Ska försöka svara på det jag kan, som det står tidigare så läste jag på mycket innan och behandlade mitt hus förra sommaren.


1. Låter det rimligt att husleverantören fixar allt, det finns inga moment som de inte kan lyckas med i fabriken så att säga?
Alltså, min fråga är om man kan lita på att det funkar eller hur man ska uttrycka det?
Är det så enkelt att vi inte behöver göra ngt med fasaden i 20 år framåt?
- Järnvitriol är inget mirakel medel, du kommer fortfarande behöva hålla efter och ha koll på din fasad. En av anledningarna att vitriol är bättre än dagens färger är att träet andas istället för att kapslas in med däckande plastfärger. Har talat med en målare som hållit på sedan 80-talet. Enl honom så hade man förritiden aldrig nån luftspalt/reglade ut så panelen var helt fri på baksidan mot väggen. Det var efter man kapslade in panelen med just färgen som fukten inte kunde vandra ur panelen och då började ruttna.



2. Järnvitriol verkar färga av sig en del.
Vad är det man ska vara försiktig med och hur ska man täcka över?
Den gjutna plattan? Stenläggning?

- Den kommer färga av sig tills överskottet i brädorna har tryckts ur. Det kommer färga av sig mer och mindre på allt, grunden, foder, dörrar fönster. Jag har hela hösten fått torka av min vita ytterdörr för man ser mörka rinningar då och då.

3. Hur länge håller ”avfärgning” eller ”urlakning” på? Är det något man ska vara försiktigt med första månaden bara eller är det flera år?
-Beror på hur du behandlar dom, som det står tidigare i tråden så rekomenderar jag att bada panelen innan uppsättning. Då har dom torkat och gissningsvis minskat den senare urlakningen med minst 70%.

4. Stor del av fasaden kommer ligga precis ovan trädäck, kan det färga av sig på det?
Absolut, det tror jag.

5. Hur kan man påverka färgen i blandningen som man gör, eller som i vårt fall vi beställer från leverantören?
Det enda du kan påverka efter egen erfarenhet är att blanda i silverbets, detta gör man endast när man så måla på redan uppspikad panel, så man ser vart man målat och inte.
Jag var jävulskt noga att blanda mina 360kvm med extra silverbets och tog dessutom extra än vad anvisningarna sade. Det syntes endast nån månad, efter tar järnvitriolen över.

Vi vill undvika det ”gröna” som vi sett på vissa fasader.
Istället så vill vi ha det mer grått, gärna åt det mörka nästan svarta håller.
Alternativt silvergrått, hur ska man tänka?
Det kommer bli i dom stegen, jag var likadan, ville inte att huset skulle se impregnerat ut, men det hade faktiskt sin charm så här efteråt. Det kommer försvinna efter 6-18mån.

6. Vi kommer som det ser ut nu ha plåttak i silvermetallic färg samt även takavrinning, hängrännor osv i samma. Problem i kombination med järnvitriol?
-Jag har inga problem, jag kör sillver-alu-galv färgat.

7. Vi brottas med val av färg på fönster (har valt alubeklädda fönster), vad som passar bäst till järnvitriol.
Rent estetiskt är vi inne på svart, grått eller silver (samma som anodiserad alu)?
Är det någon av dessa som är mer känslig att ha i kombination med järnvitriol?
-Kommer bli kanon, ett mindre eller ingen problem alls om du behandlar panelen innan, sk Bada panelen.

8. Det kan mycket väl vara så att vi blir sugna på att måla huset svart om 10 år, vad jag kan läsa så är det då slamfärg som gäller.
Vad tror ni, är det enkelt att måla svart om 10 år?
Kanske rentav en strykning räcker?

-Inga problem

9. Många med järnvitriol-fasad har stående panel.
Vi kommer ha liggande, innebär detta några svårigheter?
[/QUOTE]
-Jag har liggande stock-vildmakspanel. Inga problem, huset kommer vara lite flammigt de första året och sedan jämna ut sig beroende på hur mkt UV-strålning varje sida får.

Jag ville ha ett jämnt och bra resultat. Nu känns det som huset lever och varje hussida är unik.
 
  • Gilla
Robban8 och 3 till
  • Laddar…
Fasen vad intressant!
Jag är precis i samma tankar gällande samma typ av val för nybygge.

Jag står nu i mellan tjärvitriol och järnvitriol. Själv är jag orolig över husets placering som ligger oskyddat 200 meter från havet. Tomten ligger högt och luftgenomströmningen bör vara god. Detta påpekade en byggare för mig skulle vara viktigt för mängden av påväxt då det kan påverkas av om huset ligger i en svacka och således för vindskyddat etc.

Jag har valt en mörkt grå färg med lite brun nyans i på alubeklädnaderna och taket blir mörkgråa betongpannor.

Han sa också att man speciellt får ta och se västsidans panel som ett slitmaterial som kommer ta stryk men att det i övrigt borde vara optimalt med förutom vitriolen obehandlad fasad. Detta om jag väljer Järnvitriolen då. Tjäran erbjuder ju ett visst skydd och min fråga är: Vad skulle ni valt av de 2 alternativen?

En granne har haft sin vitriol i 30 år nu och ser det hälften så snyggt ut som det om ett par år kommer jag vara en lycklig husägare.

EXAKT så här skulle jag vilja att det såg ut bigOriginal.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Är det någon som vet vad det är för tak på bilden och hur vettigt det valet i så fall är?
 
