Hej på er!
Nu har jag snart kniven på strupen....
I juni ska vi ha bytt ut vårt nuvarande enskilda avlopp till vår villa, som består av trekammarbrunn från 1962 med raka rör till vattendrag. Trollhättans kommun, där vi bor, räknas som hög skyddsnivå, och vår väldigt centrerat borrade dricksvatten brunn, gör att ytan till en mer traditionell lösning inte går ihop.
Har vänt på varenda sten känns det som och väljer mellan pest eller kolera;)
Har trots detta lyckats få fram tre finalister bland minireningsverken, som jag är intresserad av att få in erfarenheter och synpunkter på.

WSB Clean från Tranås cement gjuteri - ett kemvärk i cement som verkar ha vettig teknik, inköpspris och serviceavtal.
Oxyfix från Biop - helgjuten historia med tre kamrar/reningssteg och efterföljande fosforfälla/polonitsäck.
Ecobox - populärt reningsverk i vårt område med kalksäcken i mitten på reningsverket.

Nu hoppas jag att det finns någon som kan snika in en åsikt eller två om dessa verk, eller förslag på något annat underverk, som ska passa vår småbarnsfamilj på 5pe, som gått förbi min lupp.

/Andreas
 
Hej, ni kan nog få er trekammarbrunn godkänd om den kompletteras med en kempump för fosforreduktion samt infiltration som om utrymme inte finns kan göras med en kompakt "markbädd på burk" se http://www.xn--markbddpburk-kcbr.se/ Kontakta 4evergreen.se
Jag har samma problem och har ansökt om en sån lösning.
 
Hej Bert, å tack för svaret!
Biorock var en av de första altenativ jag fastnade för. Dessvärre är det ett tillfälligt stop för att få denna godkänd av kommunen, då flera fastighetsägare haft problem med slamflykt från sina slamavskiljare till bädden/burken och vidare tillfosforfällan. Evergreen vet om problemet och kallar det missförstånd från kommunen och ska på något sätt hjälpa fastighetsägarna att åtgärda problemen, men det hjälper mig inte eftersom en ansökan inte skulle gå igenom idag. Dessutom anser jag att min trekammarbrunn behöver bytas då jag lagar både in och utlopp temporärt, vilket ökar totalkostnaden för detta altenativ. Finns andra biomoduler från typ baga som är 8x2 m, men detta blir också svårt att få in på tomten.
 
Jag bor också i ett område med hög skyddsnivåoch installerade Fann Biobädd 5ce förra året. Smidigt att installera. Det enda jag behöver göra i underhållsväg är slamtömning och byta dunk med flockningsmedel.
 
  • Gilla
GPl
  • Laddar…
Ja, fann verkar trevligt. 5ce, är de den helinkapslade varianten? Entrepenörer för fann var här ute, men dom bedömde att utloppsröret på modulbädden skulle bli såpas mycket lägre än mitt befintliga utlopp och dessutom till en kostnad som blir samma eller mer, än reningsverken. Dessutom återkommer min brist på plats. Är inmålad till ett väldigt begränsat område för att inte behöva bryta upp uppfart med asfalt m.m. Flockningsmedlet har du i doserare inne i huset då eller? Har du fått någon uppfattning på åtgång och har du klarat dig med en slamtömning under detta år? Ni kanske inte är så många i hushållet?? Fann kunde, eller kanske borde enligt kommun, anläggas med serviceavtal?
 
Jag har också dåligt med plats för infiltration på min tomt p g a grunt liggande berg så för mig funkade det bra med Fanns lösning. Den nya slamavskiljaren ligger längs med huset och biobädden i 90 graders vinkel i förhållande till slamavskiljaren.

DSC_0014.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Svårt när höjdskillnaden ställer till det. Hoppas du hittar en lösning som funkar.

Doseraren för flockningsmedel sitter inne i huset. Vi är tre personer så jag har bytt dunk vid ett tillfälle. Jag har serviceavtal och får hem hela årsförbrukningen på en gång. Bara byta dunk när det är dags. Den nya doseraren har ett larm som varnar när det är dags. Föredrar flockningsmedel framför en fosforfälla där man ska lyfta ur en tung säck och får ytterligare en brunn som ska få plats på tomten.

Serviceavtalet tycker jag är smidigt eftersom Fann rapporterar till kommunen att jag förbrukar den mängd flockningsmedel som jag ska.

Har inte tömt slamavskiljaren ännu. Det blir i sommar.
 
Patrick E skrev:
Jag har också dåligt med plats för infiltration på min tomt p g a grunt liggande berg så för mig funkade det bra med Fanns lösning. Den nya slamavskiljaren ligger längs med huset och biobädden i 90 graders vinkel i förhållande till slamavskiljaren.

[bild]

Svårt när höjdskillnaden ställer till det. Hoppas du hittar en lösning som funkar.

