Någon som vet om avståndsmätaren Lidl har denna veckan är något att ha?
 
Har köpt gängset tidigare på Lidl och till det jag använt dem har de fungerat bra. Har även borrskruvdragare som körts relativt hårt i nästan 3 år och funkar fortfarande. Men sticksågen jag köpte brast i sågbladsfästet, tyvärr en dålig svetsning så den fick jag returnera.
 
Martin_B
Lasermätare Parkside PLEM 50
Pris 499 kr, eller 449 kr med veckans rabattkupong.

Undrar om den är något att ha? Synd att den inte verkar mäta lutning dock.

parkside-laser-entfernungsmessgeraet-plem-50-a1-50-m.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tekniska data
Mätområde: 0,05 - 50 m A)
Mätnoggrannhet (typisk): ± 2,0 mm B)
Minsta visade enhet: 1 mm
Drifttemperatur: 0° - 40 °C
Relativ luftfuktighet max: ≤ 75 %
Laserklass: 2
Våglängd (λ): 650 nm
Maximal effekt P max: < 1 mW
Batterier: 2 st. 1,5 V LR03 (AAA)
Vikt: 88 g
Mått: 11,3 x 4,9 x 2,6 cm

A) Räckvidden ökar ju bättre laserljuset kastas tillbaka från målytan
(spritt, inte refl ekterat) och ju ljusare laserpunkten är jämfört med
omgivningsljuset (inomhus, vid skymning).

B) Vid ogynnsamma förhållanden som t ex starkt solljus eller ytor
som refl ekterar dåligt är den maximala avvikelsen ± 10 mm på 50 m.
Vid ogynnsamma förhållanden måste man räkna med en avvikelse på
± 0,05 mm/m.

Manual: http://www.lidl-service.com/static/94128696/100719_FI_SV_NL.pdf
 
Mikael_L
Jag har den laddaren.
Gör sitt jobb i alla fall.

Den vill dock inte starta laddning om batteriet är rätt djupt urladdat.
Om batteriet har något runt 10V eller lägre spänning så kickar inte laddningen igång. Då måste jag lura laddaren med att tillfälligt dra upp spänningen med t.ex. startkablar och ett annat (laddat) batteri. När laddningen väl kommit igång går det bra, bara man inte bryter strömmen eller laddningen just efter den börjat.
 
Det beror nog inte på just den laddaren, det är likadant med c-tek går inte heller alltid igång, dock om man lämnar den på under en längre tid så brukar det indikera laddning.
 
Har två st, en i bilen och en i garaget. De funkar, hur bra kan jag inte bedöma, men de laddar!
 
Jag tror att Lidl-laddaren är OK, men vill man köpa "originalet" till dessa smart-laddare så har Jula en kampanj just nu, 299:- för Ctek Zafir 30:
http://www.jula.se/catalog/bil-och-...llbehor/batteriladdare/batteriladdare-608067/

Edit:
Observera att dessa smartladdare kan bli lurade om det finns förbrukare inkopplade till batteriet. Laddningsspänningen kan då ligga kvar på en hög nivå när den i stället borde sänkts (när batteriet är fulladdat). Det är inte bra för batteriet.
 
Redigerat:
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Jag hade nog också gått upp en 100 ing och köpt cteken.
 
Mikael_L
På torsdag släpps nästa verktygskampanj.
En bänkslipmaskin för 300 pix bl.a. som får mig lite sugen.

Bara på 200W, så den är kanske lite klen. Men om den bara går bra utan att vobbla och så, så lär det väl duga till att skärpa lite borrar eller slipa till en flatmejsel osv. Själv ser jag inte behovet att smärgla stora prylar med kraftig materialavverkning.
Tror ni den kan vara något?
http://www.lidl.se/sv/2715.htm?action=showDetail&id=16231
 
Den är nog helt OK för pengarna. Jag har spanat lite på motsv från Jula/Biltema och de verkar rulla fint, inte provstartat en dock.

Jag hade övervägt att byta en skivan till en finare än den som levereras, brukar inte vara fin nog för att slipa egg på verktyg.
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
De hade ett fempack med spärrnycklar också. Men lite konstiga val angående storlekar.
8-10-13-14-17

Jag minns inte riktigt när jag hade behov av 14-nyckel senast

Mitt val hade varit 8-10-11-13-15
 
Är det spärr ringnycklar?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.