Låter som intressanta projekt. Mitt uterum byggs 2018, hade vart kul och få inspiration och tips samtidigt ;). Jag har med omfattande jobb med att förlänga/bygga om två takstolar på huset för att passa in uterummet :)
 
Ja jag ska väl försöka lära mig Sketchup så att man kan rita upp det och se hur det kan tänkas se ut. I huvudet ser det bra ut men man kan ju stöta på moment som man inte har räknat med riktigt. Sen måste vi ju bestämma hur isolerat uterummet ska vara. Taket kommer att isoleras ganska ordentligt för det kommer troligen inte att bli kanalplast. Känner väl att platta på mark är lite överkurs så troligen någon form av trallgolv med isolering under om det räcker för att hålla liv i lite växter över vintern? Skjutglaspartier med dubbla glas kanske vill inte överdriva men vill ju som sagt gärna kunna övervintra växter. Någon som har tips?
 
Jag kommer antingen köra på Santex (frun och hennes bröder jobbar där) annars blir det Willab WG50 och dörrar WG62. Ska du ha någon form av uppvärmning där inne? Mitt blir lite annorlunda mot ditt då det mer är en inglasad altan än ett uterum. Vi har tänkt att hålla runt 5-8 grader på vintern för växter och förråd typ. Funderar på att automatisera ventilationsluckorna så att de öppnar när det är över 25 grader på sommaren. Via z-Wave då.

Ska du göra någon typ av torpargrund och isolera eller hur tänkte du?
 
iSnobben skrev:
Det har inte blivit så mycket synligt att visa upp på sistone. Istället har mycket fokus lagts på planering och prioriteringar. Med handen på hjärtat så är det väl bara att erkänna att kök och tvättstuga har sugit en hel del pengar. Vi har därför beslutat att 2016 får bli ett lugnt år på renoveringsfronten. Det behöver den här lilla familjen 😃 Vi bestämde oss även för att boka en resa till Rhodos för hela familjen vilket ska bli jättekul 😃

Vi ska avsluta lite småprojekt bland annat att sätta in en ny dörr mellan kök och tvättstuga.

Vi tänkte även byta trallen på balkongen. Sedan blir det lite trädgårdsprojekt med odlingslådor så att tjejerna får vara med att odla egna morötter, smultron osv. ...
Planering tar tid, mycket mer än man tror! Sen att lägga sin budget oxå.. man har sällan råd att göra allt på en gång.. så planeringen blir ofta över flera år - och så får man prioritera lite.. var man ska börja helt enkelt!

Vårda familjen är viktig oxå!!

Meeeeen 2016 låter som ett år då era barn får en varsin odlingslåda.. med sitt namn på :D Där de får välja själva vad de vill ha i.. ta lite eget ansvar o sköta... det är ju roligt (och nått man lär sig av för framtiden).. nyttigt o kul på många plan!

(y)
 
Ramnemark skrev:
Jag kommer antingen köra på Santex (frun och hennes bröder jobbar där) annars blir det Willab WG50 och dörrar WG62. Ska du ha någon form av uppvärmning där inne? Mitt blir lite annorlunda mot ditt då det mer är en inglasad altan än ett uterum. Vi har tänkt att hålla runt 5-8 grader på vintern för växter och förråd typ. Funderar på att automatisera ventilationsluckorna så att de öppnar när det är över 25 grader på sommaren. Via z-Wave då.

Ska du göra någon typ av torpargrund och isolera eller hur tänkte du?
Jag har mest kollat på Skånska byggvaror då dessa finns att klämma och känna på här i stan men inget bestämt, långt därifrån.

Ja det blir ju någon form av torpargrund isf men jag har verkligen inte kollat detta än. Hela projektet är väldigt öppet och ligger som sagt en ganska bra bit in i framtiden om vi ska byta tak samtidigt vilket det väl lutar åt isf.
 
Jag kollade först på skånska byggvaror (deras Isolent S30) men priset var i princip som Willab WG50 och vad jag läst mig till här på BH så är skånska väldigt rangligt i jämförelse.

Det roligaste är nästan att planera. Jag har planer i 3 år framöver :). Det blir väl längre sen när barnen kommer :rolleyes:
 
Snigla skrev:
Planering tar tid, mycket mer än man tror! Sen att lägga sin budget oxå.. man har sällan råd att göra allt på en gång.. så planeringen blir ofta över flera år - och så får man prioritera lite.. var man ska börja helt enkelt!

Vårda familjen är viktig oxå!!