Doseraren för flockningsmedel sitter inne i huset. Vi är tre personer så jag har bytt dunk vid ett tillfälle. Jag har serviceavtal och får hem hela årsförbrukningen på en gång. Bara byta dunk när det är dags. Den nya doseraren har ett larm som varnar när det är dags. Föredrar flockningsmedel framför en fosforfälla där man ska lyfta ur en tung säck och får ytterligare en brunn som ska få plats på tomten.

Serviceavtalet tycker jag är smidigt eftersom Fann rapporterar till kommunen att jag förbrukar den mängd flockningsmedel som jag ska.

Har inte tömt slamavskiljaren ännu. Det blir i sommar.
Ja det låter ju smidigt Patrik!
Du har ingen totalkostnad som du vill dela med dig av på anläggningen?
Jag fick ett pris på 119t plus avgifter till kommunen. Nästan 25t mer än på reningsverket WSB clean med samma entrepenör...
 
Jag fick betala 160 tkr för den kompletta installationen inkl en del markarbeten runt omkring som jag passade på att göra i samband med att jag lät installera systemet. Till detta kommer avgifter till kommunen.
 
Patrick E skrev:
Jag fick betala 160 tkr för den kompletta installationen inkl en del markarbeten runt omkring som jag passade på att göra i samband med att jag lät installera systemet. Till detta kommer avgifter till kommunen.
Host host, ursäkta satte drickan i halsen... Du menar att du grävde upp hela trädgården plus lite till för den pengen. Annars får jag ringa upp entreprenören som lämnade offerten till mig och be om ursäkt för att jag anklagade honom för att vara dyr ;)
 
Det är bara att du lyfter på luren till din entreprenör då :) Kanske Stockholmspriser på den här typen av jobb i en kommun där de flesta hushåll har enskilda avlopp och där kommunen f n inventerar alla anläggningar.
 
Nu är jag lite jävig efterom jag grävt ner och installerat ett antal Ecobox. Som jag förstått det så är den även väldigt lik den från Bioptech.

Min rekommendation är att välja ett reningsverk av denna typ.
Bl.a. för att det inte tillsätts några kemikalier och att det är väldigt få rörliga delar inblandade. Det är endast en liten enkel luftpump och inga styrsystem som kan krångla.

Polonitsäcken byts med 3-5 års mellanrum och kostar ca 6000:- plus en timme för en maskin att byta den. Själva bytet görs väldigt enkelt. I övrigt fungerar det som en trekammarbrunn som töms regelbundet.

Infiltrationsbädd skulle jag inte rekommendera då denna täpps igen med tiden. Då är det bara att gräva om den, sen kan det säkert skilja på hur lång livslängd den har.
 
Hej byggde nytt hus i fjol, i vår kommun krävs också hög skyddsnivå så jag satte in en biocleaner ( www.4evergreen.se ) de bästa med dom är att du har inga mekaniska delar i brunnen allt sköts med lufttryck. Man har en kontrollstation bredvid eller en bit ifrån. Har funkat klockrent😊
 
Screenshot_2016-03-03-18-50-30.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag håller med om att ecoboxen har en enkel konstruktion som på pappret bör hålla under lång tid. Men för de första är den dyrare i inköp, sen har jag fått ett pris på polonitsäcken som här är ca 8000 kr. Verkar som att säcken verkar hålla för en normalfamilj på 5 i ca 2-3 år. Slår man ut kostnad för service och säck under 3 år blir det 15500 kr på ecobox. Medans wsb Clean som kostar 3500 per år inkl. flockningsmedel blir 10500. Jag som har småbarn som senare blir tonåringar lär inte göra åt mindre vatten i framtiden vilket troligen resulterar i mindre år för kalksäcken. Som jag blivit tillsagd ingår flockningsmedel för fem oavsett förbrukning under ett år, men det vet man ju aldrig vad som gäller i framtiden. Känner själv att jag redan bestämt mig i mitt resonemang så ska försöka ta ett steg tillbaka så jag kan ta till mig alla tips och erfarenheter som ni delar med er av.
Dom flesta som skriver här har relativt nyinstallerade verk och anläggningar och det vore konstigt om man inte var nöjd då. Tror att jag bara hittat negativ information från baga easy på nätet. Hade varit kul att se 10 år fram i tiden;-)
Ecoboxens stora akilleshäl verkar vara puffar av lukt. Grannen har en runt hörnet så de har jag själv fått erfara. Tog upp det med återförsäljaren som var här och han kunde inte tala runt det heller.
 
  • Gilla
HeleneJ och 1 till
  • Laddar…
Biocleanern verkar ha samma upplägg som wsb, men dyrare serviceavtal eller?Vad har du för kostnad cg och vad ingår i avtalet? Sen använder väl dom Pax 21 som kan vara mer slambildande i verket. Har du hunnit tömma någon gång än?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.