Amatörsnickaren skrev:
Jag tänkte att det syntes mindre där än mitt i arbetsbänken. Firman som levererade den tyckte det blev för långt/tungt utan skarv.
Det gör det ju förvisso och en sådan skarv brukar man lägga vid hällen om skivorna annars blir för långa men att ha den vid vasken har jag aldrig varit med om och där utsätts den ju för andra påfrestningar med tyngder av vatten m.m så det var det jag tänkte på kanske inte var så bra.
 
@Paul I vårt fall är ju hällen på köksön så valet var att lägga skarven vid vasken eller någonstans på arbetsytan. Vi får se hur det blir i längden. Tillverkaren har i vart fall lagt in en stav av något annat material som förstärkning i var och en av de "smala" bitarna (man kan se detta på undersidan) så kanske har de tänkt på påfrestningen som kan uppstå.
 
  • Gilla
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
Amatörsnickaren skrev:
@Paul I vårt fall är ju hällen på köksön så valet var att lägga skarven vid vasken eller någonstans på arbetsytan. Vi får se hur det blir i längden. Tillverkaren har i vart fall lagt in en stav av något annat material som förstärkning i var och en av de "smala" bitarna (man kan se detta på undersidan) så kanske har de tänkt på påfrestningen som kan uppstå.
Jo jag såg det på bilderna. :)
Syftade mest på att där brukar det fungera att ha skarv.
Bara hoppas det håller...men har de stiftat ihop också så bör det ju klara sig.

Inte som jag var med om en leverantör av sten i Malmö som satte ihop bitarna med silikon så de var rent lösa när man greppade dem.
Fint och få den vid hällen på tårna när man lagar mat för jag tror knappt det var värmebeständig silikon heller. ;)
 
Vad använde du för skruvdragare?
 
Amatörsnickaren skrev:
Tänkte med ett antal inlägg i denna tråd dela med mig av mina erfarenheter av att sätta in IKEA Metod kök.

Jag valde plockning och transport från centrallager som skulle bäras in till vald plats i huset (kostar max 1995 kr oavsett vikt / volym vilket jag tycker är rimligt) vilket skall levereras mellan 15-21 en given dag. Jag bor nu på en väldigt kuperad tomt med fyra etage av trappor som måste passeras innan man är uppe på baksidan där paketen skulle bäras in. Jag hade angivit (via automatisk uppringare från IKEA) att avståndet var ganska långt (typ 60 meter) men de hade ingen fråga om "trappor" eller antal höjdmeter etc. Jag ringde för säkerhets skull därför IKEA och meddelade hur det såg ut men de försäkrade att detta inte skulle vara något problem.

Leveransen utfördes av bolaget "Bring" och visade sig bli allt annat än smärtfri. Första gången Bring kom (avtalad tid) hade de sänt två "ungdomar" som blev alldeles förskräckta av hur långt det var att bära och den betydande höjdskillnaden. De vägrade bära in paketen och sade att leveransen skulle bäras ut dagen därpå.

Dagen efter ringer jag IKEA som utlovar att "Bring" skall höra av sig och kunna köra ut på en tid så att jag inte igen måste ta en halvdag ledigt från jobbet. Inget samtal kommer dock från "Bring" på förmiddagen så jag går tidigt från jobbet igen. När jag fortfarande på eftermiddagen inte fått något samtal ringer jag själv Bring som efter att slussa runt mig bland deras olika bolag bekräftar att leverans skall ske efter klockan 18:00 och dena gång med minst tre personer.

Även denna gång kommer dock bara två personer (dessa var dock betydligt kraftigare byggda än de som dök upp första gången) och efter lite övertalning från mig (jag påtalade att detta var andra försöket etc) bar de in försändelsens typ 100 paket av varierande storlek. Det var tydligt att "Bring" inte kommunicerat någonting till dem utan bara sänt ut försändelsen en andra gång.

Tråkigt nog var det inte möjligt att se om allt var helt (det går inte att vända och vrida på typ 100 kartonger medan transportpersonalen står och väntar på att få åka hem) men IKEA har lyckligt vis policyn att man har sju dagar på sig att anmäla transportskador så det löste sig!

