Hej!
Skulle någon vänlig och kunnig inom VVS vilja försöka förklara några samband för mig?

Vi bytte för några år sedan oljepannan mot bergvärme.
Förra sommaren renoverade vi även kök och badrum.

Problemet är att ibland bygger varmvattnet upp ett högt tryck. När jag tappar VV från engreppsblandaren hoppar nästan spaken upp av sig självt. Detta gäller enbart VV, inte KV.

Jag har även märkt att varma sidan på VP tappar tryck. Sannolikt i samband med VV-övertrycket.

Jag har aldrig under två åren med bergvärme-VP upptäckt minsta droppe vid någon expansionskärl eller ens i närheten av VP.

Det är en NIBE 1245.
Varma sidan börjar på 1bar. När den har tappat till 0,5-0,6bar brukar jag fylla på med vatten tills trycket går till 1bar igen.
Kalla sidan håller 0,5 stadigt. Räcker det?

Felen (VV-övertryck och tappad tryck värmeslinga) tycks förekomma intermittent men samtidigt.
Vad är det som händer?
 
Övertryck på VV kan tyda på en trasig säkerhetsventil och skulle i så fall kunna skada eller spräcka t ex beredare.
 
Skulle det även kunna vara anledningen att det aldrig har skvalpat en droppe från pannan?
Det var viktigt med golvbrunn i VP-rummet trots allt.
 
gunric skrev:
Ok, lite extremfall men kul: [länk]
Oj, tur att pannan står i garaget.
 
Tryckluft ja. Med bara vatten exploderar det inte så.
 
MagHam skrev:
Tryckluft ja. Med bara vatten exploderar det inte så.
Det beror på temperaturen. De har pluggat säkerhetsventilen och kopplat förbi både termostat och överhettningsskydd. Sedan fyllt den med vatten och slagit på strömmen. 300 psi är ungefär 20 bar. Då är vattnet drygt 200ºC. Så det är visst bara vatten. Men det krävs minst tre säkerhetssystem satta ur spel för att det skall ske.
 
Ok. Focus! Släpp OffTopic.

Varför ökar VV-tryck samtidigt som värmeslingan minskar?
 
  • Gilla
corre
  • Laddar…
Varmt vatten tar mer plats än kallt, när man värmer kallt vatten ökar trycket på vv tills det börjar droppa ur säkerhetsventilen, är den på 9 bar och kv håller 2,5 bar (som det gör hos mig) så blir väldigt stor skillnad. Detta är fullt normalt och trycket sjunker direkt till normalt.
 
Plutus skrev:
Varmt vatten tar mer plats än kallt, när man värmer kallt vatten ökar trycket på vv tills det börjar droppa ur säkerhetsventilen, är den på 9 bar och kv håller 2,5 bar (som det gör hos mig) så blir väldigt stor skillnad. Detta är fullt normalt och trycket sjunker direkt till normalt.
Tack för svar.
Men som sagt, jag har inte under två år observerat en endaste droppe från säkerhetsventilen. Snustorrt runt VP.

Skulle en möjlig anledning vara "stopp i säkerhetsventilen" som utvecklas till övertryck i VV och tappad tryck i värmeslingan?
 
Är det stopp i säkerhetsventilen blir det mycket högre tryck på varmvattnet än om ventilen fungerar samt givetvis inget droppande från ventilen. Volymutvidgningen tas då upp av att rör och beredare töjer ut sig en aning. Det skulle mycket väl kunna vara förklaringen till "pulsen" när du öppnar varmvattenkranen. Jag vet inte varför det skulle påverka trycket i värmeslingan, men det kanske finns ett samband. Det finns ibland ett handtag på säkerhetsventilen så att man kan prova den.
 
Expansionskärlen har en vit liten skruvkork (som en knapp på en sprayflaska, fast gängad).
EDIT: det är nog en avluftare.
 
Tänkte återkoppla lite. Inte för att problem är lösta, men tror mig ändå ha hittat vettiga förklaringar till problemen.
1. Högt tryck VV. Sannolikt probs med expansionskärlen. Övertryck i VV-systemet är rätt så kopplat till användandet av VV hos oss. Efter en lång och varm dusch är det sannolikt att vi finner övertryck i systemet. I andra fall mindre sannolikt.
2. Varma sidan på VP tappar tryck. Noterade att ett element (badrum nedre plan) läcker lite (eller lite++). Om vatten försvinner här, minskar trycker sannolikt också.
 
Expansionskärl brukar väl sitta på värmesidan och inte på varmvattensidan, eller menar du varmvattenberedaren?

Att vattnet expanderar när det värms upp är helt normalt (och att trycket därmed ökar), det kan ju även vara så att trycket höjs så mycket att du märker av det vid tappning men att det ändå är lägre än det tryck då säkerhetsventilen ska lösa.
 
Anledningen att det inte läckt tidigare är
1. Läckage tillbaka genom vattenmätare, dålig eller obefintlig backventil är vanligt i äldre mätare/ventilkoppel.
2. Läckage av övertryck via ett läckande rör eller komponent på varm/kallvattenledningar.
3. Öppnande av kran/wcstol under uppvärmningen.

När en stor tappning görs så minskar volymen i vvb pågrund av att kallt vatten skickas in, denna volym förändras sedan och en tryck ökning sker när vattnet värms upp hastigt. En värmepump värmer vattnet betydligt snabbare än en vvb och det resulterar i att trycket höjs snabbare. Denna tryckökning ska i fungerande anläggningar tas omhand av säkerhetsventilen som oftast är på 9bar och ska vara dragen till ett avlopp.
Det är alltså pga att säkerhetsventilen ej öppnat eller att något inte är rätt kopplat som du får tryckökning i blandaren. Denna skulle jag låta undersöka omgående då de är direkt farligt att den inte fungerar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.