snowballtwo skrev:
Med denna: [länk]
Kommer jag kunna styra denna: [länk]
Eller? Kommer man kunna använda tryckknapparna på samma sätt som förut?
Vad kul att det har kommit en 0-10V puck till Z-Wave!! Slipper man kanske speciallösningar med RGBW pucken.

Svar på din fråga:
Om jag fattar instruktionsboken rätt så kommer du att kunna styra pucken på dessa vis:
0 - Återfjädrande Tryckknapp
1 - Vanlig tryckknapp (två lägen)
2 - 0-10V Vridpotentiometer (dimmer för 0-10V)
3 - 0-10V Temp-sensor
4 - 0-10V Ljus-sensor
5 - 0-10V Annan enhet som styr 0-10V


Sen måste du ha en extern strömkälla antingen 12V eller 24V. HideALite har puckar för 230--> 12V/24V som går in i en dosa.

LÄNK till manual för Qubino 0-10V puck!
 
hpnisse skrev:
Vad kul att det har kommit en 0-10V puck till Z-Wave!! Slipper man kanske speciallösningar med RGBW pucken.

Svar på din fråga:
Om jag fattar instruktionsboken rätt så kommer du att kunna styra pucken på dessa vis:
0 - Återfjädrande Tryckknapp
1 - Vanlig tryckknapp (två lägen)
2 - 0-10V Vridpotentiometer (dimmer för 0-10V)
3 - 0-10V Temp-sensor
4 - 0-10V Ljus-sensor
5 - 0-10V Annan enhet som styr 0-10V


Sen måste du ha en extern strömkälla antingen 12V eller 24V. HideALite har puckar för 230--> 12V/24V som går in i en dosa.

LÄNK till manual för Qubino 0-10V puck!
Vad menar du med att jag måste ha en extern strömkälla? Är det något jag inte har nu det?

Annars låter det perfekt detta! Mailade qubino, de skulle finnas i handeln i april!
 
Kanon, då kan vi äntligen utan speciallösningar styra LED-drivers som vi vill! Förhoppningsvis blir den billigare än en RGBW-puck eftersom den inte behöver leverera 230V. 12V kan du få ut från de flesta LED-drivers med dimmerfunktion.
 
Finns ingen z-wave plus som stödjer lägre spänning men har fler inputs, jag vill ha en digital input modul för att läsa status för mitt larmsystem. Den modul jag har hittat har inte support för plus och flera I/O. Ett alternativ är iofs att jag lägger nån liten enkel diskret resistorstege eller liknande för att koda mina 3 outputs (har jag för mig) till 3 st spänningsnivåer. Det borde funka.

Edit, läser på lite, utgångarna från larmet ser ut att styras av små reläer som tål 12V. Verkar som det är 12V drivspänning i larmet. Borde bara vara att lägga resistorer av olika värde på varje utgång, så kommer alla kombinationer att få ett eget volttal. Driva dimmern med larmets supply.

Jag har inte labbat nästan nåt med z-wave (köpt lite grejjor, men inte kommit igång med larmkoppling och scener än). Är det troligt att man kan göra en avläsning som funkar med säg 4 olika spänningsnivåer, utan att, om reälerna inte drar 100% samtidigt, får "spökvärden", och kan man använda dessa värden till att styra scener, dvs när spänningsnivå 0, larmet av, alla hemma, spänning 3v pålarmat, spänning 9V larmet utlöst osv (man får välja bra nivåer). Varje nivå ska ju då generera att man sätter systemet i olika lägen. Har vera controller.

Edit igen; så här tänkte jag mig;
larmkoppling.jpg
 
Redigerat:
@JohanLun
Med ditt förslag på koppling så kan du inte särskilja vilken utgång som är dragen utan bara lyckas detektera att någon och möjligtvis hur många utgångar som är dragna.
Jag skulle nog satsat på en mer "aktiv" koppling med t.ex en Arduino i stället för passiva komponenter. Då skulle du med ett enkelt program kunna detektera ett stort antal digitala ingångar och räkna fram ett analogt värde som du passar vidare på en analog utgång. I princip som en D/A-omvandlare.
Om du vill hoppa över Z-Wave-modulen så skulle det även vara möjligt att få in värdet till din Vera via nätverket istället genom att använda Vera's REST API. Det skulle du t.ex kunna fixa med en nätverksansluten Arduino eller en Raspberry Pi.

