Vad skall du ha ovanför garaget, på loftet alltså?
Förvaring eller bostads-/verkstadsutrymme?
Skall där ligga golv? Isolering?
 
jaa det är takstolar av ramverkstyp, alltså loftvåning..

hade tänkt göra ett kallförråd men funderar mer och mer på en liten del inredd och isolerad.

lösull i mellanbjälklaget, och något sorts golv ovanpå..
dock ej på kattvindarna tror jag...
 
Du kan absolut glesa med 21mm brädor om du har cc 600mm mellan underramarna. Ändspont om du vill kunna skarva var du vill. 28mm gles krävs vid cc 1200mm mellan underramarna (standard cc för takstolar). Om du använder 900mm bred gips tror jag även det funkar att sätta glesen på cc 450mm. Då spar du ännu mer pengar och dessutom tid.

Det som dock är fint med att använda 600mm bred takgips är att de blir mer lätthanterliga samt att de fasade kanterna inte kräver spackling då de är tänkta att vara synliga i det färdiga taket. Man brukar förskjuta kortsidorna på dessa skivor 1200mm (om längden på skivorna är 2400mm) så att det blir ett rektangulärt mönster i det färdiga taket.
 
  • Gilla
camaro1969 och 1 till
  • Laddar…
Snailman
Ska du inreda ovanför garaget ska du nog ha dubbelgips för att klara IE30 ur brandskyddssynpunkt, ska rota mera i detta för egen del men tror du ska ha stenull isolering och antagligen dubbelgips i väggar också (kan slippa om du har utegips istället för vindväv ) garaget.

Är det fristående? och isåfall hur många meter från huset (är en gräns vid 4 meter)
 
Mycket informativt, Jc1972!

Men jag funderar på det där med dubbel gips för brandskydd. (Det är ju också en kostnad)
Kan man ersätta glespanelen med stålprofiler i stället för dubbelgips?
Eller, eller...

Med lösull mellan takstolarna, mineralull alltså, är det ju brandsäkert, utom kanske själva takstolarna själva.

Vad tror du Jc? Känns ju jobbigt med dubbel gips i taket.
 
Snailman
Har läst lite mer om EI30 nu, det kan räcka med enkelgips om man har minst 45mm? mineralull också, men det duger inte med lösull utan ska vara skivor. Jag har 145mm tjock isolering mellan takstolarna.

Går säkert isåfall att lägga ett lager skivor minst 45mm och sen lösull ovanpå.

OBS glasull duger inte det ska vara stenull.

själva takstolen är ju av trä och trä motstår en minuts brand per mm och EI30 står för att motstå brand 30 minuter så 30mm trä motstår i 30 minuter.
 
Redigerat:
  • Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
KnockOnWood:
Jag är inte påläst något vidare i brandfrågor, men minns att jag varit med om att bygga små flerfamiljshus i trä där vi uppnådde EI30 i vindsbjälklag med endast 1 st 13mm gips och lösull (stenull). Man kan byta gipsskivan mot ett lager brandgips (t ex Gyproc ProtectF) och få högre klass. Att byta glesen från trä till plåt tror jag inte gör skillnad.

Jag undrar lite grann om det är ett regelrätt krav att brandskydda det aktuella bjälklaget eller om det bara är så att TS vill det ändå av ngn anledning. Normalt är det ju inte brandkrav inom samma bostad, t ex i mellan- och vindsbjälklag i villor.
 
Snailman
Brandkraven är väl pga att det är garage det är fråga om , jag har det hopbyggt med huset enplans, så jag är tvungen att ha EI30 och även dörren mellan husdelen och garaget ska vara EI30 och ha en dörrstängare så man inte glömmer stänga den.

Om han har hopbyggt med huset vet jag ej, men det nämndes nåt om att eventuellt inreda ovanpå garaget.

Har man ett garage fristående och minst 4meter från huset så behövs inte extra brandskydd.
 
Jag hade inte uppfattat att det handlade om ett garage som är sammanbyggt med en bostad. Då gäller EI30 för avskiljande vägg och tak. Dock räcker det som sagt med en gipsskivan i vindsbjälklag ändå. Om det skulle handla om ett fristående garage där TS vill skapa boyta ovanför vindsbjälklaget tror jag det är samma krav.
 
Snailman
Jc1972 skrev:
Jag hade inte uppfattat att det handlade om ett garage som är sammanbyggt med en bostad. Då gäller EI30 för avskiljande vägg och tak. Dock räcker det som sagt med en gipsskivan i vindsbjälklag ändå. Om det skulle handla om ett fristående garage där TS vill skapa boyta ovanför vindsbjälklaget tror jag det är samma krav.
Ska inte den enda gipsskivan kombineras med mineralull också? + 45mm isolering läste det här https://www.byggahus.se/forum/bygglov/74478-brandsakerhetsklass-ei-30-a.html?perpage=15#post508742
 
Redigerat:
Snailman skrev:
Ska inte den enda gipsskivan kombineras med mineralull också?
Naturligtvis, precis som jag skrev tidigare. Annars blir det bara EI15.
 
S
Fattar inte varför du skulle vilja ha elen utanpåliggande? Har du väggar o tak öppna ska du in med rör överallt. Jag totalrenoverade mitt garage förra året, blev säkert över 200 meter slang på ett garage på 8x5 meter.

Det blir fruktansvärt fult med utanpåliggande kabel till allt man behöver i garaget, inb. larm, brandlarm, belysning, vägguttag, 3fasuttag osv. osv.

Det enda du ska tänka på är att se till att du inte drar någon slang i taket där en tänkbar motordriven port kan monteras, du vill inte gärna skruva i slangen :)
 
Sist jag grottade i brandfrågor så fick jag mycket hjälp av paroc.se
Paroc hade (åtminstone då) mängder av typkonstruktioner för väggar, bjälklag och tak med angivna brandklasser på sin hemsida.
 
Snailman skrev:
Ska inte den enda gipsskivan kombineras med mineralull också? + 45mm isolering läste det här [länk]
45x45 regel och isolering istället för glespanel.
 
SueCia skrev:
Fattar inte varför du skulle vilja ha elen utanpåliggande? Har du väggar o tak öppna ska du in med rör överallt. Jag totalrenoverade mitt garage förra året, blev säkert över 200 meter slang på ett garage på 8x5 meter.

Det blir fruktansvärt fult med utanpåliggande kabel till allt man behöver i garaget, inb. larm, brandlarm, belysning, vägguttag, 3fasuttag osv. osv.

Det enda du ska tänka på är att se till att du inte drar någon slang i taket där en tänkbar motordriven port kan monteras, du vill inte gärna skruva i slangen :)
man vet ju inte vart man vill ha alla uttag, armaturer m.m.

men det är klart, dra så mkt som möjligt dolt, och sedan komplettera om det behövs...

ni får gärna länka till nån eldragning i garage, eller instruktioner till en...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.