Husägaren87 skrev:
Detta har kanske varit uppe innan..
Men går det att koppla Yale doorman med tillhörande verisure box, att utföra en scen på hcl när man öppnar/låser dörren? Finns det någon utgång på boxen eller doorman som man kan koppla en Fibaro universal sensor till?
Hade varit smidigt att samtidigt som du slår in din kod i dörren, så larmas huset av och eventuella lampor tänds. Samma när man går hemifrån på morgonen.
Inte med det som säljs i Sverige i alla fall. I England säljs en Z-wavemodul till Yale, men den verkar bara fungera med lås köpta där enligt någon norrman som testat (edit: Ser på Vesternets Q&A att den INTE fungerar med Yale Doorman som säljs i Sverige). Så alternativet är att köpa låset och modulen i England!
http://www.yale.co.uk/en/yale/couk/productsdb/smart-locks/Keyfree-Connected-Smart-Lock/

Ett annat alternativ skulle vara att slakta en Yale fjärrkontroll och bygga ihop den med en Universalsensor för att sedan kunna trigga den remote. Lite meckigt men en variant! :)

Mvh
Kristofer
 
Redigerat:
KristoferL skrev:
Inte med det som säljs i Sverige i alla fall. I England säljs en Z-wavemodul till Yale, men den verkar bara fungera med lås köpta där enligt någon norrman som testat. Så alternativet är att köpa låset och modulen i England!
[länk]

Ett annat alternativ skulle vara att slakta en Yale fjärrkontroll och bygga ihop den med en Universalsensor för att sedan kunna trigga den remote. Lite veckigt men en variant! :)

Mvh
Kristofer
Ok, tack för snabbt svar 😊 får försätta klura på det, om jag nu köper en doorman. Tack 👍
 
Husägaren87 skrev:
Detta har kanske varit uppe innan..
Men går det att koppla Yale doorman med tillhörande verisure box, att utföra en scen på hcl när man öppnar/låser dörren? Finns det någon utgång på boxen eller doorman som man kan koppla en Fibaro universal sensor till?
Hade varit smidigt att samtidigt som du slår in din kod i dörren, så larmas huset av och eventuella lampor tänds. Samma när man går hemifrån på morgonen.
Nej, det går inte att läsa ut det direkt från låset. Däremot går det att läsa ut från Verisure om man tar en bakväg.

Det finns två principer:

1. Smartplugs - den driftsäkra men lite pilliga lösningen

Använd SmartPlug som du programmerar att slå till/från beroende på olika status i ditt larm. Du kan få ut ganska mycket information på detta sättet, avlarmat, skalskydd, larmat, utlöst inbrottslarm, brandlarm etc.

Mer information finns här:
http://zwaveforum.se/viewtopic.php?f=12&t=4995&p=14913&hilit=verisure#p11268
http://zwaveforum.se/viewtopic.php?f=29&t=5349&p=14665

2. Verisure (inofficiellt) API - för dig som gillar att koda

Det finns ett inofficiellt API för att hämta data från Mina sidor på Verisure. Det kräver att man är kan koda lite, men det ger möjlighet att komma åt väldigt mycket data. Stor risk att det slutar fungera när Verisure gör om eller väljer att stänga ute API-användare.

https://github.com/suhajdab/verisure-api
 
Lite ot, men är doorman godkänt av försäkringsbolagen?
 
noone70 skrev:
Lite ot, men är doorman godkänt av försäkringsbolagen?
Det är olika för olika försäkringsbolag. Jag har fått mitt godkänt upp till 700.000 i lösöre.
 
