Öka med 2-5 grader stegvis, jag skulle nog kontrollera nuvarande temperatur på golvet, sätta golvvärmen på 2-5 grader sedan ta temp på golvet igen och när det börjar närma sig öka med lika mycket igen ;)
 
Nu har jag läst hela manualen till termostaten och där står det bara att man ska vänta 2-4 veckor. Inget om gradvis ökning... Det finns dock inbygd visning av aktuell temperatur vilket ju är väldigt trevligt.
 
Idag har jag modifierat ett IKEA köksskåp som ska inrymma fiberdosa, switch, router, HC2:an och två hörnboxar med tre uttag i varje. Det jag har gjort med skåpet är egentligen att jag har ventilerat det en aning. Skåpet kommer att sitta ganska nära taket så ovansidan kommer inte att synas. Det kommer även att sitta en Paxfläkt precis ovanför som jag hoppas kommer hjälpa till med att dra igenom luft genom skåpet. Funderar dock på att utrusta skåpet med en Fibaro Universalsensor så att jag kan mäta temperaturen i och utanför skåpet.


image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Älskar verkligen den här...
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


...snittytorna blir ju ganska rena om man säger så!
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Den modifierade toppen. Hålsåg i spånskiva var verkligen ingen hit. Fick ta fram överhandsfräsen också för att snygga till det lite iaf.
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hade några galler kvar från köksrenoveringen som kom väl till pass. Sitter både i botten och på hyllplanet i mitten. Hyllplanet är dock kapat hela vägen i bakkant.
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Imorgon kommer elektrikern och hjälper till med att koppla in fläkt, golvvärme och vägguttag i tvättstugan där detta skåp kommer att sitta.
 
  • Gilla
Ramnemark och 1 till
  • Laddar…
Sänksåg är fantastiskt. Köpte mig en Festool i tidig julklapp (september) =) och ångrar bara att jag inte köpte en för flera år sedan.. En sängsåg är helt klart given i varje seriös renoverares verktygsarsenal..
 
Thiger skrev:
Sänksåg är fantastiskt. Köpte mig en Festool i tidig julklapp (september) =) och ångrar bara att jag inte köpte en för flera år sedan.. En sängsåg är helt klart given i varje seriös renoverares verktygsarsenal..
Ja man blir liksom lycklig av att använda den 😃 Har dock klarat mig ganska bra tills nu utan men nu har jag en del grejer som mer eller mindre kräver den.
 
Skulle koppla in golvvärmen igår men fick en felkod som säger Error 3 - kortslutning tempsensor. Men när vi mätte tempsensorn så visar den rätt motstånd och allt är rätt kopplat. Termostaten är en Ebeco 355. Någon som har några idéer?
 
Har hunnit med att montera handtag på luckor och lådor nu samt satt upp torkställningar på väggen. Hoppas att vi i och med detta slipper torkställningen som alltid står någonstans.

Jag har tyvärr även införskaffat ett mindre skåp till router osv då skåpet jag modifierade blir för stort.

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
VedbyMats
  • Laddar…
Fick den nya golvvärmetermostaten igår så nu funkar äntligen golvvärmen i tvättstugan.

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Fixade även det nya routerskåpet och kopplade in en Pax Calima fläkt. Routerskåpet minskade jag ner djupet på så att det är 25cm istället för 40cm. Det blir ganska trångt tyvärr men det större skåpet jag gjorde först får inte alls plats så det här får helt enkelt duga. Skönt iaf att slippa ha allt liggande i hallen som vi har haft nu. Nu väntar jag bara på att få fibern inkopplad också.

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Snigla
  • Laddar…
Det är inte riktigt klart i skåpet och det saknas även skåpslucka som synes. Funderar på att stoppa in en fläkt också eller vad tror ni? Skåpet har inget bakstycke så det är ju glipa där men jag tänker att det kan väl kanske bli lite väl varmt utan fläkt eller?
 
Sätt ett vitt ventilgaller på sidan kanske?
 
