Hur blir man av med svartmyror?

Vi har sådana utomhus överallt och det är lite trist när dom går upp på trädgårdsmöblerna och börjar mumsa på mina kakor etc.

Myrr är för fjuttigt - kan man göra något annat själv?
 
Köp en myrslok.
 
Prova att sätta ut en tallrik eller dyl. med nåt sött i t.ex. saft någonstans längre bort i trädgården där ni inte är, då lockas myror, getingar o dyl. dit istället för till dina kakor ;D
 
jureit skrev:
Vi kör något som heter Baythion. Rackarns effektivt. Handlade det på någon trädgårdsbutik.

Tänk bara på att ta det lite lugnt och inte utrota alla, även de har en uppgift.
Det där låter bra.

Myrorna kan bo hos grannen.

Kan man sprida det över hela tomten eller hur funkar det?
 
MathiasS skrev:
Kan man sprida det över hela tomten eller hur funkar det?
Det är ett pulver som du använder för punktbekämpning (myrorna inte grannen ;D). Vid bekämpning av stora ytor blandar du det med vatten och sprider det med vattenkanna. Funkar oftast kanon!
 
På våren vattnar du myrgift runt huset och på altanen. Då bygger de sina bon en bit ut i trädgården (där vill du garanterat inte sprida ut gift i onödan), de få myror som orkar sig upp på altanen och upp på bordet kan du stå ut med. ;)
/ulle
 
Vad är det ni säger egentligen? Kan jag sprida detta i rabatter och på gräsmattan? Verkar ju vara kanon om man tillochmed kan använda vattenspridaren för detta.... 8)
 
MathiasS skrev:
Verkar ju vara kanon om man tillochmed kan använda vattenspridaren för detta.... 8)
Det blir nog knepigt = stor risk för att ävjan täpper till hålen i din spridare. Gå ett par varv med vattenkannan så får du lite motion också ;D.
 
Jag tror det är hugget som stucket vilket man använder - personligen tycker jag att det en sträng Myrr funkar bättre än Baythion.

Det finns tydligen ett medel som heter Kong (tror jag).
Det är ett gift som inte slår ut direkt, utan myran som får det på sig tar med det hem tilll stacken där det slår ut drottningen varpå hela kolonin dör ut. Inget vidare vänligt, jag föredrar att lägga några Myrrsträngar mellan huset och stacken för att visa myrorna var de inte ska gå.
 
KarlXII skrev:
Jag tror det är hugget som stucket vilket man använder - personligen tycker jag att det en sträng Myrr funkar bättre än Baythion.

Det finns tydligen ett medel som heter Kong (tror jag).
Det är ett gift som inte slår ut direkt, utan myran som får det på sig tar med det hem tilll stacken där det slår ut drottningen varpå hela kolonin dör ut. Inget vidare vänligt, jag föredrar att lägga några Myrrsträngar mellan huset och stacken för att visa myrorna var de inte ska gå.
Ett sånt medel har jag mot getingar, och det är BRUTALT.
Boet är förstört på ett par timmar.
 
Det finns flera miljövänliga alternativ oxå: tex ett som stör ut deras orienteringgsinne (luktar dock mögel), de hittar inte hem till boet och kolonin dör ut, ett annat rispar myrans kropp så den torkar ut (ett finkrossat stendamm om jag inte minns fel)...

Själv föredrar jag att lösa upp Baythion i vattenkannan och ev. myrdosor om de ändå hittar in. Medlet är som sagt giftigt! Myrorna är det inte (tom ätbara, sägs det...huuu!)

/Ulle
 
Jag har fått mitt medel av Anticimex ;D ;D ;D
 
Nix skrev:
Jag har fått mitt medel av Anticimex  ;D ;D ;D
Kom på, att jag också har fått ett synnerligen effektivt medel mot myror från dom. Det heter: Cymexpuder. Tror inte, våra damer ska använda det till näsan, dock! ;D
 
Immobil skrev:
Kom på, att jag också har fått ett synnerligen effektivt medel mot myror från dom. Det heter: Cymexpuder. Tror inte, våra damer ska använda det till näsan, dock! ;D
Jag tror faktiskt att det är samma som jag har.
Prova på ett getingbo i sommar så får du se!
 
Jag slår en signal till Antisimex helt enkelt.

Punktinsatser i all ära, men när dom måste göras överallt kan det inte längre kallas punktinsats. Jag behöver massförstörelsevapen och legosoldater.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.