Coolt sidobord. Jag gissar att första två siffrorna i serienumret indikerar årtal för tillverkning. 1963 i det här fallet. Suva-skyddet behändigt nedfällt över klingan så man inte ser om det är fast eller följande klyvkniv ;-).
 
Jepp jag reagerade på det också... Bra pris oavsett om den funkar.
 
Om någon skulle se en Wadkin-produkt på skroten så är jag intresserad av en namnskylt (alltså bara loggan). Den saknas på min såg och skulle täcka några av alla hål jag har i stativet. (Och ja, jag vet att det inte påverkar funktionen nämnvärt :))
 
Låter som någon eller några fått "auktionsfeber" eller vad man nu ska kalla det. Därför gillar jag inte auktioner, priset drar alltid iväg.
 
Jag har latat mig lite vad gällar sågrenoveringen (men mekat båtmotor som är i vägen och också tömt och städat bland alla bra-att-ha-grejer i garaget). Fast ikväll kom de sista delarna isär (sånär som på huvudaxeln som har en krysskil som sitter som berget). Imorgon lämnas de flesta delarna bort på blästring och epoxigrundlack. Jag orkar helt enkelt inte med mer slipdamm i garaget - och en professionell blästrare har bättre skydd mot eventuella farligheter i den eventuella blyfärgen. Inget kul att visa bilder på alltså men nästa gång blir det förhoppningsvis lite roligare. Funderar för övrigt på att måla innanmätet av sågen vitt - så blir det lättare att se när jag behöver in där för att ändra något i framtiden.
 
  • Gilla
Pysslarn
  • Laddar…
Huvudsaken är att det går framåt!

Jag skulle undvika att sandblästra bearbetade ytor. Jag tänker på alla gjutjärnsytor som rör sig mot varandra och också översidan på bordet. De måste skyddas ordentligt om delarna skall sandblästras.
 
Jadå, ingen fara. Den ska inte fara genom en maskin utan varsamt tas om hand av en analog blästerperson. :)
 
Mja....jag vet hur svårt det är att rikta en större blästerstråle så jag tycker du skall tala med honom om det här på förhand om det skulle gå att skydda anliggningsytorna med någonting. Bara så du inte får en maskin som kärvar överallt.
 
Redan gjort :)
 
Den där kilen som sitter fast, är det #5 i sprängskissen? Mitt minne sviker mig aningen, men går axellagerna att dra av utan att få bort kilen? Isåfall kan kilen få sitta kvar. Annars åker den väl bort när du drar av lagerna.
 
Ja, det är nummer 5. Men nummer 4 verkar inte vara delbar så för att få ut axeln måste den komma åt det hållet? Var kanske lite trött igår. Kollar på det ikväll igen.
 
Korrekt, 4an går inte att dela. 10an måste av först, förstod det som att du fått av den och det var kilen som satt fast på axeln sen. Hursomhelst, av med 10an, jag drog min med en vanlig 3 armad lageravdragare. 10an har låsskruvar radiellt som måste lossas först.

Sen finns det 2 sätt.

1. Lossa skruv 15 helt, den som går radiellt från huset in mot axeln. När den är borta kan du knacka ut hela axelpaketet inkl lager och distans (7), mot den sidan klingan sitter på. Därefter måste du dra av båda lagerna i ett moment, finns inget att gripa om yttre lagret så du måste dra från inre lagret.

Sätt2. Lossa inte skruv 15. Knacka på axeln från remsidan. 7an sitter fast i axelhuset om när du knackar axeln kommer 7 att trycka på yttre lagret som lossnar. Därefter kan du lossa 15 och plocka ut axeln från klingsidan och sen dra inre lagret med avdragare.

Jag körde #2 mest för att jag inte hade en aning om vad jag gjorde eller hur det såg ut invändigt, men det fungerade.:)

11an måste av också, kommer inte ihåg när men det ser du nog.
 
10 är av men 11 hindras av krysskilen. Nya tag ikväll. Tack för tipsen!
 
Fast jag blir nästan sugen på att inte byta lager... Känns hur tight som helst.
Däremot glappar 44 i längsled vid 46, ett par tre millimeter.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.