Vi kommer troligtvis bygga nytt hus om nåt år, Jag är snickare, men har inte erfarenhet av totalentreprenad så jag är lite orolig över att jag ska missa något. Är det Någon där ute som har en bra checklista över saker som ska göras INNAN bygget, vilka offerter som ska begäras INNAN man bygger (el, vvs, värme etc), vad som ska göras UNDER bygget etc? :)
 
R
Ja om du vill så har jag just byggt nytt , men jag är lite oortodox och har en del mindre accepterade lösningar på ett sådant projekt.
1: stomme Lösvirke eller modul?
2. koppla elen själv eller elektriker?
3: VVS mokare eller göra det själv?
4: Rita huset själv eller anlita arkitekt?

Dessa frågor är dom grundläggande och kommer att visa sig på dina fakturor. Jag ritade kopplade och byggde allt själv och mitt/vårt hus kostade 120,000 kr nyckelfärdigt. elen får du koppla självmen inte spänningssätta om du inte är AB behörig. i annat fal tar man in en elbyrå som megar anl och gör alla kontroller (detta spar du ca20´på. VVS kopplar du allt själv och lånar en provtryckare och sätter hela anl under 6 Bar stryck, om det efter 1 dygn är 6 Bar så är allt ok om inte blir det till att felsöka.
Om lösvirke ... prata med ett sågverk och anv ohyvlat ingen skilnad på det eller hyvlat mina hus kan men ställa enbill på utan att dom rasar.
 
Ribons skrev:
. elen får du koppla självmen inte spänningssätta om du inte är AB behörighet.
Det stämmer ej, du får egentligen inte ens klamra en kabel utan BB1/AB. Det du gjort betyder att elfirman går in och tar ansvar för din rördragning,klamring etc och säger det är de som gjort det.
 
kanonkula skrev:
Det stämmer ej, du får egentligen inte ens klamra en kabel utan BB1/AB. Det du gjort betyder att elfirman går in och tar ansvar för din rördragning,klamring etc och säger det är de som gjort det.
Helt rätt! Man får inte ens sätta ett rör eller dosa då de är delar av fast installation.
 
Ribons skrev:
Ja om du vill så har jag just byggt nytt , men jag är lite oortodox och har en del mindre accepterade lösningar på ett sådant projekt.
1: stomme Lösvirke eller modul?
2. koppla elen själv eller elektriker?
3: VVS mokare eller göra det själv?
4: Rita huset själv eller anlita arkitekt?

Dessa frågor är dom grundläggande och kommer att visa sig på dina fakturor. Jag ritade kopplade och byggde allt själv och mitt/vårt hus kostade 120,000 kr nyckelfärdigt. elen får du koppla självmen inte spänningssätta om du inte är AB behörig. i annat fal tar man in en elbyrå som megar anl och gör alla kontroller (detta spar du ca20´på. VVS kopplar du allt själv och lånar en provtryckare och sätter hela anl under 6 Bar stryck, om det efter 1 dygn är 6 Bar så är allt ok om inte blir det till att felsöka.
Om lösvirke ... prata med ett sågverk och anv ohyvlat ingen skilnad på det eller hyvlat mina hus kan men ställa enbill på utan att dom rasar.
Wow 120000kr nyckelfärdgt
 
Ribons skrev:
Ja om du vill så har jag just byggt nytt , men jag är lite oortodox och har en del mindre accepterade lösningar på ett sådant projekt.
1: stomme Lösvirke eller modul?
2. koppla elen själv eller elektriker?
3: VVS mokare eller göra det själv?
4: Rita huset själv eller anlita arkitekt?

Dessa frågor är dom grundläggande och kommer att visa sig på dina fakturor. Jag ritade kopplade och byggde allt själv och mitt/vårt hus kostade 120,000 kr nyckelfärdigt. elen får du koppla självmen inte spänningssätta om du inte är AB behörig. i annat fal tar man in en elbyrå som megar anl och gör alla kontroller (detta spar du ca20´på. VVS kopplar du allt själv och lånar en provtryckare och sätter hela anl under 6 Bar stryck, om det efter 1 dygn är 6 Bar så är allt ok om inte blir det till att felsöka.
Om lösvirke ... prata med ett sågverk och anv ohyvlat ingen skilnad på det eller hyvlat mina hus kan men ställa enbill på utan att dom rasar.
Du får ursäkta men 120k låter inte ett dugg trovärdigt. Har du inga fönster i ditt hus? Bara de torde kosta runt hälften av dina 120k?
 
Han måste glömt en nolla
 
R
Ska män våra riktigt petig så får man inte enns bytta uttag i en lgh utan att prata med fastighetsägaen huset jag bor i gjorde jag allt el jobb helt själv dro rör dosorelcentral 3-fas till garaget och allt men tog inte det i drift innan en elbyrå kom och megae anl innan och skrev av på det. finns inte en stavelse att du inte får göra allt helt själv i ditt hus i blåboken. såhar pratat med elsäk. gällande dettat
 
Redigerat:
Byta uttag får man om man har nödvändig kännedom. Men bara till ett "likadant". Du får inte byta ett ojordart till ett jordat.
 
R
med visa restruktiner, nödvändig kännedom och fastighetsägaren tillstånd
 
Redigerat:
JonazThern skrev:
Vi kommer troligtvis bygga nytt hus om nåt år, Jag är snickare, men har inte erfarenhet av totalentreprenad så jag är lite orolig över att jag ska missa något. Är det Någon där ute som har en bra checklista över saker som ska göras INNAN bygget, vilka offerter som ska begäras INNAN man bygger (el, vvs, värme etc), vad som ska göras UNDER bygget etc? :)
Skall ni bygga med byggkreditiv så är banken en bra hjälp. Ni kommer att få både underlag till kalkyler och checklista som de kräver för att låta er lyfta kreditivet.

Bygger ni med totalentreprenad så kommer entreprenören gå igenom budget mm.

Vid delad entreprenad får du hålla koll på alla delarna som byggherre. Lite pyssel, men inget som är omöjligt. Var bara systematisk från början och skapa ett arkivsystem så hittar bland alla dokument som blir. Jag försöker samla allt på en server med backup och i mailserver i molnet så jag kommer åt allt enkelt och har backup.

Annars kan jag rekommendera att ha avtal och koll på allt som har ett följande moment. Har du inte det är det lätt att det blir stopp och ni förlorar snabbt veckor och månader. Sista momenten som golv, lister, kök, trädgård mm skulle jag tänja mig att upphandla efter som.
 
R
Styrman_jansson skrev:
Du får ursäkta men 120k låter inte ett dugg trovärdigt. Har du inga fönster i ditt hus? Bara de torde kosta runt hälften av dina 120k?
jag har fönsterbalkong dör, ytter dörr kamin, huset är enerieffektiviserat kök allt från platta och uppåt
 
R
Polos skrev:
Wow 120000kr nyckelfärdgt
ja altansidan.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
R
scim skrev:
Han måste glömt en nolla
nopp alla kvitton kvar
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.