Noseone skrev:
Spelar du dum nu eller? Lägenheterna är det inget fel på men innehavarna tenderar att ha/skapa problem. De som bor i hyreslägenheter tillhör oftare en lägre socialklass, sen har vi problemet med att kommunen placerar folk i hyreslägenheter. De som blir placerade blir ju placerade av en anledning, ofta att de inte har ekonomi att köpa eget.

Ledsen för OT.
Det ligger tyvärr rätt mycket i detta. Ser man på hur det ser ut i områden som ex Blåkulla i Solna så är det betydligt lugnare i de hus som är bostadsrätter. Upplever tyvärr att det även är skillnad mellan bostadsrätter och villor. Där är det troligen inte pga inkomst utan vart man är i livet.
 
  • Gilla
TCG
  • Laddar…
Gick igenom produktions kalkylen och det ser ut att kunna hålla.

Totalt landar det på ca 3,2 men då har jag räknat in garaget som kommer att gå på egen budget. Totala budgeten ligger på 7 så med eget sparande ligger det i fas som det ser ut.

Visa bilaga Prod kalkyl 2016-03-06.pdf

Skall kanske tilläggas att det kommer att bli många egna timmar även om jag kommer att köpa in 1000h. Målning och stensättning kommer jag att göra själv och troligen även panel och största delen av garaget har jag ställt in mig på att göra själv.
 
Redigerat:
  • Gilla
Panelmannen och 1 till
  • Laddar…
Ser fram emot när byggandet börjar :)
 
  • Gilla
Robert-san01
  • Laddar…
Det gör jag med! :)
 
  • Gilla
Ramnemark
  • Laddar…
Robert-san01 skrev:
Tackar!

Många har sagt tidigare att detta med bygglov är mest fråga om humör och uppfattning hos handläggarna och jag har mest skrattat åt det och trott på att systemet skall fungera. Tyvärr hade Korparna rätt och det är skrämmande hur okunniga vissa tjänstemän verkar vara. I vår kommun har det vart en otrolig omsättning på handläggare och de har vart konstant underbemannade sista åren pga mycket byggande i kommunen så de har väl vart tvungna att ta vad de blivit erbjudna.

Nu skall mitt ärende upp i nämnden och då skall det helt plötsligt gå från att en tjänsteman (som iaf i teorin) kan detta med bygglov presentera ärende för ett gäng folkvalda politiker, ett gäng helt utan krav på förkunskaper och där det verkar sitta mycket i vilka man känner och om man är infödd så en föräldrar är kompis med politikernas föräldrar osv.

Märkligt system vi har...
Tråkigt när detta händer! Svågerpolitik och folks konstiga tycke och smak ska avgöra hur vi ska bo (bland mycket annat) Det verkar som att kunskap och erfarenhet är jäv och skall motarbetas om du vill vara på tjänstesidan inom den offentliga sektorn. Tråkigt. Men vi håller tummarna för att det går fint för dig och att bygget (bilderna) kan komma igång!

//MrS
 
  • Gilla
Robert-san01
  • Laddar…
Då var det klart att frågan om bygglov kommer upp i nämndens möte 22/3. Inte 8/3 som det lät när jag talade med handläggaren. Förstår inte vad som var så bråttom om det var mer än 14d till att det skulle tas upp.

Det har vart bråda dagar med att försöka hitta en lösning på överlåtelsen när det tog så lång tid för bygglovet att behandlas. Försökte först få skjuta tillträdesdagen, men det visade sig inte vara någon bra idé då säljaren blivit lite tjurig och nästan ångrat att han skall sälja. Så det är bara att köra på och som tur är verkar vi ha hittat en banktjänsteman som är lösningsorienterad och vill tjäna pengar! Kontaktade henne och förklarade det jobbiga läget och hon säger att jag skall maila över köpeavtalet med underskrifter så skall hon se vad hon kan göra!

Döm om min förvåning när hon ringer 10min efter jag mailat över och säger att hon löser det med ett tomtlån och att vi kan ha det till bygglovet är beviljat. :)

Det blir lite lagfarter och pantbrev som måste betalas nu vid tillträdet till tomten men de hade vi fått betala när allt skulle läggas om till hypotekslån så det blir ingen större skillnad i slutet.

