"Hen" används av två kategorier människor:

1. Vi (jag är en av dom) som tycker det är jättebra med ett genusneutralt personligt pronomen i allmänna texter.

2. De som kapat ordet för att driva jämställdhetspolitik och gör det till en sak i sig.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Mikael_L
Nerre skrev:
Men nu har det blivit ett pronomen för de som inte vill ha nån specifik könstillhörighet.
Vem, förutom du, har bestämt det?


Jag själv använder inte "hen", åtminstone nästan inte alls. Det skaver liksom lite att använda det för en gammal person som jag.
Men jag håller trots allt med om att det egentligen är lysande med ett ord som kan ersätta de konstruktioner jag brukar använda, som är han/hon eller h*n.
 
Redigerat:
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Mikael_L skrev:
Vem, förutom du, har bestämt det?

De som inte vill ha någon bestämd könstillhörighet. Det är ett påtalande som dyker upp ofta i vissa forum.
 
På Äventyrsbadet Experium i Sälen finns omklädning för dam och herr, men även ett så kallat mix, där alla är välkomna. Det är utomordentligt bra för familjer.

Mix - det är ett bra ord, det :)
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Mikael_L
Ja sorry, jag skulle givetvis citerat hela inlägget.
Nerre skrev:
Från början var ju "hen" som sagt var ett ord som var tänkt att användas när könet är okänt, istället för han/hon.

Men nu har det blivit ett pronomen för de som inte vill ha nån specifik könstillhörighet.
Här skriver du att "hen" hade en annan betydelse i början, men nu fått en annan.

Jag hade nog inte gjort någon invändning om du påstått att det fått breddad innebörd, men jag vill nog inte hålla med om att det fått en annan innebörd.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Mikael_L skrev:
Ja sorry, jag skulle givetvis citerat hela inlägget.

Här skriver du att "hen" hade en annan betydelse i början, men nu fått en annan.

Jag hade nog inte gjort någon invändning om du påstått att det fått breddad innebörd, men jag vill nog inte hålla med om att det fått en annan innebörd.
Man kan väl säga att det fått en annan innebörd i tillägg till den ursprungliga, det har blivit en homonym, helt enkelt.
 
Ja jag borde kanske haft med ett litet "dessutom" för att vara övertydlig.

Men bara för att det är en språktråd så behöver man ju inte missförstå med flit om det råkar vara lite otydligt. Jag tycker rentav det blir lite löjlig debatt när man angriper formuleringarna istället för att angripa argumenten.
 
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
Nerre skrev:
Från början var ju "hen" som sagt var ett ord som var tänkt att användas när könet är okänt, istället för han/hon.

Men nu har det blivit ett pronomen för de som inte vill ha nån specifik könstillhörighet.
Hade tänkt att invända om vad som kom först. Men efter att ha konsulterat Wikipedia fick jag tänka om. https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Hen
En grundlig genomgång av många turer och historier med ordet hen. Rekomderar verkligen alla med någon relation till ordet att läsa.
Själv har jag länge saknat ett ord som inte avslöjar om jag berättar eller skriver om en han eller hon när jag i yrket ska redogöra för eller exemplifiera en situation. Men trots att ordet hen finns och jag vill använda det så kommer det sig inte naturligt än.
 
Hantverkaren gjorde inte som den blev ombedd att göra.
Hantverkaren gjorde inte som hen blev ombedd att göra.

Robin valde att genomföra ett könsbyte när hen kommit till insikt att allt känts fel från början och inte känt sig tillfreds med sin kropp! Detta var kanske ett dåligt försök men det finns bättre och sämre tillfällen att använda ordet "hen"

Det finns naturliga sätt att använda gamla och nya ord, nu valde jag bara ett par fraser, men jag tycker att ordet i sig är ganska bra, ibland, okej, jag har lite svårt för det ibland men det kommer nog så småning om! Annars får någon Zlata till mig!
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Användningen av konstordet HEN är både onödig som inkonsekvent.
"Sjuksköterskan var trött. Hon behöver sova." Varför ska man då använda HEN? Om det skulle råka vara en manlig sådan skulle det ju heta: "Sjukskötaren var trött. Han behöver sova." Konstigt att Anna_H som anger att hon jobbar professionellt med språk inte inser det. Samma sak gäller ju för läkare/läkarinna.
Ordet är onödigt helt enkelt
Och om nu någon tycker att det är nödvändigt eller praktiskt varför har man inte samtidigt infört konstlade könsneutrala ord som ersätter henne/honom, denne/denna, mm.?
 
Pagno skrev:
Hantverkaren gjorde inte som den blev ombedd att göra...
Tycker att det känns bättre om du skriver
Hantverkaren gjorde inte som denne blev ombedd att göra

PS
Förresten så är det där med manliga/kvinnliga yrkesbenämningar lite luriga.

Thomas_Blekinge skrev:
...
Samma sak gäller ju för läkare/läkarinna.
...
Pastorskan är inte en kvinnlig präst, utan kvinnan pastorn är gift med.
Likadant med doktorinnan och professorskan.

Konstruktionen läkarinna har jag aldrig läst eller hört förut.
 
Redigerat:
peternicklas
Thomas_Blekinge skrev:
Användningen av konstordet HEN är både onödig som inkonsekvent.
"Sjuksköterskan var trött. Hon behöver sova." Varför ska man då använda HEN? Om det skulle råka vara en manlig sådan skulle det ju heta: "Sjukskötaren var trött. Han behöver sova." Konstigt att Anna_H som anger att hon jobbar professionellt med språk inte inser det. Samma sak gäller ju för läkare/läkarinna.
Ordet är onödigt helt enkelt
Och om nu någon tycker att det är nödvändigt eller praktiskt varför har man inte samtidigt infört konstlade könsneutrala ord som ersätter henne/honom, denne/denna, mm.?
Nja det stämmer inte riktigt. Sjuksköterska är en yrkestitel och har inget med könet att köra.
http://dinsvenska.se/namn-och-titlar/vad-kallas-en-manlig-sjukskoterska/

Så därför ska man skriva hen om man inte vet könet.
 
peternicklas
KnockOnWood skrev:
Tycker att det känns bättre om du skriver
Hantverkaren gjorde inte som denne blev ombedd att göra

PS
Förresten så är det där med manliga/kvinnliga yrkesbenämningar lite luriga.



Pastorskan är inte en kvinnlig präst, utan kvinnan pastorn är gift med.
Likadant med doktorinnan och professorskan.

Konstruktionen läkarinna har jag aldrig läst eller hört förut.
Läkarinna är en gammal benämning på en kvinna gift med en manlig läkare.
 
peternicklas skrev:
Läkarinna är en gammal benämning på en kvinna gift med en manlig läkare.

Läs på http://g3.spraakdata.gu.se/saob/show.phtml?filenr=1/145/177.html vad SAOL skriver om ordet läkarinna. Det har inget at göra med att vara gift med en manlig läkare.
Däremot håller jag med om vad som sagts om professorskan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.