Vad har du förresten för larm?

//Göran
 
Någon som har koll på Danfoss Living connect? Jag håller på att renovera och har föreslagit min rörfirma Living Connect termostater med Z-wave stöd. Men enligt honom, som har varit i kontakt med Danfoss, så har inte deras living connect termostaterna Z-wave stöd. Svenska Danfoss nänmer ointe ett ord om z-wave på deras hemsida. Efter en snabb koll på deras specifikationer visar dock att de kommunicerar på 868.42MHz (sidan 4 http://danfoss.ipapercms.dk/Heating/AutoGen/42344_49814/ ). De behöver ju inte innebära att de använder z-wave protokollet.

Någon som har koll? Är de termostater man köper hos de vanliga Z-wave leverantörerna samma modell som köps av VVS-firmor från svenska Danfoss? Är kanske de living connect vi kan köpa ssidoimporterade från någon annan marknad? Är det kanske så att Danfoss Z-wave serie inte längre tillverkas?
 
Redigerat:
snowballtwo skrev:
Vad menar du med att jag måste ha en extern strömkälla? Är det något jag inte har nu det?

Annars låter det perfekt detta! Mailade qubino, de skulle finnas i handeln i april!
Jo HideALite pucken/drivdonet drivs ju på 230V och kan styras via 230V återfjädrande tryckknapp, eller 0-10V signal.
Det är ju 0-10V signalen som QubinoPucken fixar.

Men QubinoPucken har 12V - 24V drivspänning för att funka, går ej att driva pucken med 230V. Den ger ut 0-10V på utgången, och förmodligen 12V - 24V (beroende på matning) på den återfjädrande tryckknappen. Så du får absolut inte koppla vanlig brytare med 230V på ingången på QubinoPucken.

PS. Vissa drivdon av större modell har som tidigare sagt en utgång med konstant 12V för att driva diverse tillbehör.

Skickar med en bild!
0-10V Qubino.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
AndersPS skrev:
Äntligen, efter att de har legat i en låda sen den stora julrean på m.nu - nu sitter den första motorstyrda rullgardinen uppe. Det var lite meckigt att få allting att funka, instruktionerna var felaktiga, men nu så!

[länk] <- video på vidundret.

Förra veckan fick jag Vera att känna av om AppleTVn är igång, genom att känna av vilken input som är valt på förstärkaren. Nästa steg blir att dra ner rullgardinen om det är ljust ute och jag försöker titta på "tv".

Sen blir det nog ett försök till väckarklocka, där rullgardinerna dras upp när det är dags att vakna. Återkommer ;)
Sjukt nice. Fråga; hur löste du att Veran känner av vilken input som är vald på förstärkaren? Genom det kan man få till många trevliga scener ju :)
 
hpnisse skrev:
Jo HideALite pucken/drivdonet drivs ju på 230V och kan styras via 230V återfjädrande tryckknapp, eller 0-10V signal.
Det är ju 0-10V signalen som QubinoPucken fixar.

Men QubinoPucken har 12V - 24V drivspänning för att funka, går ej att driva pucken med 230V. Den ger ut 0-10V på utgången, och förmodligen 12V - 24V (beroende på matning) på den återfjädrande tryckknappen. Så du får absolut inte koppla vanlig brytare med 230V på ingången på QubinoPucken.

PS. Vissa drivdon av större modell har som tidigare sagt en utgång med konstant 12V för att driva diverse tillbehör.

Skickar med en bild!
[bild]
Jag önskar att jag kunde säga att jag fattar, men det gör jag såklart inte. :) Får helt enkelt bli en elektriker på detta när den väl släpps!
Tack för att du gjorde ett försök att förklara för en novis i alla fall!
 
Martin7 skrev:
Någon som har koll på Danfoss Living connect? Jag håller på att renovera och har föreslagit min rörfirma Living Connect termostater med Z-wave stöd. Men enligt honom, som har varit i kontakt med Danfoss, så har inte deras living connect termostaterna Z-wave stöd. Svenska Danfoss nänmer ointe ett ord om z-wave på deras hemsida. Efter en snabb koll på deras specifikationer visar dock att de kommunicerar på 868.42MHz (sidan 4 [länk] ). De behöver ju inte innebära att de använder z-wave protokollet.

