Drog lite vp rör till blivande gästrum/barnrum. Det fanns en takdosa i rummet med ett vp-rör som kom ner i taket i nya rummet. Tanken var att bege mig upp till vinden för att skotta undan spån för att skotta mig ner till ditt röret gick igenom taket för att sätta dit en takdosa istället, men jag och en spade fick inte plats samtidigt 😪

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Så istället tog jag dosborren och borrade hålet för takdosan först, och öste ner spånet.

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sedan gjorde jag en bedömning var röret från gamla takdosan gick till nya rummet och borrade två 16mm hål i taket vid väggen mellan rummen. Jag lyckades givetvis träffa perfekt 😊

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nåväl, inte hela världen och snabbt löst med en skarv. Slutligen satte jag ditt vp-rören och takdosan.

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Slutligen borstade jag av mig dammet och lämnade vinden i hopp om att jag inte har några fler ärenden dit på ett tag.
 
  • Gilla
Appendix och 6 till
  • Laddar…
D09
Fick ett ryck och monterade lite högtalare i sovrummet 😋

Men va fan tog sista kabeln vägen? 🤔

Röret verkar tomt... 😳

image.jpeg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
fremax och 4 till
  • Laddar…
Har spacklat väggar och rivit bort dom sista tapeterna i helgen , väntar nu på att spacklet ska torka så man kan slipa eländet.:thumbdown:
Har även tagit bort lite av golvet för att se hur det var uppbyggt , konstaterade att jag vill strypa husbyggaren då vardagsrumsgolvet var helt annorlunda uppbyggt mot resten av huset.
I hela huset utan vardagsrummet så är det en betongplatta med golv på , enkelt att byta o lägga nytt.
I vardagsrummet vilar parkettgolvet på reglar fastspikat i notspåret med 3" spik.:mad:
Har nu bestämt mig för att inte riva golvet utan att lägga ett nytt ovanpå.:confused:
 
  • Gilla
AndersPS och 2 till
  • Laddar…
Excel
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Monterat en skena för och 4 spottar.
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
D09 skrev:
[bild]
Middagen hälsar på, ser jag.
 
  • Gilla
fremax och 2 till
  • Laddar…
D09
-RB- skrev:
Middagen hälsar på, ser jag.
Jag har inte sett eller hört något

😇😎😇
 
  • Gilla
-RB-
  • Laddar…
70-talsspaljé görs om till något som mer passar i ett hus från 30-talet.
image-20160306_193858.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


image-20160306_193828.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Jumos
  • Laddar…
Jordat armeringsnätet i badrummet. Hängslen och livrem :)
 
Excel
Ramnemark skrev:
Jordat armeringsnätet i badrummet. Hängslen och livrem :)
Varför jorda? :x
 
Varför inte?

Det gick åt 60cm FK som var gratis :)
 
Redigerat:
D09
Beställt optisk kabel och högtalarkablage till sovrummet samt en minikompressor/ bilstarthjälp som ska ( hoppas jag ) duga till att fylla på lite luft till hydropressen..

Inser att det fortfarande snöar och dagens insats inte var värt något.. Skulle åkt pulka istället 😬
 
  • Gilla
Snigla och 1 till
  • Laddar…
Excel
Ramnemark skrev:
Varför inte?

Det gick åt 60cm FK som var gratis :)
Förstår fortfarande inte syftet. Ungefär som jag skulle skriva "jag har jordat fönsterblecket" Jag ifrågasätter inte vaför du gjort det jag vill bara veta varför.
 
Det är väll pga jobbet. I Norge jordas alltid armeringen när de lägger golvvärme. I Sverige har vi väll släppt lite på det, det ska bara jordas ifall det är beröringsbart. Pratar jag med mina kollegor ska "ALLT i badrummet ska jordas".
Jag hade ett vägguttag 20cm över golvet så det var lika bra att slänga i en tråd :). Men nej, det fyller ingen direkt funktion.....
 
  • Gilla
Excel
  • Laddar…
Ramnemark skrev:
Det är väll pga jobbet. I Norge jordas alltid armeringen när de lägger golvvärme. I Sverige har vi väll släppt lite på det, det ska bara jordas ifall det är beröringsbart. Pratar jag med mina kollegor ska "ALLT i badrummet ska jordas".
Jag hade ett vägguttag 20cm över golvet så det var lika bra att slänga i en tråd :). Men nej, det fyller ingen direkt funktion.....
Kan man så skall man PUS jorda armeringen. Hellre en jord för mycket än för lite är rätt tänk tycker jag.
 
  • Gilla
Ramnemark
  • Laddar…
Mikael_L
Robert-san01 skrev:
Kan man så skall man PUS jorda armeringen. Hellre en jord för mycket än för lite är rätt tänk tycker jag.
Nja, lite väl kategoriskt.

Tänk om en klantig linjemontör råkar koppla ut PEN borta vid transformatorn, eller en grävmaskin skadar en jordkabel så att PEN, men inte alla faser går av, eller något annat scenario av den typen sker, så kan det i olyckliga fall bli upp till 230V (gentemot sann jord) i armeringen i badrumsgolvet. Ja det blir i princip garanterat spänning av någon valör där i alla fall.

Så helt enkelt tycker jag inte det är att avgöra när det ska jordas, och när det jordas i onödan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.