nu gör en 199kronors från biltema jobbet. Pumpbrunnen blir ett extra slamstopp om något strular. Sätter bädden igen är det oftast kört.
Är det brist på plats kanske ett MRV är en idé. En fråga som är relevant: Vad kräver kommunen på den aktuella plasten när det kommer till efterpolering? Hög skyddsnivå finns både gällande hälsoskydd och för miljöskydd. Förhoppningsvis ändras begreppen i den uppfräschade lagstiftningen som är på g. Om skyddsnivån för miljö är hög krävs t.ex. fosforfällning, MRV eller annan lösning med fosforfälla. Är skyddsnivån för hälsoskydd också hög kan kommunen kräva att ett extra reningssteg ska installeras efter minireningsverket. Då är det kanske bättre med en mer traditionell lösning. (3k-brunn+bädd+kem). Långt ifrån alla kommuner har någon vettig hantering om vad som är vad när det kommer till hälsoskydd.
Om du inte behöver ha en efterpolering skulle jag nog satsa på någon form av satsvis rening där luftpumpar gör jobbet. Om den strular hamnar bekymret i täckdiket, inte i din fosforfäll/kalksäck.
Biorock/evergreen finns ju med kemfällning (br40) som din kommun kanske godkänner.
Det är bra att veta vilka bytesintervall din kommun kräver om du ska ha en säck. Dispens kan ges upp till 5år (antar jag att de flesta kommuner säger), men då ska väl belastningen vara därefter. 5år- vettigt pris. 2 år - dyrt...
 
OBD skrev:
Hej!
Från myndighetshåll är man lite tvekande till MRV med filtersäck/fosforfäll/kalkfilter. Ett minireningsverk har ofta rätt liten slamavskiljningsvolym. Vad händer om det för en stund blir överbelastat? Slam ut i fosforsäcken betyder sannolikt igensättning. När fosforfällan installeras efter en tät(med gummiduk) markbädd har avloppsvattnet utöver slamavskiljningen renats och filtrerats genom sådär 15+ kubik sand vilket förstås minskar risken att fosforfällan sätter igen.
Inga lösningar tycks vara fria från problem. Villägarnas riskförbund flaggar för att deras medlemmar har haft oroväckande mkt problem med slamavskiljare som inte fungerar.
Jag har själv en gammal trekammarbrunn i plast/glasfiber och en upphöjd markbädd som jag pumpar till. Pumpen gick sönder och nu gör en 199kronors från biltema jobbet. Pumpbrunnen blir ett extra slamstopp om något strular. Sätter bädden igen är det oftast kört.
Är det brist på plats kanske ett MRV är en idé. En fråga som är relevant: Vad kräver kommunen på den aktuella plasten när det kommer till efterpolering? Hög skyddsnivå finns både gällande hälsoskydd och för miljöskydd. Förhoppningsvis ändras begreppen i den uppfräschade lagstiftningen som är på g. Om skyddsnivån för miljö är hög krävs t.ex. fosforfällning, MRV eller annan lösning med fosforfälla. Är skyddsnivån för hälsoskydd också hög kan kommunen kräva att ett extra reningssteg ska installeras efter minireningsverket. Då är det kanske bättre med en mer traditionell lösning. (3k-brunn+bädd+kem). Långt ifrån alla kommuner har någon vettig hantering om vad som är vad när det kommer till hälsoskydd.
Om du inte behöver ha en efterpolering skulle jag nog satsa på någon form av satsvis rening där luftpumpar gör jobbet. Om den strular hamnar bekymret i täckdiket, inte i din fosforfäll/kalksäck.
Biorock/evergreen finns ju med kemfällning (br40) som din kommun kanske godkänner.
Det är bra att veta vilka bytesintervall din kommun kräver om du ska ha en säck. Dispens kan ges upp till 5år (antar jag att de flesta kommuner säger), men då ska väl belastningen vara därefter. 5år- vettigt pris. 2 år - dyrt...
Ja mitt val hamnade tillslut på WSB clean kemverk. Levereras hem nästa lördag. Sen om det blivit rätt väl, de återstår att se framgent. Har lagt så otroligt mycket tid på detta ( enligt min fru😉) så nu ska de bli skönt att få ner skiten och förhoppningsvis sätta tänderna i roligare projekt....
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
battiboy nu när du har ett WSB clean reningsverk installerat har du några synpunkter på det?
Jag tänker installera ett i sommar men precis som du har jag flera förslag.
 
