Vad händer om man är en sådan som håller dushmunstycket direkt i håret när man sköljer ur schampot???
 
Man får permanentat hår kanske? :D
 
De brukar väl vara fastmonterade i väggen.
 
scim skrev:
De brukar väl vara fastmonterade i väggen.
Min var en gammal handdusch som knappt satt fast i hållaren på väggen, så den rackaren kunde vrida och vända på sig lite som den kände för medan man duschade. Vred sig 90 grader och drog en stråle rätt in i väggen osv.

Som föregående talare skrev så är det kanske inte helt lätt att leda ström genom en stråle från just ett duschmunstycke, men bara vetskapen om vatten och 230v så pass nära, räcker för att permanenta mitt hår iaf.
 
Inte för att jag är nån diplomingenjör på el men vanligtvis leder ju inte vatten ström så de där skräckhistorierna och bilderna finns nog bara på film.......
Sitter det en elektrisk tingest i närheten av vatten eller att den får vatten på sig så blir det väl på sin höjd lite pyrt i kontakten elelr brytaren och det leder ju senare till att säkringen kanske går och ev jfb.
Att det skulle ledas ström i vattnet så man står där och rostas ser jag som ytterst tveksamt.
 
Nja, rent vatten leder inte ström men normalt är det, mer eller mindre, div. salter som finns lösta i vanligt vatten och dessa leder ström utmärkt. Så nog ska man betrakta vatten som ledande då det oftast är ledande.
 
Stefan1972 skrev:
Inte för att jag är nån diplomingenjör på el men vanligtvis leder ju inte vatten ström så de där skräckhistorierna och bilderna finns nog bara på film.......
Sitter det en elektrisk tingest i närheten av vatten eller att den får vatten på sig så blir det väl på sin höjd lite pyrt i kontakten elelr brytaren och det leder ju senare till att säkringen kanske går och ev jfb.
Att det skulle ledas ström i vattnet så man står där och rostas ser jag som ytterst tveksamt.
Det kan nog hända lite tråkigare saker än så. Tre exempel på det (källor artiklar ur svensk media);

Den 54-årige mannen installerade själv golvvärmen i badrummet.
När han klev in i duschen dödades han omedelbart av en elchock.


En man och en kvinna i 25-årsåldern från Jämtland dog i en olycka i Thailand i lördags.
– Det har skett någon form av olycka med el och vatten i en dusch. Men närmare uppgifter om hur det har gått till har jag inte, säger Camilla Leoson, vakthavande befäl vid polisens länskommunikationscentral i Jämtland till Länstidningen i Östersund.


Robert Karlsson Svärd, 34, skulle ta en dusch på hotellrummet.
Men den var strömförande.
Han hittades död på badrumsgolvet.
 
Stefan1972 skrev:
Inte för att jag är nån diplomingenjör på el men vanligtvis leder ju inte vatten ström så de där skräckhistorierna och bilderna finns nog bara på film.......
Sitter det en elektrisk tingest i närheten av vatten eller att den får vatten på sig så blir det väl på sin höjd lite pyrt i kontakten elelr brytaren och det leder ju senare till att säkringen kanske går och ev jfb.
Att det skulle ledas ström i vattnet så man står där och rostas ser jag som ytterst tveksamt.
Tja, säg att du stoppar duschhandtaget i en skurhink för att fylla den. Har i lite medel så att vattnet inte längre är rent och stoppar ner handen för att känna hur varmt det är, medan du håller balansen med andra handen på armaturen. Hur illa är det?

Eller, en grävskada på inkommande vattenledning, så att det kommer in smuts i vattnet?

Nej, det är en helt idiotisk konstruktion, och den skulle aldrig någonsin klara svenska regler.
 
Jag kan ju även nämna att man genererar ånga till luftbefuktning genom att ha ett plastkärl som man fyller med vatten och har elektroder nersänkta i vattnet så att strömmen får gå mellan elektroderna och därmed koka vattnet. Det är en synnerligen effektiv metod.
 
Med det jag skrev menade jag ju inte att det är helt ofarligt men det är ju långt ifrån som på filmer som en del verkar tro.
Har man dåligt hjärta eller vad som helst i den vägen så kan ju såklart även små strömmar skapa otrevligheter men rent generellt så är det ju inte farligt med eluttag eller dylikt i våtutrymmen. Antar att det inte är för inte man släppt lite på det och det kan rimligen inte enbart ha att göra med jfb intåg ?
 
hsd
Följ reglerna istället.
 
Uttag i "våt" miljö ÄR en följd av JFB intåg i svenska bostäder, utan JFB har det garanterat fortfarande varit lika tvärstopp för "vanliga" vägguttag i den typen av miljö.
 
  • Gilla
fahlis
  • Laddar…
Luftfuktarna med elektroder som värmer vattnet brukar även ha jordning i ångledaren som ska ta smällen om det leder över el.

De rackarna bekar igen med pannsten efter några år och man får byta elektroder.
 
shadowfire skrev:
Det kan nog hända lite tråkigare saker än så. Tre exempel på det (källor artiklar ur svensk media);

Den 54-årige mannen installerade själv golvvärmen i badrummet.
När han klev in i duschen dödades han omedelbart av en elchock.


En man och en kvinna i 25-årsåldern från Jämtland dog i en olycka i Thailand i lördags.
– Det har skett någon form av olycka med el och vatten i en dusch. Men närmare uppgifter om hur det har gått till har jag inte, säger Camilla Leoson, vakthavande befäl vid polisens länskommunikationscentral i Jämtland till Länstidningen i Östersund.


Robert Karlsson Svärd, 34, skulle ta en dusch på hotellrummet.
Men den var strömförande.
Han hittades död på badrumsgolvet.
Ja, fast jag är beredd att sätta pengar på att i samtliga dessa fall så har man kommit i kontakt med något som är direkt strömförande. Exv. gallret till brunnen i duschen. Och tillsammans med det faktum att man står naken och har god kontakt (fuktig hud ger sämst resistans, torr hud ganska bra) så kommer strömgenomgången som ett brev på posten.

Att man skulle få tillräckliga strömmar genom strilande, eller strålande vatten, det håller jag för ganska ordentligt otroligt. Vatten har inte så stor ledningsförmåga. Även saltvatten har inte så stor ledningsförmåga. Den stora faran med badrum är naken+fuktig = bra kontakt med både ledande föremål och jord. Inte att man har vatten sprutande eller upptappat som sådant. Det är precis lika illa att stå med bara fuktiga fötter på betonggolvet i källaren. Men eftersom det är otrevligt att göra det, så händer det inte så många sådana olyckor pss som i badrummet.

Och många badrumsolyckor, jag tänker exv. på den felkopplade handdukstorken för några år sedan, de hade med säkerhet varit lika dödliga i andra rum med liknande förhållanden. Exv. köket.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg och 4 till
  • Laddar…
Ja, det är fuktig, uppblött hud och stora ytor i kontakt som ger faror, olyckor i de utrymmena. Att få till något farligt via vatten genom ett duschmunstycke ser jag som i stort omöjligt.

Inte ens lätt att få någon större ström i en elångpanna vid mellanspännining 10-20 kV så länge elektrodstället bara "duschas" vid start av cirkpumparna. Blir knappast något förrän vattenytan nuddar, och då är ändå konduktiviteten justerad med tex lut.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.