noone70 skrev:
Lite ot, men är doorman godkänt av försäkringsbolagen?
Om man inte har "monalisa" på väggen så är nästan alla lås godkända. Jag hade ett lås från, tja, vad vet jag, 1920, i en dörr i huset. Jag började kolla hur jag skulle göra. Ok, jag byter cylinder, men då måste jag även byta x, y, z för att få hela dörren klassad till klass3. Sen har jag 4 dörrar till. Ingen var godkänd till klass 3. Ok. Ringer låssmeden. De förespråkar att ta en dörr i taget, för det kostar "100.000" att uppgradera alla dörrar, sen måste du ha fönsterlås på alla fönster, har du gamla 2 glasfönster får du byta dem... Ingen har råd att uppgradera allt på en gång, jag rekommenderar du börjar med en dörr och sen byter en om året... Hmmmm... Men då får jag under 4-5 år leva med ett antal osäkra dörrar och då kommer ju tjuven välja den enklaste och jag får inget av f-bolaget om tjuven är framme. Ringer f-bolaget. Ingen kan svara. Montera klass 3 säger de, kopieringsskyddade nycklar. Men om jag byter låsen och standarden uppdateras? Måste jag byta allt igen? Detta lås har ju alltid suttit i kåken. En gång var det säkert top of the line?!? När blev låset inte OK... Kan han inte svara på... blir vidarekopplad. Ja, men det som är monterad där sen huset byggdes är alltid godkänt säger han då... Jaha, om huset är från 1702 och låset är en jättenyckel av gjutjärn. Ja, det är godkänt om det inte står annat i din försäkring. Och då kommer det viktiga i detta svammel. Om man har dyrbara föremål som man försäkrat upp utanför en ordinarie hemförsäkring som väl är på ca 1MSEK eller nåt sånt så får man speciella krav på lås och larm. Har man detta så är det klass 3 som gäller, eller nåt annat. Larm av certifierad installatör kopplad till väktare, fönsterlås på alla fönster osv.

Annars är det att man håller dörrar och fönster låsta, om det så är med hasp och regel eller jättefina ståldörrar med 9-tillhållare, d12 kopieringsskyddade runda cylindrerlås med bortasäker funktion osv.

Så alla normala personer kan sätta ett doorman. Fast det är ju asfult och ganska taffligt gjort med en motor som manövrerar låskistan... Men funktionsmässigt lockar det förstås... Jag väntar till nästa generation tror jag, där man byter själva låskistan och kan ha snygga beslag på låset istället... Det finns ju i dörrarna i kommersiella lokaler, så det kan bara vara en tidsfråga tills det finns för hemmamarknaden...
 
Enligt vad jag fick reda på från vårt fb så räckte det med att låset var godkänt för att vi ska slippa självrisk vid inbrott. Vilket vi redan hade iom att dörrar och lås är i princip nya.
 
JohanLun skrev:
Om man inte har "monalisa" på väggen så är nästan alla lås godkända. Jag hade ett lås från, tja, vad vet jag, 1920, i en dörr i huset. Jag började kolla hur jag skulle göra. Ok, jag byter cylinder, men då måste jag även byta x, y, z för att få hela dörren klassad till klass3. Sen har jag 4 dörrar till. Ingen var godkänd till klass 3. Ok. Ringer låssmeden. .... MASSOR AV TEXT
Nja. Försäkringsbolag generellt kräver godkända lås, och det är egentligen inga konstigheter. Ett lås från 1700-talet som bara är en järnpinne är inte godkänt. Kan inte ditt försäkringsbolag svara på detta på rak arm BYT bolag.

Yale Doorman är INTE ett godkänt lås, så man MÅSTE kontakta sitt försäkringsbolag och få dispans. En normal villa försäkrar man för ett lösöre på mellan 300 - 500.000 kronor, i mitt fall fick jag dispans för Yale Doorman för upp till 700.000 i lösöre.

Alla försäkringsbolag gör sina egna bedömningar och ställer olika krav. Vill man vara säker bokar man ett hembesök där de tittar över bostaden, det är helt och hållet ditt ansvar att du uppfyller kraven, gör du inte det kan du i värsta fall bli utan ersättning efter ett inbrott.

Vissa lås från 1920 är godkända, om de är av rätt sort.
 
AndersPS skrev:
Nja. Försäkringsbolag generellt kräver godkända lås, och det är egentligen inga konstigheter.
OK, så sade inte mitt bolag, men jag håller med om att det är konstigt att både låssmeder och försäkringsbolag inte på rak arm kan svara på vad som gäller.

Men om du nu har villkor för ditt bolag framför dig som gör att du är säker på vad de kräver vore kul att höra dem, vad krävs? Klass 3 på alla låsenheter i hela huset? dörrar, låskistor, låscylindrar? På altandörren, klass 3? Fönsterlås, klass 3 på alla fönster? Eller vilken säkerhetsklass gäller? Kanske min järnpinne från 1702 var godkänd av Gustav Vasa, gäller det isåfall?

