Det är ingen som använder ditt abonnemang, så du kan vara lugn.

Om man läser lite på 3:s hemsida om de tjänster som ingår skulle jag gissa att apparna fr Spotify, Tidal och Deezer finns förinstallerade. Det är utrymmet för dessa som finns med på din faktura och kanske lite information dom väljer att lägga med månad för månad. Om du börjar använda apparna och streama musik kan du se hur mycket du streamat.

Om du loggar in på 3-appen eller på hemsidan kan du nog läsa mer.
 
  • Gilla
osiris
  • Laddar…
Men TS använder ju abonnemang med router, det går ju inte att installera något där.
 
Andy78 skrev:
Men TS använder ju abonnemang med router, det går ju inte att installera något där.
En sån här? Den kräver ett sim-kort. Då är apparna "installerade" i abonnemanget, precis som om man skulle ladda ner en app i en smartphone. Så tolkar jag det iaf.
 
Nja, TS har en sån här router;

Huawei E5172-sing4G-10.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag har en likadan och i den är helt app-fri. På mitt andra 3-abonnemang så har jag även där fri musik, men det finns inga appar installerade på det SIM-kortet.

Och alldeles oavsett så förbrukar i vart fall inte spotify data om den inte är igång. På mina fakturor så står det 0 Mb Musiktrafik om vi inte använder tjänsterna vilket ju är mer rimligt :)
 
mexitegel skrev:
Nja, TS har en sån här router;

[bild]

Jag har en likadan och i den är helt app-fri. På mitt andra 3-abonnemang så har jag även där fri musik, men det finns inga appar installerade på det SIM-kortet.

Och alldeles oavsett så förbrukar i vart fall inte spotify data om den inte är igång. På mina fakturor så står det 0 Mb Musiktrafik om vi inte använder tjänsterna vilket ju är mer rimligt :)
När skrev TS att det är en sån han har?
Nåja. Jag har spekulerat... I´m done.
 
I inlägg #21
 
mexitegel skrev:
I inlägg #21
Åfan :surprised:
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Vanbeasten skrev:
Om man läser lite på 3:s hemsida om de tjänster som ingår skulle jag gissa att apparna fr Spotify, Tidal och Deezer finns förinstallerade. Det är utrymmet för dessa som finns med på din faktura och kanske lite information dom väljer att lägga med månad för månad. Om du börjar använda apparna och streama musik kan du se hur mycket du streamat.
Men fakturan anger ju redan att TS har streamat musik?
 
Nerre skrev:
Men fakturan anger ju redan att TS har streamat musik?
Jag spekulerade och drog en kvalificerad gissning. Jag har ingen aning om hur och vad Tre redovisar på sina fakturor.
 
mexitegel skrev:
På mitt andra 3-abonnemang så har jag även där fri musik, men det finns inga appar installerade på det SIM-kortet.
SIM-kort i sig har en väldigt begränsad funktionalitet. Förutom lite kontaktinformation går de inte att spara något på dem. Abonnemanget är kopplat till en serviceprofil vilken bestämmer vilka tjänster kunden kan använda och de skall debiteras.

TS, kan du se i fakturan tidpunkterna då du skall använt musiktjänsterna? Om inte, kanske operatören kan hjälpa till? Finns något mönster?
 
Vanbeasten skrev:
Jag spekulerade och drog en kvalificerad gissning. Jag har ingen aning om hur och vad Tre redovisar på sina fakturor.
Det är ju bara att läsa första inlägget i tråden:

På de senaste fakturorna har det funnits en post i stil med "Fri musik XXX Mb YYY kb".
I och med att det anges en trafikmängd där så måste det ju vara nån som nyttjar den. Eller menar du att de hittar på lite siffror bara och slänger dit även fast man inte använt det?
 
arneri68 skrev:
SIM-kort i sig har en väldigt begränsad funktionalitet. Förutom lite kontaktinformation går de inte att spara något på dem.
Jodå, på simkorten går det att lagra exekverbar kod. Nu lär det inte gå att trycka ner en musikstreaming-app där och det är mig veterligen inte många operatörer som använder det.

Finns det SIM-appar så hittar man dem under "Telefon" på en Iphone:
Skärmklipp.PNG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Nerre skrev:
Det är ju bara att läsa första inlägget i tråden:

I och med att det anges en trafikmängd där så måste det ju vara nån som nyttjar den. Eller menar du att de hittar på lite siffror bara och slänger dit även fast man inte använt det?
Det framgår ingenstans i tråden att det är faktisk streamad musik. Jag har inte sett någon faktura och kan därför inte tolka någon information. Därför gissade jag att storleken som anges på fakturan kunde varit appar och information.
Precis som din smartphone har förinstallerade program från leverantören, eller din dator har förinstallerade programvaror.

Men sluta tjafsa med mig om mina gissningar och gör en egen kvalificerad gissning istället.
 
Om det handlade om appar som var installerade så skulle väl siffrorna vara fasta? Men nu skriver ju TS

Det rör sig mellan 3 och 950 MB per månad, kanske 500 MB i genomsnitt.
Så din gissning känns inte särskilt kvalificerad.

Min gissning är att det är operatörens mätningar som är käpprätt åt h-e, så TS kanske bjuds på gratistrafik tack vare att den identifieras som streamad musik.
 
  • Gilla
stefancrs och 1 till
  • Laddar…
Nu spekulerar jag, men det troligaste (om man kan utesluta intrång, vilket i sig inte är troligt, och att inga gäster har kopplat upp sig) är väl att TRE har ngn modell som inte är 100% ig.

Tex kanske dom går på URL eller på vilket protokoll som används för streaming och så kanske TS använder ngt program som använder just det protokollet (eller URL'en - bvilket kanske är mindre troligt) - och får därmed gratis data ? :)

/K
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.