richardtenggren
oas skrev:
Åh, en sån där har jag använt i jobbet förut. Riktigt bra såg, du blir nog inte missnöjd. :)
Jo jag har använt den gamla modellen som pappa har, utan broms dock. Ska bli kul att testa att bygga lite möbler.


Har suttit och ritat lite på jobbet, jobbar som produktutvecklare. Tyvärr något influerad av falkn's clic-kopia, men jag hade dock liknande planer innan, förutom fasningen.

Tyvärr blev det inte så mycket gjort idag, tjejen går på kryckor efter operation av foten så allt tar lite längre tid än vanligt. Vi hann slänga lite skräp på tippen och sedan köpa lite maskeringsplast och sedan även galgar till garderoberna. Tjejen har börjat montera/flytta om inredningen för de nya ändamålen i hallgarderoberna.
 
richardtenggren
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Slipat och spacklat en vända till idag, får se om jag behöver spackla nå mer i morgon eller om jag kan nöja mig. Tänkte i så fall börja med att måla kortsidorna i rummet. Det blir samma tapet som i den andra hallen och köket på väggen mot badrummet.
 
richardtenggren
image.jpeg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Fick hem en ny kompis till sågen :)
 
  • Gilla
falkn och 1 till
  • Laddar…
richardtenggren
Inte laddat upp nå bilder från i helgen ännu så här kommer några, jag har målat och tapetserat i hallen, samma tapet ovh färg som i den andra hallen. Har även slipat ner de fula områdena i parketten, ska lacka dessa i veckan tänkte jag.

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tapetserat väggen mot badrummet
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Målat ovanför dörrarna på kortsidorna
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Slipat ner parketten där den inbyggda garderoben täckte golvet.
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Kommer synas lite, men listen ska ut lite mer i bakkant, inser såhär i efterhand att det kanske var lite dumt att inte flytta ut OSBn lika långt som MDFn.
Men går ju att lösa med några klossar.

Sen inhandlade vi innertak, MDF och glespanel idag. Var ovh beställde taket i måndags på XL så de fick in det idag, behövde längder kortare än de 5400 de hade hemma. Var precis så jag fick upp 3600-paketen. Taket blir pärlspont även i sovrummet, problemet var att få upp hellängderna, så nu blev det med ändspont.

MDFn är för att klä in garderoben i sovrummet.

Edit: Har även fixat tröskeln, vilket gick smidigt. Jag sågade av spikarna med feinen, knackade sedan försiktigt ut tröskeln, fräste ett spår för att den skulle överlappa kaklet som var snedskuret. Sedan lite nytt silikon och några dyckerts med pistolen.
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Men jag har ett dilemma, hur gör jag med innertaket, ska låta det torka i två veckor tänkte jag, ska jag ha plasten kvar eller inte?
 
Redigerat:
richardtenggren
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag har även åtgärdat den fula dörren i hallen, gick ganska smidigt med folien. Det märktes direkt hur ljust och fint det blev :)
 
  • Gilla
maah
  • Laddar…
Kul projekt! följer tråden :)
och fina leksaker! skulle dock inte kunna motivera den prisklassen för mitt bygge..
 
  • Gilla
richardtenggren
  • Laddar…
richardtenggren
ludbig skrev:
Kul projekt! följer tråden :)
och fina leksaker! skulle dock inte kunna motivera den prisklassen för mitt bygge..
Tackar :)
Verktyg är roligt i alla dess former, antar att det är ännu mer omotiverat när jag kan låna lika/liknande verktyg av pappa. Men fick faktiskt sänksågen i present av tjejen då jag snart fyller år.
Men samtidigt så planerar vi att bygga hus inom några år, då får jag användning för verktygen samt utrymme till att finsnickra lite osv.
Slutligen så är det bättre att det svider en gång än två ;)
 
richardtenggren skrev:
Tackar :)
Verktyg är roligt i alla dess former, antar att det är ännu mer omotiverat när jag kan låna lika/liknande verktyg av pappa. Men fick faktiskt sänksågen i present av tjejen då jag snart fyller år.
Men samtidigt så planerar vi att bygga hus inom några år, då får jag användning för verktygen samt utrymme till att finsnickra lite osv.
Slutligen så är det bättre att det svider en gång än två ;)
Absolut.
Min far är världsmästare på billiga verktyg. I mängd såklart..!

Har suktat lite efter något av de större Makita-paketen, får bli en framtida investering! :)
 
Dörren blev ett riktigt lyft, snyggt!
 
richardtenggren
ludbig skrev:
Absolut.
Min far är världsmästare på billiga verktyg. I mängd såklart..!