Marcus Malmberga skrev:
battiboy nu när du har ett WSB clean reningsverk installerat har du några synpunkter på det?
Jag tänker installera ett i sommar men precis som du har jag flera förslag.
Jag har inte lagt många tankar eller minuter på denna anläggning, sedan vi installerade den. Å de måste väl vara ett gott tecken ;-)
Den tuffar å går, dock låter kompressorn något (ett dovt murande ljud när denna är igång).
Det luktade lite svagt när vinden låg på dom första 2 månaderna innan det blivit en hinna/kaka på ytan i förkammaren, helt enligt säljarens info. Så detta borde väl återkomma vid varje tömning skulle jag tro, men inget som vi besvärades av.
Vi hade de lite tight att komma fram med brunnarna (dubbelbrunn system) där vi valt att gräva, så den tunga vikten på dessa höll på att bli ett stort problem när vi skulle stoppa ner dom. Men turen var på vår sida. Utöver detta var de ganska smidigt att stoppa ner...
Är väldigt nöjd så här långt, återstår att se vad service teknikern säger vid sitt fösta besök till sommarn.
 
  • Gilla
Nalleman64 och 1 till
  • Laddar…
Battiboy vad kostande anläggningen?
 
rsa skrev:
Battiboy vad kostande anläggningen?
Betalade 70t för anläggningen.
Det blev ca 90t totalt när allt var klart.
 
  • Gilla
Nalleman64 och 1 till
  • Laddar…
Även vi har behov av att förnya vårt avlopp, och även vi har en illa placerad färskvattenbrunn på tomten.

Har tittat på flera olika alternativ men någon form av minireningsverk blir det. Efter att ha läst i denna tråd inser vi nackdelarna med kalksäck för fosforavfällning så det alternativet går bort. Har "drömt" lite om Alnarp ACT men eftersom vi även behöver investera i trekammarbrunn blir deras lösning orimligt dyr för att vi ska kunna motivera det valet (framför allt med tanke på att vi finns med i en VA-plan för anslutning 2033..). Ca 140000 för ProACT+InterACT exklusive grävning och andra kringarbeten.

Dock skickade vi in en ansökan till kommunen på ACT och fick återkoppling att vi behöver någon form av bakteriedödande efterpolering då utloppet hamnar för nära dricksvattenbrunnen. Vi kommer behöva göra en provgrop och förhoppningen är att det räcker med hygieniseringsbädd, men ev krävs UV-ljus.

Hade också en entreprenör på plats som säljer Oxyfix, han föreslog en ev lösning där vi inte installerar fosforfällan utan i stället lägger en infiltration efter MRV. Har inte gått vidare till kommunen med detta förslag ännu, så vet inte om de skulle godkänna det.

Battiboy, vad har ni efter ert utlopp från WSB Clean? Öppet utlopp i dike/hygieniseringsbädd/UV-ljus/annat? Hur nära är det till er dricksvattenbrunn?
 
aleica skrev:
Även vi har behov av att förnya vårt avlopp, och även vi har en illa placerad färskvattenbrunn på tomten.

Har tittat på flera olika alternativ men någon form av minireningsverk blir det. Efter att ha läst i denna tråd inser vi nackdelarna med kalksäck för fosforavfällning så det alternativet går bort. Har "drömt" lite om Alnarp ACT men eftersom vi även behöver investera i trekammarbrunn blir deras lösning orimligt dyr för att vi ska kunna motivera det valet (framför allt med tanke på att vi finns med i en VA-plan för anslutning 2033..). Ca 140000 för ProACT+InterACT exklusive grävning och andra kringarbeten.

Dock skickade vi in en ansökan till kommunen på ACT och fick återkoppling att vi behöver någon form av bakteriedödande efterpolering då utloppet hamnar för nära dricksvattenbrunnen. Vi kommer behöva göra en provgrop och förhoppningen är att det räcker med hygieniseringsbädd, men ev krävs UV-ljus.

Hade också en entreprenör på plats som säljer Oxyfix, han föreslog en ev lösning där vi inte installerar fosforfällan utan i stället lägger en infiltration efter MRV. Har inte gått vidare till kommunen med detta förslag ännu, så vet inte om de skulle godkänna det.

Battiboy, vad har ni efter ert utlopp från WSB Clean? Öppet utlopp i dike/hygieniseringsbädd/UV-ljus/annat? Hur nära är det till er dricksvattenbrunn?
Som du skriver, öppet utlopp i dike med självfall ca 80m ner mot en förbipasserande å. Utloppet hamnar nog ca 50 meter ifrån vår borrade brunn. Vi tittade också på oxyfix men det blev dyrare för oss.
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.