Du skulle kunna gå ner med rör i den höga delen av trappan, det ser ut som att trappan inte är öppen på övervåningen?

Dvs. till höger om tilluften som går till sovrum bredvid hallen.
 
Ja går ja ner i trappan slipper man borra hål i golvet.
Nackdelen är att de blir trångt med rören i trapptaket.

Dilemmat är sen och dra in på nått bra sätt till dom andra rummen pga alla vattenrör i taket..




IMG_20160210_191518167.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



IMG_20160210_191527413.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • IMG_20160210_191653004.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ja där måste du gå under eller över rören, är kanske inte högsta önskan att gå under dock, hur mycket utrymme är det mellan rör+isolering och taket?
 
Hade 10 cm mellan tak och rör, så är ju inte helt omöjligt att lägga 100 rör ovanpå.

Gå ner med 160/som huvudstämman och grena ut i 100 rör.
 
Kolla hur stora röranslutningar du har på aggregaten, större än detta bör inte huvudstammar vara.
Men bra idé, går ju köpa hem en stump att testa lägga ovanpå rören för att verkligen säkerställa att där du tänkt dra rören kommer bli bra.
 
Ja de va ett bra tips! Ska testa detta
160 är anslutningarna på aggregatet.
 
Glöm inte att rören bör isoleras också. Det ökar på måtten betydligt
 
Om tillufts- & frånluftskanalerna går i uppvärmda utrymmen så brukar dom inte isoleras, om dom däremot går i kalla utrymmen så ska dom isoleras.

Utelufts- & avluftskanalerna brukar isoleras hela tiden, men ska isoleras i varma utrymmen.

Eftersom kanalerna i källaren går i uppvärmda utrymmen och att kanalerna är till-/frånluft så behöver dom inte isoleras. Luften i rören kommer att ha nästan samma temperatur som luften utanför rören.

https://www.soliduct.se/vanliga-fragor-och-svar/i-86.htm
http://www.ventbutiken.se/ventilationsguiden
 
  • Gilla
RoBo
  • Laddar…
Hur har det gått Samuel E?

Är i startgroparna för att ordna FTX i vårt hus.
Har själv fått in offert från Radea och det verkar vara typ samma lösning som du fick.

Har ett hus fån 1971 men självdrag och bergvärme.
Vi har bestämt att första installera FTX på övervåningen då vi så småningom ska renovera källaren och då bygga till det där.
 
Var uppe o kröp runt på vinden igår, för och få lite er exakta mått :)
Installerar allt själva, sparar så mycket pengar på de.

Ska snart beställa delar, så inte kommit så mycket längre än.
Men beslutat att ta källaren direkt med, annars blir de aldrig av är ja rädd.
Kommer gå ner i dom gamla självdrags kanalerna.
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
Spännande att höra om detta. Vi hade en gammal Termovent FTX som gav upp precis lagom till vår inflytt i början av året. Utan ventilation i ett tätt hus byggt -70 är inte en drömsituation. Stillastående trött luft. Ingen värmeförflyttning. Iskallt i korridorer och undervåning samtidigt som det var bastuhett precis vid kamin. Nu har vi, efter en lång process av utmaningar installerat in en monstermaskin - Heru 160TEC. Effekten är knasig. Utan ett ljud får vi nu härlig lättandad luft, värmen från kaminen höjer temperaturen i hela huset på nolltid. Och det som jag var livrädd för - rykten om fläktljud och iskall blåst ur donen - var bara en skröna. Jag kollar systemet hela tiden för att se att det verkligen är på - så tyst är det!
Att temperaturåtervinningen snittar på mellan 86-88% glädjer mig som ägare till ett hus med direktverkande el.

IMG_4446.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Läs mer på http://www.byggaombloggen.com
 
  • Gilla
Jensnorrland och 1 till
  • Laddar…
Demmpa skrev:
Om tillufts- & frånluftskanalerna går i uppvärmda utrymmen så brukar dom inte isoleras, om dom däremot går i kalla utrymmen så ska dom isoleras.

Utelufts- & avluftskanalerna brukar isoleras hela tiden, men ska isoleras i varma utrymmen.

Eftersom kanalerna i källaren går i uppvärmda utrymmen och att kanalerna är till-/frånluft så behöver dom inte isoleras. Luften i rören kommer att ha nästan samma temperatur som luften utanför rören.

[länk]
[länk]
Om det inte går kyla i rören, då ska dom också isoleras.
Men vet inte hur vanligt det är med kyla i ett ventaggregat i en villa?

Japp stämmer bra, av och uteluft ska vara isolerade med 30mm lamell, difftätt.
Antar att det Går att lägga vanlig nätmatta med diffspärr men har typ aldrig sett det. Var väl mest förr man gjorde så?
 
rock_fc skrev:
Spännande att höra om detta. Vi hade en gammal Termovent FTX som gav upp precis lagom till vår inflytt i början av året. Utan ventilation i ett tätt hus byggt -70 är inte en drömsituation. Stillastående trött luft. Ingen värmeförflyttning. Iskallt i korridorer och undervåning samtidigt som det var bastuhett precis vid kamin. Nu har vi, efter en lång process av utmaningar installerat in en monstermaskin - Heru 160TEC. Effekten är knasig. Utan ett ljud får vi nu härlig lättandad luft, värmen från kaminen höjer temperaturen i hela huset på nolltid. Och det som jag var livrädd för - rykten om fläktljud och iskall blåst ur donen - var bara en skröna. Jag kollar systemet hela tiden för att se att det verkligen är på - så tyst är det!
Att temperaturåtervinningen snittar på mellan 86-88% glädjer mig som ägare till ett hus med direktverkande el.

[bild]

Läs mer på [länk]
Jag och min sambo skall bygga nytt och funderar på Heru 100 då det räcker för vårat behov.
Hur ser fästning på detta väggmonterade aggregatet? kan du ta en bild mellan aggregat och vägg? Nyfiken hur det är löst med ljuddämpning mot väggen.
 
Rivit fram dom gamla ventilationsrören.
Här ska dras rör till källaren.

Detta är asbeströr va?:s

1457362607870-1556364798.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder




1457362643408-607724900.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ja! Det tråkiga är att även skarven som syns är eternit (asbest), vi hade plåtsvep.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.