Någon som har koll? Är de termostater man köper hos de vanliga Z-wave leverantörerna samma modell som köps av VVS-firmor från svenska Danfoss? Är kanske de living connect vi kan köpa ssidoimporterade från någon annan marknad? Är det kanske så att Danfoss Z-wave serie inte längre tillverkas?
Det är olika versioner så de gäller att beställa rätt variant, sidan fyra i länken nedan visar versionerna på termostaten:
http://heating.danfoss.com/PCMPDF/Danfoss%20Link_living_software-versions_VFIDC102.pdf
Jag bytte alla mina termostater till Living Connect innan jag trodde jag skulle gå all in på Z-wave.... så jag är lite bitter nu när jag inte kan ansluta dom till HC2:an... ingen som vill köpa ett komplett kit med termostater kontrollenhet och rumsensor ;-)
 
Dmarffy skrev:
Sjukt nice. Fråga; hur löste du att Veran känner av vilken input som är vald på förstärkaren? Genom det kan man få till många trevliga scener ju :)
Jag har en Yamaha förstärkare som har både webbgränssnitt och ett web sockets gränssnitt där man kommer åt relativt mycket i förstärkaren. Det finns två plugins till Vera som kommunicerar med denna förstärkare.

Den ena använder web sockets och är sjukt snabb, den andra använder webbgränssnittet och är lite, lite långsammare men känns å andra sidan stabilare.

Dessa ligger och bevakar vilket input som är vald, den som kör web sockets uppdateras på kanske en halv sekund. Så jag gjorde en watcher som ligger och bevakar det värdet. Ska utöka så att den även triggas på förändring av power och zone 2, än så länge är det mest ett proof of concept.
 
  • Gilla
D_a_g_g
  • Laddar…
gol skrev:
@JohanLun
Med ditt förslag på koppling så kan du inte särskilja vilken utgång som är dragen utan bara lyckas detektera att någon och möjligtvis hur många utgångar som är dragna.
Jag skulle nog satsat på en mer "aktiv" koppling med t.ex en Arduino i stället för passiva komponenter. Då skulle du med ett enkelt program kunna detektera ett stort antal digitala ingångar och räkna fram ett analogt värde som du passar vidare på en analog utgång. I princip som en D/A-omvandlare.
Om du vill hoppa över Z-Wave-modulen så skulle det även vara möjligt att få in värdet till din Vera via nätverket istället genom att använda Vera's REST API. Det skulle du t.ex kunna fixa med en nätverksansluten Arduino eller en Raspberry Pi.

Vad har du förresten för larm?

//Göran
Om man väljer resistanserna 1,2,4,8 så bör alla gå att urskilja. Så funkar ju tex rattknappar på en bil. Finns nån bra metod att välja värden så det blir bra. Men visst låter det bättre att lösa genom att skicka per nätverk, jag får läsa på lite...
 
politby skrev:
...Jag köpte 10 st termostater av modell RCS TZ45 via eBay för 30 dollar styck. Den har ett lite mer diskret utseende än den första jag köpte.....
Hur hittade du de för 30 dollar? Jag hittar bara svindyra när jag söker på ebay :(
 
Hej,
sitter fortfarande o planerar min led belysning.
hittade led lister med ganska låg effekt
Längd: 5m
Antal LED: 120/m
Vinkel: 120
Ström: DC 24V
Effekt: 48W (9.6W/m)

Enligt mina planer blir det 2 slingor å - 15 meter var.
15x9,6=144W
Har ni några tips på 24v trafo som passar.
 
Detta har kanske varit uppe innan..
Men går det att koppla Yale doorman med tillhörande verisure box, att utföra en scen på hcl när man öppnar/låser dörren? Finns det någon utgång på boxen eller doorman som man kan koppla en Fibaro universal sensor till?
Hade varit smidigt att samtidigt som du slår in din kod i dörren, så larmas huset av och eventuella lampor tänds. Samma när man går hemifrån på morgonen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.