Jonatan79 skrev:
Sätt ett vitt ventilgaller på sidan kanske?
Jo jag satte ventilgaller på sidan mot fläkten igår men det blev inget bra mot gångjärnen som ska dit. Så nu vill jag se också hur det blir när jag får fiberdosa och switch istället för ADSL-modemet. Så det får bli vidare modifikationer av skåpet när detta är på plats.
 
Jag har mätt temperaturen i skåpet nu och temperaturen ligger stadigt på 34 grader med luckan stängd. Mindre än vad jag trodde och inom gränserna för godkänd temperatur men jag kommer nog ändå att komplettera med någon form av ventilation när jag väl vet hur det blir på insidan med switch och fiberdosa.

Jag har även lagt en del tid på att göra om programmeringen av belysningen hemma. Jag har ersatt 14-20scener med två 😃. Den ena sätter tre stycken globala variabler som sedan används för att styra belysningen vid olika tider och beroende på om vi är hemma eller inte och vilken veckodag det är.

Monterade även en surfplatta på väggen i hallen och började göra en virtuell enhet för att snabbt komma åt vanliga funktioner här hemma. Om ni vill veta mer om detta och mitt Z-wavenätverk så är det bara att fråga.
 
Jag kommer med lite frågor sen när jag köpt mitt kit ;)
 
  • Gilla
iSnobben
  • Laddar…
Vi har inte hunnit gömma våra grejer än, de står på golvet i matsalen haha.. (sånt som gärna skjuts fram...)

Men i vårt förra hus fanns en garderob mellan badrum och sovrum (inbyggt - kanske fd städskåp?).. det omvandlade vi till dataskåp hehe.. vi la in rör i väggarna när vi gjorde om sovrummet.. och ut till hallen från "kontoret/sovrummet".. gömde vi dem bakom taklistan sista biten till skåpet..i skåpet hade vi modem router.. 2 skrivare.. server.. osv.

Var bara tvungna att fixa in några eluttag..tror vi hade 8..:)

Det funkade skitbra.. genom att en garderob är ganska stor fick man ju plats med en del därinne.. kunde förvara papper till skrivarna osv..(man fick undan massa "trams" som annars kan bli liggande/stående överallt..

Här har jag inte riktigt kommit på vad vi ska göra än.. (måste bestämma hur möbleringen ska vara först..)
 
  • Gilla
iSnobben
  • Laddar…
Det har inte blivit så mycket synligt att visa upp på sistone. Istället har mycket fokus lagts på planering och prioriteringar. Med handen på hjärtat så är det väl bara att erkänna att kök och tvättstuga har sugit en hel del pengar. Vi har därför beslutat att 2016 får bli ett lugnt år på renoveringsfronten. Det behöver den här lilla familjen 😃 Vi bestämde oss även för att boka en resa till Rhodos för hela familjen vilket ska bli jättekul 😃

Vi ska avsluta lite småprojekt bland annat att sätta in en ny dörr mellan kök och tvättstuga.

Vi tänkte även byta trallen på balkongen. Sedan blir det lite trädgårdsprojekt med odlingslådor så att tjejerna får vara med att odla egna morötter, smultron osv.

Sedan finns det gott om andra idéer också och om det blir i år eller inte det får vi se och för första gången sedan vi flyttade in så känner jag själv ingen stress som säger att jag måste göra det nu.

Vi har även kommit på ett sätt att få till ett uterum som sitter ihop med huset och som ändå fångar ljuset hela dagen. Dock blir det ganska mycket annat som dras med av detta. Detta gör att detta måste skjutas på framtiden så att vi kan finansiera det.

Tanken är att bygga uterummet på entrésidan av huset med utgång via klädkammaren (mot poolen). Detta innebär att klädkammaren måste förvandlas till en hall. Klädkammaren måste ersättas med garderober under trappen. En ny altandörr måste sättas in. Sen kommer det som verkligen förstorar projektet och det är att takfoten är för låg för att bygga ett uterum med pulpettak och att dra upp pulpettaket på taket är uteslutet av rent estetiska själ. Vi vill därför bygga uterummet som en vinkel på huset med sadeltak och med tanke på att taket är sedan 1976 och bara har masonit under pannorna så skulle man ju vilja åtgärda det samtidigt...
 
  • Gilla
helder
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.