R
Styrman_jansson skrev:
Du får ursäkta men 120k låter inte ett dugg trovärdigt. Har du inga fönster i ditt hus? Bara de torde kosta runt hälften av dina 120k?
okunnig het är en dygd. mina 7 st PVC fönsterkostade 15000 kr Uv 1,2
 
Redigerat:
R
kanonkula skrev:
Det stämmer ej, du får egentligen inte ens klamra en kabel utan BB1/AB. Det du gjort betyder att elfirman går in och tar ansvar för din rördragning,klamring etc och säger det är de som gjort det.
otroligt märkligt att mitt hus är godkännt ochdrift sat utan problem. kan inte påinra mig om att jag läst dessa delar i blåboken.
senär emanl ingen anl förens den är driftsat och elsäk gäller inte förens då. en treåring kan ta en slad och sä
tta på en propp , gå ut och leka med den men inte stoppa den i kontakten för då är det en helt annan sak. måste lära sig näroch var en regel gäller
 
Redigerat:
Är grunden inräknad? Det kanske skall tilläggas att det är ett fritidshus på din hemsida. Inget vanligt bostadshus.

Kostnad för bygglov, KA, utsättning, serviser, avlopp osv?
 
R
Styrman_jansson skrev:
Byta uttag får man om man har nödvändig kännedom. Men bara till ett "likadant". Du får inte byta ett ojordart till ett jordat.
sant men vad är nödvändig kännedom?hur mycket ska man skall , vilka moment när man drar skruvarna, hur mkt längre skall jorden vara i ett uttag, alla dessa små saker igår i nödvänsig kännedom och det är det inte många som vet om
 
R
Ja grunden och markarbete är inräknat, tittar på andra alt..
 
Ribons skrev:
Ja grunden och markarbete är inräknat, tittar på andra alt..
Då är det riktigt imponerande då bara anslutning av el och VA i tättbebyggt område brukar kosta ca 175 000kr. Bygglov ca 30 och kartor mm 10-15 000.
 
R
förutfattade meningar leder ofta till kris, hur ni har lärt att göra inkluderas inte mig . som jag sagt mitt/vårt hus kostade 120´totalt från platta och uppåt. pex rör köper jag för 7 kr M ej skyddsrör då utbytte inteär omöjligt kompl. avlopps system för 50 Lgh 45,000 kr likvärdigt med Pipelife stilla dok 100 ist 110. fönster till fast ligger på runt 40,000 kr inkl frakt. odv osv allt är kollat db kollat och verifierat . och om ni inte klara av att komma fram till dessa kostnader så säger det mer om er än om mig.
 
Att man kan köpa alternativt materiel är ingen som betvivlar eller har ifrågasatt. Köper du bygglov och el/VA anslutningar i Polen också?
 
Redigerat:
R
avloppet tittar jag på polen Tyskland och Österrike (mkt för att jag kommer där i från) eller är det bara dom stora välkända leverantörens jag tittar på. sen var det är billigastoch bäst service blir avgörande. lika så inom vvs Uponor, pipelife Conex (vattet finnsinte i Europa tydligen, oras (FMM) GBG sen har jag tittat på Kolo från polen , dom har likvärdigt med gbg.
skelettet för fastigheten har en kostnad på runt 45,000 (räknat på 8*100 M 2 plan sen finns det mycket jag inte hunnit och tittat på,men alla ansl avgifter, inkoppling av tele, tv, BB är inkl lika så energieffektivisering (låg uppvärmnings kostnad hoppas på att komma ner runt 10W/KVM/År vilket skulle slå regelverket med ca 30KW/Kvm/ÅR
 
Ribons skrev:
okunnig het är en dygd. mina 7 st PVC fönsterkostade 15000 kr Uv 1,2
Som särskrivning då...

Nej nu sänkte jag mig till en lite väl låg nivå. Ber om ursäkt för det.

Nu tror jag nog att merparten av husbyggarna inte kommer undan med 15k för samtliga fönster.

Jag känner mig fortfarande tveksam till din kostnad. Speciellt som de anslutningar som nämnts redan torde ta en stor del av 120k i anspråk.