Meeeeen 2016 låter som ett år då era barn får en varsin odlingslåda.. med sitt namn på :D Där de får välja själva vad de vill ha i.. ta lite eget ansvar o sköta... det är ju roligt (och nått man lär sig av för framtiden).. nyttigt o kul på många plan!

(y)
Ja planering känns viktigt av flera själ så det får ta tid. Det innebär även att man startar sitt drömprojekt medans man sparar pengar till det och då känns det inte lika avlägset.

Jo odlingslådor blir det. Blir dock gemensamma lådor för hela familjen. Blir så svårt med olika jordtyper annars. Dessutom är tjejerna ganska små än så det är nog bättre med gemensamt ansvar.

Funderar på att bygga dem i lärkträ. Det borde ju hålla längre än vanligt trä samtidigt som det är helt naturligt till skillnad mot tryckimpregnerat. Även om jag läste att modernt tryckt virke inte skulle vara farligt att använda. Någon som har input eller andra tips?

Odlingen blir nog:
Morötter
Smultron
Amerikanska blåbär
Krusbär
Lite kryddväxter
Sallad
Rabarber (har vi redan)
Chili
mm
 
Morötter smultron o rädisor är extremt tacksamma att odla..även salladsblad i olika varianter (brukar vara lätta och det händer nått..vilket e bra om barnen ska tycka det är kul).. Jag odlade mixfärg på morötter själv förra året..det var kul.. Lila vita och orange blev det hehe

Kan oxå vara kul med nått som klättrar, några bönor el ärtplantor kanske? :)
Hur gamla e barnen?

....
(Jag köpte 40 plus pallkragar förra året / har tre på höjd - för bra arbetshöjd)
 
Snigla skrev:
Morötter smultron o rädisor är extremt tacksamma att odla..även salladsblad i olika varianter (brukar vara lätta och det händer nått..vilket e bra om barnen ska tycka det är kul).. Jag odlade mixfärg på morötter själv förra året..det var kul.. Lila vita och orange blev det hehe

Kan oxå vara kul med nått som klättrar, några bönor el ärtplantor kanske? :)
Hur gamla e barnen?

....
(Jag köpte 40 plus pallkragar förra året / har tre på höjd - för bra arbetshöjd)
Ja det är ju bra om det är lättodlat såklart man vill ju gärna få en skörd 😂

Barnen är 3 respektive 2 år (fyller 4 och 3 under odlingssäsongen 😃 )

Jo jag kommer väl att bygga våra så höga som möjligt så att barnen fortfarande når. Vi har stenhård lerjord så det är nog bra att få så mycket jord som möjligt i lådan.
 
  • Gilla
Snigla
  • Laddar…
Det fick bli beskärning av äppelträden i helgen i det fina vädret. Förmodligen väldigt svårt att se eftersom man ser grannarnas träd bakom. Men jag har gått ganska hårt fram då dessa träd verkligen har missköts av tidigare ägare som bara har låtit dem växa på höjden. Jag har nu under flera år tagit ner det lite i taget så att man ändå ser vad som händer med träden.

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Förövrigt så är ju batteridriven tigersåg verkligen guld värt som verktyg i trädgården.
 
  • Gilla
toolman77
  • Laddar…
Jag har dragit om guideslingan på framsidan till gräsklipparen efter att fiberkillarna gjorde köttfärs av den. Fick även skarva begränsningskabeln. Sen har jag även jämnat till och förberett för att så nytt gräs där fiberkabeln ligger.

Vidare har jag lossat på poolplåtarna så att vi kan bära bort dem så att solens strålar ska få börja värma vattnet. Fyller även upp den nu så får den sakta men säkert krypa upp i temperatur innan man startar cirkulation och poolvärmepump. Utemöblerna åkte fram idag också. Det är ju trots allt sommartid nu.
 
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Bara några små isflak kvar nu 😃
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Fan det ser riktigt gött ut :)
 
  • Gilla
iSnobben
  • Laddar…
Ramnemark skrev:
Fan det ser riktigt gött ut :)
Det är härliga fyra grader varmt i vattnet 😃 Tanken har dock slagit mig att hoppa i och filma min egen reaktion 😃
 
  • Gilla
Ramnemark
  • Laddar…
[video=youtube_share;yHHgQfVtKZg]http://youtu.be/yHHgQfVtKZg[/video]

Härliga 5,5°C i vattnet :) Jag är dock mest chockad över att jag inte blev mer chockad :D
 
Redigerat:
  • Gilla
AndersPS och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.