Problemet med ståltrissan är att den drar loss massor med yttepytte-partiklar som man riskerar att inhalera (utan mask). Att få ner dem i lungorna orsakar på sikt skador det med, ffa om det är bly eller annat giftigt i. (Sen är partiklarna i sig farliga också.
 
Hur skulle det funka med färgborttagningsmedel eller speedheater? Intressant projekt att läsa om. Ska kolla upp den gamla sågbordet som står på landet vad det är.
 
  • Gilla
Lambr1
  • Laddar…
Ett tips om du är sugen på en likadan såg: https://psonlineauktioner.se/objekt/276998/klyvsag-wadkin-bursgreen/ (52 mil enkel resa för mig annars hade jag nog varit sugen :-D)

Av serienumret gissar jag att den är från 1965. Ombyggd med större motor (5,5 hk, 3 hk var väl max från fabrik). Svårt att se på bilderna men den KAN ha följande klyvkniv. Spännande sidobord men vad är triangeln med det stora runda hålet på högersidan?

Lite oroväckande är att de andra maskinerna i auktionen har beskrivningar om att de används ända fram till konkursen men om den här sågen står det bara "fungerar enligt uppgift".
 
Lambr1 skrev:
Ett tips om du är sugen på en likadan såg: [länk] (52 mil enkel resa för mig annars hade jag nog varit sugen :-D)

Av serienumret gissar jag att den är från 1965. Ombyggd med större motor (5,5 hk, 3 hk var väl max från fabrik). Svårt att se på bilderna men den KAN ha följande klyvkniv. Spännande sidobord men vad är triangeln med det stora runda hålet på högersidan?

Lite oroväckande är att de andra maskinerna i auktionen har beskrivningar om att de används ända fram till konkursen men om den här sågen står det bara "fungerar enligt uppgift".
Väldigt intressant, bara 4-5 mil härifrån.
 
Har du någon uppfattning om hur stort bordet är? Bortsett från justersläden då. Behöver fundera på om det är rimligt att få plats med den i min lilla bod. Motorn ser ju för övrigt groteskt stor ut. Hur stora klingor tar den som störst, 250mm?
 
Jupp, 10 tumsklingor. Enligt instruktionerna 12 tum "ibland". Bordet utan sidosläden ser ut att vara precis som mitt med bordsbreddare åt båda hållen. 71x102 cm.
 
Den motorn ser ju helt bisarr ut, jag anar det inte det går att sänka klingan hela vägen ner innan den tar i kabinettet.

I övrigt tror jag den har samma klyvknivskonstruktion som våra, den nyare modellen på såg som har modern klyvkniv har annat anhåll.
 
@vectrex (går det att tagga här?) Om du kan åka på visningen (på tisdag 15-16) så ta gärna bilder på hur klingskyddet ser ut och gärna in under (med motorn i lägsta läget). Vore kul att se!
 
Lambr1 skrev:
@vectrex (går det att tagga här?) Om du kan åka på visningen (på tisdag 15-16) så ta gärna bilder på hur klingskyddet ser ut och gärna in under (med motorn i lägsta läget). Vore kul att se!
På grund av vad Ola säger om framförallt klyvknivskonstruktionen och det faktum att det var en tveksam såg till mitt utrymme gör att jag skippar det. För att kunna använda en sådan såg i mitt lilla (13 kvadrat) utrymme så behöver jag definitivt kunna köra runt den på hjul. I dagsläget har jag marksten (betongplattor) som golv och jag är tveksam om det funkar att dra omkring en 250 kg klump på dessa.

Dessutom håller jag på med ett rätt stort projekt just nu i en rejäl ombyggnad av min befintliga såg, Bosch GTS 10 XC. Om jag lyckas med det så som jag hoppas så kommer det bli ett stort lyft. Det är dock fortfarande tveksamt hur bra det går med detta. Kommer en projekttråd senare om allt faller väl ut!
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
Min såg väger enligt manualen nästan 300kg, jag kan flytta den med min hemmagjorda lyftanordning. Så ifal du ser nån annan intressant men tung såg så vet du att det går iaf.
 
  • Gilla
Andreas5
  • Laddar…
DennisCA skrev:
Min såg väger enligt manualen nästan 300kg, jag kan flytta den med min hemmagjorda lyftanordning. Så ifal du ser nån annan intressant men tung såg så vet du att det går iaf.
Jag är inte tveksam till att det går att dra omkring 300kg på hjul. Jag har dragit 1000kg på vanlig pallyftare när jag jobbade på lager för många år sen, det är inga större problem.

Mina betongplattor ligger direkt på XPS och rör sig lite, jag ställer mig frågande till hur pass lätt det är att flytta något tungt här inne utan att hjulen "fastnar" mellan plattorna. På några års sikt är planen att jag ska gjuta ett riktigt betonggolv.
 
Efter detaljgranskning av den sjunde bilden i auktionsannonsen ser det nästan ut som att det finns en liten (modernare) klyvkniv bakom klingan. Möjligheten finns ju faktiskt att de moderniserat när de slängde på monstermotorn. Sågen väger 178 kg plus tilläggsutrustning. Med lite större diameter på hjulen fastnar du inte i skarvarna :).
 
Lite sportlovsskidor har inneburit en veckas uppehåll i rivningen av sågen. Men idag kom borden och sidoarmen av. Ola C tipsade om en hylsnyckelsats i tum. Jag kan avslöja att man också behöver ormarmar...

Men nu är borden av och vi kan se sågens inälvor.

locket-av-wadkin.jpeg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Lagerhuset som ska filas till för att kunna hålla ett par av delarna som ska sköta klyvknivens upp- och nedgånåg.

lagerhus-wadkin.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Lambr1 skrev:
Ett tips om du är sugen på en likadan såg: [länk] (52 mil enkel resa för mig annars hade jag nog varit sugen :-D)

Av serienumret gissar jag att den är från 1965. Ombyggd med större motor (5,5 hk, 3 hk var väl max från fabrik). Svårt att se på bilderna men den KAN ha följande klyvkniv. Spännande sidobord men vad är triangeln med det stora runda hålet på högersidan?

Lite oroväckande är att de andra maskinerna i auktionen har beskrivningar om att de används ända fram till konkursen men om den här sågen står det bara "fungerar enligt uppgift".
Måste varit en väldigt fin såg det där. Glad att jag inte åkt dit, budet är nu uppe i 10100 + moms.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.