Jag tror att mycket få villor har "godkänd låsenhet" på alla sina möjliga vägar in/ut för tjuven och är entrédörren säker så väljer de en altandörr, balkongdörr etc.

Så här säger IF:
http://www.if-sakerhet.se/krav-fran-forsakringsbolag

Det var ungefär de som de sade, att vi inte omfattas av särskilda låskrav och då gäller bara normal aktsamhet och att låsa de lås som sitter där. De hänvisade inte till någon låsklass alls. Jag inser dock att det hade varit bra att få denna info skriftligen.

Nu svävade vi långt utanför topic, kanske borde det bli en egen tråd...
 
JohanLun skrev:
Nu svävade vi långt utanför topic, kanske borde det bli en egen tråd...
Det tycker jag 😉👍
 
AndersPS skrev:
Yale Doorman är INTE ett godkänt lås
Jo det ÄR idag ett GODKÄNT lås.
Men man måste använda två envägsskruvar (helt ok) och man måste använda automatisk låsning (helt idiotiskt för ett godkännande. För vem anser att ett vanligt mekaniskt godkänt lås verkligen är låst - de har tyvärr fått hybris på den punkten).
Sedan håller jag med att blanda in lås här är OT, men rätt skall vara rätt.
 
Qunaki skrev:
Jo det ÄR idag ett GODKÄNT lås.
Men man måste använda två envägsskruvar (helt ok) och man måste använda automatisk låsning (helt idiotiskt för ett godkännande. För vem anser att ett vanligt mekaniskt godkänt lås verkligen är låst - de har tyvärr fått hybris på den punkten).
Sedan håller jag med att blanda in lås här är OT, men rätt skall vara rätt.
Det har pågått en certifieringsprocess, visste inte att det var godkänt ännu. Frågan är dock om det är sämre än det var tidigare, eftersom mitt försäkringsbolag inte ställer några ytterligare krav. För att det ska räknas som godkänt ska detta uppfyllas:

Låset ska vara i bortasäkrat läge med advanced mode, kodblockering och automatisk låsning aktiverat så att bara nyckelbricka kan användas för att öppna dörren

Poängen med låset är ju tämligen borta. Inga koder, ingen fjärrstyrning via appen.
 
Alternativet med smartplugs fungerar endast med Verisure larm inte med Yale doorman kopplat till Verisure! Anledningen är att det inte går att trigga event i konfigureringen av smartplugs beroende på om låset är låst/olåst!
 
Securitias, Verisure, Assa och Yale är ju samma koncern och ägare, så det är ju inte så långt att gissa varför låset endast är kopplat till Verisures larm. Ingen öppenhet där inte. Så oberoende smartplugs etc., så får det bli ett fulhack för att lösa det. Yale-låsen har annars med sockel där man skulle kunna använda vilket styrsystem som helst, men de tror tyvärr att de tjänar mer pengar nu.

AndersPS: Godkänt sedan hösten 2015. Precis, de övriga punkterna glömde jag och det gör låset jäkligt kasst om det skall vara riktigt godkänt (anser att det är väl bra att kunna som i en app låsets status, men icke).
Men ofta behöver vi i vanliga hus inte ha ett godkänt lås, och nästa sak är att FB oftast godkänner dem ändå (Alla städer är fulla med ej godkända motorlås - som FB godkänt).
 
Redigerat:
  • Gilla
JohanLun
  • Laddar…
Ger upp snart...

Kör Pi2+Razberry+Domoticz, har kopplat in Aeon labs motionsensor 6 men känns som allt fallerar.

Trodde allt lirade bra, byggde ett inbrottslarm-event i Blockly (en dummy switch för av/på larmet och sedan ska själva larmet gå när rörelse upptäcks). Sedan insåg jag att larmet aktiveras varje gång jag slår på dummy switchen.

Sedan tog jag bort min Aeon labs sensorer för att sedan lägga till dom, då upptäcker jag inställningarna/parametrarna ser olika ut mellan dom. Precis som inte alla inställningarna kommer med alltid. Jag kan inte heller ändra parametrarnas värden, de sparas inte.

Kan någon kolla på min Blockly iaf och se vad jag gjort fel? Mkt tacksam för hjälp, börjar bli riktigt trött nu..
35d3fpc.png
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.