Har suktat lite efter något av de större Makita-paketen, får bli en framtida investering! :)
Haha, jag är glad att jag växt upp med kvalitetstänk, min far har alltid varit noga med verktyg.

Ja det är ju smidigt med ett systemtänk, har idag
alla mina batteridrivna verktyg från Dewalt, plus bordssågen, sen Festool på sänksåg och fräs. En dominofräs och dammsugare står väl på tur härnäst.
 
richardtenggren
maah skrev:
Dörren blev ett riktigt lyft, snyggt!
Jo, riktigt nöjd, känns ovanligt ljust där nu, kanske blir att måla dörren sen. Händer ju tyvärr att hundarna krafsar lite..
 
richardtenggren
Har även bytt ut handtaget på sovrumsdörren, anledningen till att jag gjorde detta innan dörren är skrapad och ommålad var att jag ville måtta in dörrstoppen. Perfekt småpill när man är hemma och är sjuk. Fick plugga de gamla hålen genom att limma och slå tändstickor då hålbilden inte riktigt stämde överens på de nya grejorna.
Köpte en dörrstopp som var 85 mm, men vill ha den så tight som möjligt så kapade ner den till 55 mm, så det finns lite utrymme om dörren flexar.

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Funderar på om jag ska måla den svart för att den ska smälta in mer? Listen är bara en spillbit jag använder som mall.

Började även på med att klä in sovrummsgarderoben, så sågade till lite MDF i bordssågen, sen testade jag även sänksågen på några snitt då det blev osmidigt med bordssågen. Den fungerade såklart perfekt!

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bilden är suddig, min kamera har fått nå fel, försöker använda tjejens telefon när den finns tillhands.
 
richardtenggren
I går så reglade jag upp sovrumstaket, gick smidigt trots att jag var själv. Dåligt dokumenterat och kanske inte det mest exalterande jobbet, men min 6+'s kamera har ju flippat.
Jag använde OF 1010n till att fräsa spår för flexrören till tvn, funkade fint. Hade lite otur och stötte på några armeringsjärn, men annars så gick det bra:)
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


När det var klart började jag klä in garderoben, jag fräste även kanten på täckskivan, vilket jag i efterhand insåg att jag kunnat göra väl på plats.
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Råkade även bygga in en kniv och en mejsel, så fick ta upp ett hål så jag fick ut dom, listen täcker hålet sen.
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Idag har elen till garderob och taklyse blivit fixad, så nu finns det uttag i garderoben och brytaren har fått sin rätta placering.
Jag har även tagit upp hål för dosorna som ska vara bakom tvn, började även spåra lite med feinen, tyvärr så strejkade dammsugaren för 1000 gången, så blir nog att beställa en ny dammsugare och sen köra med vinkelslipen, lär tömma rummet först bara.
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Ramnemark och 1 till
  • Laddar…
richardtenggren
Det var förresten ca 5 mm tapet in till putsen, vad är ert rekord?
 
richardtenggren
Har hänt lite under helgen och veckan som varit, fick hem den nya dammsugaren i torsdags, en Festool CTL Midi.

Tjejen har målat tak under förra veckan och även denna, så snart är allt färdigmålat.

Fick alla elgrejer fixade i fredags så åkte upp och hämtade dem på lördag förmiddag.
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hann med en tvätt av bilen hos mor och far också, hatar allt flygrost, men nu är det borta! Den blev dock lite skitig igen på vägen hem...
image.jpeg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


När vi kom hem senare så började jag märka ut för alla dosor och var jag skulle spåra, sedan borrade jag doshålen och spårade. Var dock lite för dammigt för att få nån bild med min telefon.

Söndagen spenderades till att knacka bort det jag spårat och sätta ut dosorna. Jag hann även med att byta ut till Exxact i badrummet, det satt trend där tidigare, lär byta termostat också.
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Har tänkt måla listerna när jag renoverar dörren :)
Jag fixade även elen till garderoberna i hallen utanför sovrummet, så nu fungerar belysningen där.

Igår så putsade jag igen spårningen, använde mig av gipsputs, vilket var väldigt smidigt. På väggen sängen står mot blir det ett uttag för skrivbord, första bilden, sedan ett uttag på vänster sida om sängen, ett uttag bakom sängen för dammsugarroboten, sen ett uttag på höger sida och tillslut ett uttag vid fönstret.
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

image.jpeg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Har som jag visat i tidigare inlägg även förberett med uttag för tv, ett för antenn, två med ström, tv och Apple TV. Beställde hem två EvoLine Plug för att ha tvn slimmad mot väggen.
image.jpeg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ikväll började jag sakta men säkert sätta lite tak, lite omständigt när man är själv och inte kan få ut sängen ur sovrummet bara.

image.jpeg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


image.jpeg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
kes0
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.