Känns otroligt skönt att inte ha denna tidspress på bygglovet som var.

I övrigt så håller jag fortfarande på att upphandla entreprenör till platta, VA/VVS. Fick offert på fällning av träden och nu börjar det likna något. Har fått på 20 och 16 ink moms och den på 16 från en firma med försäkringar mm och specad med rimliga timmar och kr/h. Tror den för 50 hamnar i borttaget...

Nu ser vi fram emot fredag. Skall bli mycket intressant att se vad politikerna i Vallentuna tycker om min bygglovsansökan.
 
För er som inte redan googlat Isotimber så har de lagt upp en bra liten film som berättar mer om "virket".

https://youtu.be/VPn1aHkpdkU
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Och där kom avslaget från byggnadsnämnden på bygglovet :(

Och där skickade jag ett mail till politikern som är ordförande och frågade varför de godkänt ett hus på 195m2 men inte mitt på 185, i samma område.

Skall bli intressant att se vad svaret blir.
 
I torsdags blev så köpet klart och vi fick "nycklarna" till tomten. Otroligt skönt att ha köpet genomfört så vi kan börja med markarbetena.

Första passet blev mest röjsåg. En massa buskar och mindre träd var planen för dagen och det blev en ordentlig hög av det ungarna och frun släpade ihop. Otroligt kul att få börja arbetet med tomten!

944914_10153334030335855_6628780906345896762_n.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
jkarlberg och 2 till
  • Laddar…
Är det inte bättre att renovera? 😁
 
  • Gilla
  • Haha
TCG och 2 till
  • Laddar…
Hade en mäklare lagt ut det hade det väl stått något i stil med: "En chans för den händige att sätta sin egen prägel". :)
 
  • Gilla
TCG och 2 till
  • Laddar…
Dags för en liten uppdatering...

Den nya bygglovsansökan är mottagen och avslagen. :( Handläggaren tyckte att det inte fanns något som heter mindre avvikelse och kunde inte göra något annat än avslå ansökan.

Hade ett långt och bra samtal med handläggaren och de verkar inte tolka den helt lika på den avdelningen. Enligt denna handläggare så får de bara ge bygglov enligt detaljplanen, allt annat är det nämnden som beslutar om. Att de då följer lagen när det gäller Attefallshus, tillbyggnader osv och inte detaljplanen är lite konstigt för mig.

Har dock fått bra kontakt med ordförande i byggnadsnämden och jag skall få träffa henne och vice ordförande till veckan på plats och disskutera fallet. Har kvar lite förhoppningar om att kunna få till något vettigt...

På tomten är är det fortfarande halvt djungel. Har inte haft tid över att röja så mycket som jag har velat men måste ta tag i sly mm innan det börjar grönska allt för mycket.

Talade med Isotimber om prel datum mm i veckan och planeringen med resning av stommen efter semestern ser ut att hålla fortfarande. Så nu är det bara att se till så bygglovet och startbeskedet blir klart någon gång så det går att börja med markarbetena på riktigt!
 
Då har vi haft möte med ordförande och vice i byggnadsnämnden och gått igenom projektet. Helt andra tongångar och mycket positivt bemötande! De tyckte vi hade tänkt på rätt saker som att försöka följa stil och storlek på övriga hus i området och de såg Inga problem med att bygga ihop garage med hus. Tyvärr kom inte vårt ärende med i nästa möte så det blir först 21/6 som det kommer upp.

Under tiden röjer vi vidare och idag rev jag friggeboden så vi kan ställa upp förrådscontainern. Till veckan kommer de riktiga skogsarbetarna och börjar ta ner all skog.


FB_IMG_1463940674590.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder




FB_IMG_1463940686710.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
saiter och 2 till
  • Laddar…
Och då har den stora röjningen dragit igång! Tog två dagar att fälla alla träd, för proffsen.

IMG_20160526_135001.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • IMG_20160526_134849.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
2 dagar, inklusive uppröjning och bortforsling då antar jag. Hur många träd?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.