Att man däremot kan bygga ett enklare fritidshus där allt sådant är ordnat samt tomt finnes kan jag tro på... Dock fick jag intrycket att TS sökte något annat. Samt även inte vill bryta mot lagen genom att utföra behörigskrävande elarbeten själv.
 
Redigerat:
Ribons skrev:
otroligt märkligt att mitt hus är godkännt ochdrift sat utan problem. kan inte påinra mig om att jag läst dessa delar i blåboken.
senär emanl ingen anl förens den är driftsat och elsäk gäller inte förens då. en treåring kan ta en slad och sä
tta på en propp , gå ut och leka med den men inte stoppa den i kontakten för då är det en helt annan sak. måste lära sig näroch var en regel gäller
Därför att blå boken slutade gälla runt 2004 om jag inte minns fel. Så har du följt den så kan du ha en hel del felaktigheter i din installation. Och det är du som anläggningsinnehavare som är ansvarig för detta. Hur har du t.ex. resonerat kring kompletterande potentialutjämnig i duschutrymmen? Har du tillsett att utlösningsvilkoret är uppfyllt? Har spänningsfall kontrollerats i anläggningen?Dessa är saker som du är ansvarig för i din anläggning.

Och att behörighet inte skulle krävas innan saker är driftsatt tänker jag inte ens kommenter. Vad skulle då elektriker göra? Åka runt och slå på strömmen?

Krasst sett har din elektriker "mörkat" att du har gjort en olaglig installation genom att officiellt bedyrat att han/hon har gjort installationen. Därför är din anläggning "godkänd".

Beträffande sladden så skiljer man på fasta installationer och anslutningskablar. Det är olika regelverk. Men det hade du naturligtvis koll på...

För övrigt så har jag sett så många dåligt gjorda skarvkablar att jag inte för en sekund betvivlar att det går att få dem direkt livsfarliga...
 
Redigerat:
R
Styrman_jansson skrev:
Därför att blå boken slutade gälla runt 2004 om jag inte minns fel. Så har du följt den så kan du ha en hel del felaktigheter i din installation. Och det är du som anläggningsinnehavare som är ansvarig för detta. Hur har du t.ex. resonerat kring kompletterande potentialutjämnig i duschutrymmen? Har du tillsett att utlösningsvilkoret är uppfyllt? Har spänningsfall kontrollerats i anläggningen?Dessa är saker som du är ansvarig för i din anläggning.

Och att behörighet inte skulle krävas innan saker är driftsatt tänker jag inte ens kommenter. Vad skulle då elektriker göra? Åka runt och slå på strömmen?

Krasst sett har din elektriker "mörkat" att du har gjort en olaglig installation genom att officiellt bedyrat att han/hon har gjort installationen. Därför är din anläggning "godkänd".

Beträffande sladden så skiljer man på fasta installationer och anslutningskablar. Det är olika regelverk. Men det hade du naturligtvis koll på...

För övrigt så har jag sett så många dåligt gjorda skarvkablar att jag inte för en sekund betvivlar att det går att få dem direkt livsfarliga...
Jag har aldrig sagt att en behörig inte skall driftsätta en anl. Så dum är jag inte. (är utb elektriker i början av 2000 BB1) det jag säger är att en anl är ingen anl utan ström eller driftsatt, detta gör att alla får koppla och sedan måste en behörig elbyrå driftsätta den efter nödvändiga mätnings och kontroller. Jag tittar alltid på olika alternativ inom allt. det är inte bara vi i Sverige som kan, dom har faktiskt el och vvs i Europa också och det funkar alldeles utmärkt. Vet med 100% att det är billigare nere i Europa om man gör det smart och lite effektivt. har kollat på frakt för att ta upp alla mina delar, och det skulle kosta 20,000 kr för en trailer 98 Kbm och då får man plats med lite grejer
 
Du har nog missat några kvitton...

Vitvaror?
Kök?
Golv?
Målarfärg?

Bara det ovan i mtrl-kostnad är 100k.
 
R
kök kompl 18,000. golv 6,000 vinylmatta 3 000. Thermoskydd väggar tak 5,000 (rabatt på provburkar) Braskamin 1000, regel stomme 16,000.'
Något mer ? fattar ni inte ännu att jag kan deklarera allt som jag säger.... och ni kallar/tycker jag är lite avig
 
Avgifterna till kommunen?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.