Langbein
Någon skrev att det ska läggas tätt för virket krymper senare, vi har tryckimpregnerat. Hur lång tid tar det och sväller det med fukt?
 
  • Gilla
grabergn
  • Laddar…
Egen erfarenhet: 28x120 trall lades dikt an, efter 1,5 (regniga) månader är avståndet nu ca 4 mm.

 
Att lägga dikt an skulle inte jag rekommendera, då man inte har någon chans att "ljuga" till trallen.
Man måste kunna spela lite med avståndet för att få det rakt.
Brädorna är ju sällan helt raka och sätter du en lite skevt, så blir alla efterföljandeskeva om de ska gå dikt an.

Själv tog jag en liten masonitskiva ca. 3mm som distans.
 
En spik eller en tumstock fungerar utmärkt som distans
 
Som "lastkaj" säger... Måttstocken emellan är bäst, eller helt enkelt en morakniv!
Alla sätt är bra utom dom dåliga.!!
Iallafal max 3 mm emellan.!
 
Min lillebror (som jobbar som snickare och har lagt många altangolv) säger att "numera lägger vi alltid dikt an, för det torkar alltid så det blir lagom springa sedan".På min altan har vi lagt dikt an och har numera ca. 4mm springa.

Kalsipper
 
jworld skrev:
Att lägga dikt an skulle inte jag rekommendera, då man inte har någon chans att "ljuga" till trallen.
Man måste kunna spela lite med avståndet för att få det rakt.
Brädorna är ju sällan helt raka och sätter du en lite skevt, så blir alla efterföljandeskeva om de ska gå dikt an.

Själv tog jag en liten masonitskiva ca. 3mm som distans.
Som jworld nämner så skulle inte jag heller lägga dikt an då trallen sällan är helt rak. Jag la vårt första trallgolv på detta sätt och det tog enormt mycket tid för att få det snyggt då vissa bitar inte var raka. Vårt nya trallgolv la jag med en distans på 3mm och det blev kanon samtidigt som jag sparade tid jämfört med det förra.

Men det är klart, om man får tag i helt rakt virke så funkar det säkert kanon med dikt an läggning.
 
Jag lade dikt an och hade inga problem med skevt virke. Ett par st var lite skeva men bara man skruvar i ena änden och sedan den motsatta så har man en hel del hävarm för att räta ut skevheten.
 
Claes skrev:
Jag lade dikt an och hade inga problem med skevt virke. Ett par st var lite skeva men bara man skruvar i ena änden och sedan den motsatta så har man en hel del hävarm för att räta ut skevheten.
Kan bara hålla med. Ser ingen nytta med att lägga med ett par mm mellan varje. Kommer bli alldeles för stora springor isf...
Lade mitt altangolv dikt an förra sommaren med ett lagom avstånd mellan nu snart ett år senare.
 
Nanoo skrev:
Ser ingen nytta med att lägga med ett par mm mellan varje. Kommer bli alldeles för stora springor isf...
Lade mitt altangolv dikt an förra sommaren med ett lagom avstånd mellan nu snart ett år senare.
Samma här, inga tumstockar mellan (om man nu inte råkar ha fått tag på väldigt krokigt och skevt virke), lagt dikt an för ett år sedan och helt perfekta springor nu i sommar :).

MVH//Christina.
 
  • Gilla
Trumolle
  • Laddar…
huvudsaken är att man får första brädan rakt, i mitt fall stöttes den mot en spikrak putsad mur, restn dikt an......
 
Jag köpte nytryckt virke som var dyngsurt och la med 5mm avstånd. Nu efter 4 år är det 12 mm glipa mellan vissa brädor :-/. Jag kommer att lägga om trallen och köra med en 5-tumsspik som distans (ca 4mm).

Jag håller på att skruva trallen kloss an om trallen är nyköpt och nytryckt.
 
ClasseClas skrev:
Jag köpte nytryckt virke som var dyngsurt och la med 5mm avstånd. Nu efter 4 år är det 12 mm glipa mellan vissa brädor  :-/. Jag kommer att lägga om trallen och köra med en 5-tumsspik som distans (ca 4mm).

Jag håller på att skruva trallen kloss an om trallen är nyköpt och nytryckt.
Håller med enligt ovan. Monterade själv nytryckt virke för 6 år sedan, 28*120, och använde en 3-tummare, strax över 3 mm, som distans. Nu har jag en massa olika stora mellanrum beroende var på altanen man tittar. De brädor som ligger under takfoten har springor på upp till 10-11 mm.

För 3 år sedan så byggdes det sista på altanen färdigt, en vinkling på andra sidan huset. Trallen som användes där var inköpt samtidigt med den första trallen men hade legat luftigt under altanen i ca 3 år.
Där använde jag samma distans som för den första delen och där är springorna mycket jämnare, många går till och med ihop helt om det regnar mycket.

Lärdom: Använder man 28*120 virke som är nytryckt (=ligger utomhus på brädgårn) så är det nog bäst att montera utan springa. Alternativt låta det torka luftigt under tak något år. Det sista ger troligtvis de jämnaste springorna.
 
Fy här håller jag på att precis precis lägga trallgolvet på min uteplats. Har fått rådet av alla som byggt hittills att lägga med ca 3mm mellanrum.

Blev ruskigt osäker nu, vill ju inte behöva lägga om hela trallgolvet om ett par år.

SUCK!!!
 
Sällar mig till skaran som lade nytryckt trall dikt an och det är alldeles lagom springor nu.
Min uppfattning är att det dessutom är enklare att räta skeva brädor när de är färska (nytryckta) än om de legat och torkat ett antal månader. Dessutom blir eventuell sprickbildning från skruvarna mindre ju blötare trallen är.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.