  • Gilla
specter
  • Laddar…
Har inte svar på dina frågor men kan säga att ska vårt hus täckmålas så finns det inget alternativ till slamfärg rent estetiskt, underhåll och ekonomi. Vi har sioobehandlad fasad just nu men har ett helsvart garage som är målat med slamfärg. Och det är ju smidigt att måla med. Hann inte vänta på att få den struken från leverantör så jag strök första vändan själv innan montering och ska måla en gång till i vår nu. Bara ett litet tips om slamfärg:)
 
  • Gilla
evergrey66
  • Laddar…
Benz0187> Tack för svar!

Man bör täcka över det mesta menar du, men hur gör man tex för att täcka över betongplattan (dvs det som sticker upp på sidorna av husen)?
Täcka in fönsterkarmar? Hur länge?

Du skriver att du fått torka av ytterdörren.
Men det är så enkelt som att torka av den med en trasa?
Det låter ju helt klart överkomligt.
Värre om det är rostfläckar som biter sig in i material och knappt går få bort liksom.

Om man säger såhär, vad hos dig har blivit missfärgat och vad har krävts för att åtgärda?
 
Vi målade 3-5 dagar innan uppsättning och lite komplettering efteråt. Väldigt lite som släpper om det hinner torka innan uppsättning. Lite missfärgat på plintar men det gör inget, det kan man dölja. Inga problem med fönsterfoder eller karmar eller ytterdörr. Har planerat tjärvitriolen för nästa ombyggnad, tror på det starkt pga skyddet och att det inte är lika blaskigt att måla med. Blir också lite mörkare verkar det som enligt återförsäljare.
 
Evergrey66>

Intressant, liknande tankar som oss alltså =)

Även jag har kollat lite på tjärvitriol. Det finns ju även svarttjära som jag tycker är mkt snyggt också.

Hursomhelst så tolkar jag det som att järnvitriol räcker med en strykning och sen är det klart.
Tjärvitriol behöver strykas kanske 2 gånger från start, sedan kanske vart femte år.
Det blir mkt mer avancerat och mkt dyrare på ett stort tvåvåningshus.
Så i mitt fall går tjärvitriol bort.
Men jag är inte säker på om jag tolkat det rätt heller =)
 
  • Gilla
evergrey66
  • Laddar…
En tjärvitriol är ju bättre än en runda järnvitriol i vilket fall. Jag anar att du är ute efter utseendet i första hand så kolla upp om det går för sig med en vända med tjärvitriolen kanske?
 
Tror ni det går att köra tjärvitriol först och sedan bara låta det vara såsom med järnvitriolen?
 
Kanske, lyssna med målare o/e återförsäljare
 
Hej,
Jag besökte huset på bilden förra helgen och jag måste säga att de verkligen har fått till ett trevlig utseende som smälter in fint i kustlandskapet. Om du inte redan visste om det, är huset på bilden hotellet Bodelssons by the Sea utanför Kristianstad. Huset är uppfört av ägarinnan och hennes man som är snickare och jag skulle tro att de gärna berättar mer.

Om du inte har möjlighet att åka dit och stanna en natt eller två skulle jag föreslå att du mailar dem, info@bodelssons.se.

/Martin
 
  • Gilla
evergrey66 och 1 till
  • Laddar…
Hei,
takk for et interessant forum. Jeg fikk tips av min nabo om jernvitriol og har lest meg opp på forumet.

Jeg har fått satt opp et 6 meter tårn på min sommerstuga på Øsel og skal behandle det med jernvitriol. Det er brukt saget gran som virke.

I dag var jeg på Starkki og kjøte 4 kg med jernvitriol og 2 trykkpumper.

Noen spørsmål (frågor) som jeg behøver litt hjelp på:

1) bør jeg blande fargestoff i blandingen før påføring?
2) hvor mye diskmedel skal jeg blande i?
3) har noen erfaring med å spraye på blandingen?

Legger ved noen bilder på tårnet før behandling.

På forhånd takk for hjelpen
 
  • WatchTower 1 22.3.2016.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • WatchTower 2 22.3.2016.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • WatchTower 3 22.3.2016.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag hade inte i någon färg, tyckte man så bra direkt vart man sprutat.
Några droppar diskmedel, inte för mycket då kan det skumma, det ska bara vara så att man bryter ytspänningen.
Jag blandade vitrolen med varmt vatten, i 10l hink som fick stå över natten.

När du sprutar är det bra med skyddsglasögon men dom blir lortiga direkt så jag körde mesta delen utan, man ser suddigt efteråt men det går över ganska fort.... :)
 
Så här ser ett bygge ut efter 6 månader ( det var förra året ), nu har det mörknat ytterligare, ska ta bilder av hur det ser ut nu
IMG_0164.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Trond Neergaard
  • Laddar…
Hej! Vilken bra tråd. Vi bygger just nu ett monteringsfärdigt hus. Panelen är färdigbehandlad med järnvitriol. Ser kanon ut, men det har uppstått en del rinningar på fasaden? Ser nästan ut som det runnit vatten och att det inte riktigt vill torka? Har någon upplevt detta? Panelen har ju bara suttit uppe några veckor o har redan börjat att skifta färg... Men vi blir lite oroliga för rinningarna... Tacksam för svar!
 
Lägg ut bild, ev måste ni byta dom panelerna
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.