När frun och jag sedan började gå igenom leveransen visade det sig att en täckskiva var helt förstörd (måste varit uppenbart för personalen från Bring men de påpekade det inte). I övrigt verkar leveransen så här långt varit fri från skador.

IKEA har hanterat den dåliga leveransen väldigt bra - de krediterade hela beloppet för transporten, kommer att köra ut en ny täckskiva och utlovade dessutom ett presentkort som "plåster på såren".

"Bring" däremot verkar inte 100% proffsiga om man säger så och verkar i synnerhet brista i kommunikation med sin egen personal och i planering av hur många personer och vilken utrustning man sänder för olika transporter.

IKEA borde verkligen se över om det inte finns någon bättre partner för transporter av hela kök då "Bring" mer verkar lämpliga att hantera mindre saker som vitvaror etc...

Så över till själva köket!

Så här långt har vi monterat sex skåp och det har varit väldigt enkelt. Har visserligen inte provat något mer "avancerat" ännu (typ hörnskåp) utan bara vanliga bänk och överskåp... För att kunna kryssmäta lättare och med bättre precision har jag valt att montera upphängningsbeslagen sist (efter att baksidan är påspikad) då dessa är lite i vägen för tumstocken/måttbandet men i övrigt inga konstigheter (tar några minuter extra att göra det så då man får vända skåpet ett par gånger extra men det tyckte jag det var värt).

IKEA har verkligen förenklat monteringen av denna serie så långt i vart fall jag kan tänka mig. Det sätt skåpen sätts i hop gör att de i typ nio fall av tio blir helt räta (dvs kryssmätningen ger samma utslag längst båda diagonalerna ner till millimetern) utan att man behöver göra någonting och numera har de även tryckt en liten rand på baksidan som visar var man skall slå i spikarna för att de skall komma i mitten (jag använde en liten nålsmal pryl för att göra ett litet hål för varje spik så att de 100% skulle gå in rakt - behövs kanske inte men tar inte lång tid och gav ett bra resultat).

Således är min erfarenhet så här långt ett bra kök (men med mindre bra leverans) :)

Fortsättning följer.
Kan du avslöja vilken skruvdragare du körde med?
 
Jag kör med en billig 12V Meec dragare från Jula som fungerat finfint för mina behov i många år nu (har två batterier och med dessa laddade kan jag dra skruvar i stort sett "en hel dag"). För IKEA kök är det möjligen att dra i kraftigare skruvar för skenorna man hänger skåpen på som kräver en kraftig skruvdragare - för att sätta i hop skåp fungerar vad som helst.
 
Står precis och har rivit ut halva köket och ska på att börja montera stommar inför långhelg med köksbygge. Kör precis som ni med IKEA Metod men har ett något mindre avancerat kök med 2 raka skåpspartier på två väggar. Känns optimistiskt att höra om dina erfarenheter och stort tack för engagemanget i att återberätta om dem!
 
Lycka till - tar man det bara lugnt och metodiskt kommer det att gå kanonbra :D
 
  • Gilla
Niktur och 1 till
  • Laddar…
Väggskenan är klart smidig så man slipper bök med att linjera stommarna, det sköter skenan
 
Tänkte bara säga att sex år senare så ser köket lika fint ut som när det var nytt - stommar och luckor visar inga tecken på nötning, flagning eller något annat, stenskivorna är som nya utan en enda repa, diskhon lika snygg, alla vitvaror fungerar fortfarande etc. så är fortfarande väldigt nöjda med vårt IKEA kök och övriga val :)
I var fall för oss kunde vi köpte en billigare inbyggnadsugn då vi använt grillspett och elektroniskt termometer typ en gång per år max - å andra sidan kostade dessa funktioner inte så mycket extra i relation till hela köket så ingen stor sak....
 
  • Gilla
Ooli och 5 till
  • Laddar…
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Väggskenan är klart smidig så man slipper bök med att linjera stommarna, det sköter skenan
Om man ser till att palla bakom skenan först och inte låter den följa den ev. sneda väggen JA...
Har man en sned vägg är det betydligt enklare utan skena om man sätter ihop alla skåpen i framkanten innan man pallar bakom skåpen och drar fast dem i väggen.
 
  • Gilla
Johannes Carlsson
  • Laddar…
Det finns lite justering men jag förstår att det kan vara enklare att skippa skenan i vissa fall
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.