58 627 läst · 109 svar
59k läst
109 svar
Garagedomkraft, vad behöver man?
Tittade just på julas domkraft. Men den hade dåliga recensioner. Den gick sönder vid andra användningen läste jag. Kan ju ha varit ett måndagsexemplar, men jag tror nog jag hellre tittar på något bättre.
Biltema brukar ju ha mycket skrot så dem litar jag inte på.
Biltema brukar ju ha mycket skrot så dem litar jag inte på.
Jag har den billigare varianten själv, den förvaras i bagaget istället för den vev-grej som kom med. fick punka en gång och det var riktigt otrevligt med den veven, gick inte runt... Jag är nöjd med den här:mexitegel skrev:
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/V.../Lyftverktyg/Garagedomkraft-2-ton-2000017050/
ClasseClas skrev:
Jag läste också en negativ recension på Julas sida, att den inte gick att sänka med handtaget i ett visst läge.-RB- skrev:
Om jag inte minns fel kollade jag på denna i höstas inför däckbytet men kom aldrig till skott, på demoexet såg det ut som att dreven som öppnar ventilen för sänkning kunde kugga i över vissa lägen, nåt ni upplevt?
Tyngden är inga bekymmer, mer än att få hem den, ska användas i garaget på slätt golv.
Recensenten tycker att ventilen öppnar för snabbt och att domkraften pyser ihop för snabbt. Så är det, men det är bara att lära sig hur domkraften funkar. Det är en egenskap/egenhet med domkraften, inget fel.FredrikR skrev:Jag läste också en negativ recension på Julas sida, att den inte gick att sänka med handtaget i ett visst läge.
Om jag inte minns fel kollade jag på denna i höstas inför däckbytet men kom aldrig till skott, på demoexet såg det ut som att dreven som öppnar ventilen för sänkning kunde kugga i över vissa lägen, nåt ni upplevt?
Tyngden är inga bekymmer, mer än att få hem den, ska användas i garaget på slätt golv.
Vad gäller överkuggningen så stämmer det också. Styrspåret i det nedre röret är för brett och det gör att att kuggen kan hoppa över den fasta kuggen. Då får man pressa ner röret i botten när man ska vrida runt röret. Jag tycker att dessa egenheter inte är ngn dealbreaker, än mindre "farlig" som recensenten tycker. Som sagt, det är bara att lära hur domkraften funkar och bli kompis med den. Gillar du inte den så är det bara att skaffa en annan. Den stora fördelen för mig är att den funkar med låga bilar, SUVar och släp utan att man behöver joxa med mellanlägg som kan bli vingliga och faktiskt farliga.
Farligheten var inte så stort bekymmer, den alu-domkraft jag har nu sänker ner bilen rätt fort också, men jag tycker man lärt sig, som du säger. Funderade mest kring överkuggbarheten.ClasseClas skrev:Recensenten tycker att ventilen öppnar för snabbt och att domkraften pyser ihop för snabbt. Så är det, men det är bara att lära sig hur domkraften funkar. Det är en egenskap/egenhet med domkraften, inget fel.
Vad gäller överkuggningen så stämmer det också. Styrspåret i det nedre röret är för brett och det gör att att kuggen kan hoppa över den fasta kuggen. Då får man pressa ner röret i botten när man ska vrida runt röret. Jag tycker att dessa egenheter inte är ngn dealbreaker, än mindre "farlig" som recensenten tycker. Som sagt, det är bara att lära hur domkraften funkar och bli kompis med den. Gillar du inte den så är det bara att skaffa en annan. Den stora fördelen för mig är att den funkar med låga bilar, SUVar och släp utan att man behöver joxa med mellanlägg som kan bli vingliga och faktiskt farliga.
Kan den överkugga i alla lägen eller är det extra märkbart med handtaget i ett visst läge?
En tanke som slog mig efter att jag postade inlägget var att kanske inte handtaget var nertryckt i botten på demoexet, eller att folk varit och klåfingrat.. Får ta mig en kik igen.
Redigerat:
För att släppa ner bilen måste man trycka in röret för att få den att kugga i och det gäller i stort sett alla gånger. Annars så går kuggarna ovanför basens kuggar. Det kanske tom är en feature för att man av misstag inte ska kunna sänka ner när man håller på att pumpa upp bilen, vad vet jag?FredrikR skrev:Farligheten var inte så stort bekymmer, den alu-domkraft jag har nu sänker ner bilen rätt fort också, men jag tycker man lärt sig, som du säger. Funderade mest kring överkuggbarheten.
Kan den överkugga i alla lägen eller är det extra märkbart med handtaget i ett visst läge?
En tanke som slog mig efter att jag postade inlägget var att kanske inte handtaget var nertryckt i botten på demoexet, eller att folk varit och klåfingrat.. Får ta mig en kik igen.
jag kan rekommendera AC domkraft, så trevlig och rullar ljudlöst på golvet tack vare gummiringar i mitten på stålhjulen, extra fotpump för att snabblyft samt sänkfunktion med återfjädrande funktion så man råkar drar aldrig åt sänkfunktionen för mycket så man får problem vid nästa sänkning då man tar i som fan och när man väl öppnar sänkventilen så öppnar man alldeles för mycket så bilen flyger ner. Det händer aldrig här Samt fin gummikudde finns att köpa till.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag har en blå 1.5t med enkelcylinder från samma butik som började läcka rätt tidigt.Oijoij skrev:
Har visserligen härdat ut med den, trots läcka, i 8år..
När jag köpte min för 3år sedan så var det från Ingemar hos Smentools. Han lämnade en hygglig rabatt på sitt katalogpris. Så det är värt att kolla dagskursen till privatperson.cjnilsson skrev:
http://www.smentools.se/kategori/Personbilsdomkrafter