Jag tycker att gå upp över markytan är fult och ska undvikas.

Om man ska gå in under ytan (som jag tycker är att föredra) kan man överväga existerande hål i form av kattgluggar. Annars tror jag man bör man gå in relativt nära ytan.

När Telia drog in fiber i området här så försökte de få fibern under markytan och jag antar att entreprenören Akea vet vad de gör.
 
Jag grävde mig bara ner under grunden, nu har vi en relativt låg krypgrund (ca 1 m), så slapp man borra!
 
petersv skrev:
Jag tycker att gå upp över markytan är fult och ska undvikas.
Ja, och jag tycker att fuktskador i källaren är fult och skall undvikas. ;)

Så det är väl vad man föredrar.
 
Hmmm - hur funkar det om man vill dra in fibern "ovan jord". Jag har en altan som döljer ingången till krypgrunden, vore smidigt att dra in den under altanen och låta den vila några meter på marken innan den går in under huset.

Tar fiber skada eller är det dumt att lägga den ovanpå marken, även om jag lägger den i skyddsslang?
 
Fernando Torres skrev:
Hmmm - hur funkar det om man vill dra in fibern "ovan jord". Jag har en altan som döljer ingången till krypgrunden, vore smidigt att dra in den under altanen och låta den vila några meter på marken innan den går in under huset.

Tar fiber skada eller är det dumt att lägga den ovanpå marken, även om jag lägger den i skyddsslang?
Fiber är antagligen den mest okänsliga och motståndskraftiga kabeln vi kommer i kontakt med i vanliga villor, så nej, den skulle inte ta skada. Inte ens den nakna fibern skulle antagligen ta någon skada (om ingen hoppar på den och den ligger på macadam). Men nu ligger fiber alltid i en duct, som är ett väldigt bra skydd, och drar man dessutom ducten i en PEM-slang så har man så mycket hänglsen och livrem att ingenting kan hända.

Se till att förankra slangen bara så att den inte kan röra sig i sidled och orsaka stor belastning på fibern. Om det är berg den skall ligga på så går det ju bra att krampa fast den på något sätt.

Om det inte är berg, så gräv ner den några centimeter, 10-15 räcker, bara så att den inte rör sig, så kommer allt vara OK. I många installationer så gräver man bara ner fiberducten själv på 35cm djup på öppen mark. (Även om det ju är bra om den ligger djupare). Se bara till att ingen kommer gräva av den i framtiden.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.