Mikael_L
En vän till mig och några andra närboende började driva frågan om en fiberutbyggnad i trakten där dom bor, som är lite på gränsen för glesbebyggt.

Ganska många lät intresserade i början, men fick lite kalla fötter när de första prisindikationerna kom. Jag minns inte riktigt, men har för mig att det låg i trakten 50' per anslutning.

Dom kämpade dock på med sitt projekt, vissa hoppade alltså av, men så hade plötsligt intresset vaknat till i närliggande byar (husansamlingar) ibland "på vägen" där fibern ändå skulle dras.
Så priser för anslutningar gick både upp och ned allteftersom.

Men den stora skillnaden blev när dom fick en av teleoperatörerna att gå i nätet för att använda till en ny basstation. Jag har för mig att operatören tog typ halva fibernätskostnaden, och då hoppade många som klivit av på igen.
Så i slutänden vill jag minnas att de fick sina anslutningar för något runt 20' per fastighet, vilket verkligen inte var så pjåkigt med tanke på hur glesbebyggt det är där.

Men många timmar lades nog ned av eldsjälarna i projektet.
 
Nerre skrev:
Driver man det själv så tar man väl in flera offerter etc och pressar priset på så vis?
Och då blir det en helt annan fråga för prisjämförelse, utifrån en helt annan komplexitet ;)
Så tråden bör nog hålla fast vid fiber eller ej där man blir erbjuden att teckna avtal för anslutning.
 
Jo, men som flera påpekat: De allra flesta kommer troligen bara få ett erbjudande, då är det inte så relevant att jämföra med andra.

Det handlar då inte om att välja mellan erbjudande 1 för 15 000 eller erbjudande 2 för 20 000 utan det handlar om att välja mellan att skaffa fiber för 20 000 eller bli utan fiber för 0 kronor.
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson och 1 till
  • Laddar…
Nerre skrev:
Det handlar då inte om att välja mellan erbjudande 1 för 15 000 eller erbjudande 2 för 20 000 utan det handlar om att välja mellan att skaffa fiber för 20 000 eller bli utan fiber för 0 kronor.
Jag ser heller ingen enorm nytta i en tråd med lösryckta prisuppgifter, siffran är bara intressant som jämförelse med en annan etablering med samma förutsättningar och då de flesta inte preciserar dessa är siffrorna av föga värde.
Finns det exakta och överförbara uppgifter kan man möjligen använda dessa till att avgöra om ett erbjudande man fått är rimligt prissatt.
I vårt område fick vi "avslag" på bidrag för att bygga ut i egen regi. En kommersiell aktör dök då upp med ett alternativ som i mina ögon var allt annat än attraktivt. Många resonerade som så att det var det enda erbjudande vi skulle få men några tog det som en utmaning och började bearbeta andra aktörer, i elfte timmen nappade en av dessa och kom med ett som jag betraktar normalt erbjudande.
Här hjälpte det ju lite att man kunde jämföra siffror mellan erbjudanden av olika typ, och det var värt att jobba vidare även efter att en aktör börjat samla in intresseanmälningar.
 
Många kommuner har tyvärr bestämt att de bara tillåter en aktör i ett enskilt område, spelar ingen roll då om en annan aktör är billigare om kommunen redan sagt ja till den första.

Och som sagt var, det är betydligt fler som får höra "vi har i nuläget inga planer på efteranslutning" än det är som får erbjudande om efteranslutning eller har möjlighet att välja mellan olika aktörer.
 
AndersS skrev:
Chansen är nog liten att du får nya erbjudanden till lägre pris om du redan fått ett i samband med nyetablering i ett område. Eller menar du att man ska vänta till senare tillfälle som man inte vet när det blir av?
Vissa nätägare gräver förvisso även fram till tomtgräns även för de som inte beställer så att man endast med grävning på egen fastighet kan ansluta, men jag har inte sett att någon fått det till lägre pris.
Det blir väll oftast dyrare om man väntar med att ansluta sig. Mitt område fick statsnätet samma år som jag köpte huset. Tyvärr hade inte säljarna anmält sig och jag fick inga besked om att det grävdes för fiber. Hade jag anmält mig ihop med alla andra hade det kostat 4800kr i anslutning. Nu när jag vill ansluta mig kostar det 19000kr. Sad but true som Metallica säger.....
 
Oftast blir det dyrare, eftersom man är färre som delar på de gemensamma kostnaderna.

I vissa fall så lägger de dock ner extra kanalisation vid första omgången och då kan priserna för efteranslutning vara rätt ok. Men det vet man ju sällan i förväg och de gräver ju inte in på en gata där ingen tänkt ansluta sig. Och det går inte att fråga om de har planer på efteranslutning för det vet de nästan aldrig.
 
Se där ja, körde deras 3G-bredband för ett antal år sedan och det funkade väldigt bra. Hur är hastigheterna på 4-G? Är det fri roaming till Norge fortfarande? Hittade inget om detta på deras hemsida.
 
Lime113 skrev:
Nu finns det mobilt bredband utan begränsning på surfmängd hos Net1 :p
Det där kom i höstas (om jag mins rätt), nackdelen är att det bara är ett begränsat antal kunder/mast
 
Jag skulle säga att det snarare är en fördel med begränsat antal kunder/mast (om man inte är kunden som inte får plats :)). De verkar ju ha fattat hur stabila nät ska byggas.
 
Nerre skrev:
Jo, men som flera påpekat: De allra flesta kommer troligen bara få ett erbjudande, då är det inte så relevant att jämföra med andra.

Det handlar då inte om att välja mellan erbjudande 1 för 15 000 eller erbjudande 2 för 20 000 utan det handlar om att välja mellan att skaffa fiber för 20 000 eller bli utan fiber för 0 kronor.
Självklart har du rätt, du ser hur förvirrad jag är utifrån trådens alla olika vinklingar och som jag självs skrivit tidigare att det går inte att jämföra. Eller rättare sagt man kan redovisa olika kostnader men det blir bara en teoretisk jämförelse utan något värde.
 
Lime113 skrev:
Nu finns det mobilt bredband utan begränsning på surfmängd hos Net1 :p

[länk]
Den är långt ifrån utan begränsningar om man läser deras vilkor.
"Vi förutsätter att du är en relativt genomsnittlig internetanvändare som läser nyheter, betalar räkningar, lyssnar på musik och då och då
vill titta på film"

Avviker man från detta så har NET1 enligt sina vilkor rätt att stänga av dig
 
Hur mycket titta på film och hur många samtidigt?
Men är man lågförbrukare och få i familjen, samt undviker film kan det vara ett mycket bra alternativ när man inte kan få fiber.
 
Men då duger ju egentligen vilket 4G abonnemang som helst.
 
  • Gilla
Ramnemark
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.