Nu blev det många råd.

Jo, det är WPA2, och lösenordet är långt.

Det finns ingen gästinloggning.

Jag har frågat 3, och fått ett helt intetsägande svar.

Jag har MAC-filtreringen konfigurerad, men jag väntar med att slå på den till månadsskiftet.

Tjänsterna som berörs är tydligen Spotify, Deezer & Tidal. De två sistnämnda har jag aldrig hört talas om. Jag förmodar att detta är tjänster som man aktivt måste skaffa sig och installera? Om man nu, rent teoretiskt, skulle ha någon tjänst installerad utan att veta om det, kommer den att förbruka data fast man inte använder den?

Hur kan 3 skilja på dessa tjänster och allting annat man använder? Går de på särskilda portar?
 
Tjänsterna lär gå mot vissa IP-adresser.

Mitt tips är också att byta lösenord och se hur nästa faktura ser ut. Om trafiken är fri är det ju inte något problem. Och byt lösenord på inloggningen till routern också.
 
andersmc skrev:
Sen undrar jag hur långt Wifi:n egentligen räcker. Det verkar som om det är signal nätt och jämnt bort till grannhusen. Jag undrar om signalen är så stark så att det fungerar inne i grannhusen?
Med en riktigt bra riktantenn kan man sitta flera km bort och ansluta till ett WiFi-nät.
 
Fast hans wifi-router måste ju vara lika stark/ha lika bra riktantenn för att kunna skicka data tillbaks till den avlägsna användaren.
 
Vilken router har du?
 
Andy78 skrev:
Vilken router har du?
En Huawei E5172. Det är den som ingår i abonnemanget.
 
P28 skrev:
Fast hans wifi-router måste ju vara lika stark/ha lika bra riktantenn för att kunna skicka data tillbaks till den avlägsna användaren.
Nja, det blir givetvis väldigt bra om båda ändar har riktantenn, men även att sätta antenn i ena änden ger en stor förbättring. Antennen förstärker både det som sänds ut och det som tas emot.
 
  • Gilla
Nyfniken och 1 till
  • Laddar…
Byt SSID, det krypterade lösenordet i WPA2 beror på SSID, ditt lösenord och lite annat för att göra det lite svårare att knäcka. Om du har ett SSID som är vanligt förekommande så kan det finnas rainbowtables för det redan, som radikalt minskar jobbet att knäcka det

Kolla http://cybercoyote.org/classes/wifi/wpa2.shtml
 
Har man en dator med Wifi över och vill gräva djupare kan man ladda hem en linuxdistro packad och klar med verktyg för nätverkshackning, ansluta den med kabel, stänga av wifiroutern och konfa linuxdatorn så den låtsas vara en router och låta den logga all trafik som "man in the middle"
 
j.f.s
andersmc skrev:
Nu blev det många råd.

Jo, det är WPA2, och lösenordet är långt.

Det finns ingen gästinloggning.

Jag har frågat 3, och fått ett helt intetsägande svar.

Jag har MAC-filtreringen konfigurerad, men jag väntar med att slå på den till månadsskiftet.

Tjänsterna som berörs är tydligen Spotify, Deezer & Tidal. De två sistnämnda har jag aldrig hört talas om. Jag förmodar att detta är tjänster som man aktivt måste skaffa sig och installera? Om man nu, rent teoretiskt, skulle ha någon tjänst installerad utan att veta om det, kommer den att förbruka data fast man inte använder den?

Hur kan 3 skilja på dessa tjänster och allting annat man använder? Går de på särskilda portar?
MAC-filtreringen tillför inget av värde. Klarar man att käcka ditt lösen så har man inga problem att spoofa en giltig MAC-adress heller. WPA2 och ett lång lösenord täcker upp säkerheten mycket bättre.


Även om det inte nämnts hitills så är det lika bra att klargöra att gömma SSID också helt meningslöst.
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
hsd
långt lösen med specialtecken (*/'?´¤#"osv)
 
Det är inte så att någon i ditt hushåll har spotify i mobilen?
 
Vissa tillverkare av routrar har åtta/tio sista tecknen i MAC-adressen som lösenord, stod något om det på idg's site plus flera andra siter för några veckor sedan.
 
hsd skrev:
långt lösen med specialtecken (*/'?´¤#"osv)
Nja, det där är en vanlig missuppfattning. Att ett lösenord som är svårt att komma ihåg och svårt att skriva in automatiskt är svårt att knäcka. Men så är det inte.

Det är ingen som knäcker de här lösenorden genom att sitta och gissa på olika ord. Det är i så fall en dator som helt enkelt testar olika kombinationer till den får träff. Och för den dator är det inte svårare att skriva #¤% än att skriva APA.
 
Andy78 skrev:
Det är inte så att någon i ditt hushåll har spotify i mobilen?
I så fall så hade jag inte funderat så mycket på fenomenet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.