Henke87 skrev:
För att nån har sparat in ett par kronor när dem gjorde jobbet. när dem ändå hade kunskapen att sätta partex, skarva och sätta upp ny central :)
Ja, det är ju det som gör det lite underligt. Vad har man sparat på det där jobbet egentligen? Det hade ju inte tagit mycket längre tid att skarva på slang och dragit FK, eller? Har man ens sparat någon egentlig tid?

P.S. Skriv hellre dom...
 
Jag tycker också man ska göra jobb ordentligt och underlätta för framtiden, men alla delar inte den uppfattningen :(

Diskuterade trappräcken här i en annan tråd, där en del på fullt allvar ansåg att hade man inte barn så kunde man gott bryta mot rekommendationerna i BBR för det kunde nästa ägare i så fall fixa till.
Vad man glömmer då är att slarv och fusk är resurs- och miljöslöseri. Det som behöver rättas till kostar både tid, pengar och material i efterhand.

Skulle vilja gå så långt så jag vill påstå att det är hela mänsklighetens utmaning att ändra synsätt på kvalité och arbete.
Göra rätt från början med hållbara säkra lösningar så får vi mer tid för varandra och sparar moder jord.
 
  • Gilla
helder och 8 till
  • Laddar…
börjar bli offtopic nu men byggare i allmänhet är nog ganska luttrade när det kommer till nödlösningar för de vet ju allt som oftast att här rivs det ut om några år iallafall............
Det är ju lika med trådskapare här ibland. Man kan lägga ner enormt med tid för att förfina ett resultat men sen att de ändå byter kök igen om fem år spelar ingen roll.........
 
Behövs inte så vild fantasi för att tänka vad som händer när någon kopplar in ett strykjärn via en halvdåligt klämskarvad kabel.
 
Ok, detta kanske inte hör hemma i värsta elkopplingen då det inte är nåt hempuleri utan en färdig produkt som ej håller svensk elstandard.
Jag känner att jag ändå vill dela med mig av det utan att skapa en ny tråd så då fick det bli här...

Under en resa för många år sedan köpte jag en belysningsslinga som blivit liggandes i ett förråd fram till nu. Jag hittade den härom dagen och tänkte att det kunde vara kul att koppla in den. Jag har för mig att den är inköpt i Thailand men kan inte svära på det då jag varit ute och rest mycket och de olika resorna blandas lätt ihop i minnet.. :p

Slingan innehåller ett stort antal seriekopplade små glödlampor som kopplas in direkt på 220V. Jag var tvungen att byta stickpropp för att kunna koppla in den och när jag slaktade orginalstickproppen var detta vad som kom fram:

bild.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Notera spretet, jag har inte rört nåt mer än att ta av skyddshöljet..

Jag är väldigt glad att jag inte bara kopplade den till en adapter då detta troligen inte skulle vara så lyckat.. Med detta inlägg hoppas jag att det kan få någon annan att tänka till innan ni kopplar in elgrejer inköpta i land med tveksam elsäkerhet... Troligtvis skulle väldigt få hempulare göra ett sämre jobb än detta. Pula på but stay safe! :)

MVH Olle
 
  • Gilla
helder och 3 till
  • Laddar…
Frågan är hur resten av ljusslingan ser ut, elsäkerhetsmässigt? :)
 
  • Gilla
yxis
  • Laddar…
Jag har tyvärr inga bilder men kan försöka återberätta en sann historia från veckan som gått.
En kund har estländare hemma som snickare. De hade också lagt ett värmegolv i en toalett. När kunden bad dem kontrollera värmegolvet tog de fram två 3-tumsspikar och skalade upp och virade fast trådarna från värmegolvet runt varsin spik. De stoppade sedan i spikarna i honan på förlängningssladden och stoppade sedan i hanen i byggcentralen.

När kunden undrade vad de höll på med blev de frågande. Han hade ju bett dem testa värmegolvet. Kan tillägga att det var i den vevan han kontaktade mig... :cool:
 
  • Gilla
D09 och 1 till
  • Laddar…
Vi besöker ofta dom länderna där dessa "hantverkare" varit i farten.
 
Tobbe_3 skrev:
Vi besöker ofta dom länderna där dessa "hantverkare" varit i farten.
Visst är de hantverkare, dock blir det ofta problem när de kommer hit eftersom deras standard ligger mil ifrån vår. Det stora felet ligger hos oss svenskar som snålar och använder dessa hantverkare. Hantverkarna gör inget fel så som jag ser det, vi får vad vi betalar för.
 
  • Gilla
helder och 2 till
  • Laddar…
Excel
Är det här tråden för inbördes beundran och stoltserande för att man kan så mycket bättre själv?
 
Excel skrev:
Är det här tråden för inbördes beundran och stoltserande för att man kan så mycket bättre själv?
Nej. Den är väl till för att visa farliga och/eller korkade elinstallationer? Förhoppningsvis kan man bättre än vad som visas, vilket inte är så mycket att vara stolt över. Det är inte särskilt svårt.
 
Nej, det här tråden där man visar livsfarliga, eller potentiellt farliga elkopplingar.
 
pleqtiz skrev:
när jag tittar på dessa bilder så tycker jag inte de ser så himla farliga ut :D
nu såg jag inte denna bild tidigare så jag poppar upp den!

vet ej vilket land som har denna standard men lite farligt måste det vara :D
japp, ser ut att vara telefonledningar
 
Rev ner allt nu i duschhörnan och kan notera att den mer eller mindre oskyddade strömbrytaren till badrumsfläkten, monterad 75cm från duschmunstycket, satt helt lös samt hade spretande kardeler, varav en rätt nära ramen. Är mer och mer glad över att jag inte lyckats vrida duschmunstycket åt det hållet.

P1070681.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
helder
  • Laddar…
verkar inget vidare, men troligen inte farligt att spruta på (med tunna strålar av små droppar) då tex "suicide showers" kör värme av duschvattnet i strilen utan elektrisk isolering så de har det oisolerade värmeelementet och därmed fasen direkt i duschvattnet vilket tydligen funkar då dropparna inte hänger ihop till en hel "ledare":x (dock kanske lite värre att trycka på den blöta brytaren efter man sprutat ner den om det ligger vatten hela vägen till ledaren, vatten och el kan vara en väldigt farlig kombination)
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.