Nej så är det. Är jätte kul att se ert bygge då jag vet hur vi gjort roligt att se att andra med väljer eget och inte färdiga hus på lastbil ��
 
Det är roligt att bygga och lärorikt, eftersom jag inte har någon större erfarenhet. Man får se det som en hobby =)
Följer ert projekt också!
 
  • Gilla
cc80
  • Laddar…
Nu har vi murat 10 lager så nu tänkte jag ta en paus från murandet och göra iordning utsidan och börja återfylla en del så blir de bättre höjd att fortsätta mura :)



DSC_0107.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
singemoller
  • Laddar…
Oj återfyllas så tidigt...vi återfyllde först i vintras. Var massor av jobb innan . Ett varv bjälklaget var tvunget att ligga för stabilitet. Sen skulle avlopp och vatten in i huset...fiber till internet (de höll på att gräva ner det samtidigt) sidoräcken på väggarna. Innan det skulle muraren slamma ytterväggarna.
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi lägger igen ca 2 meter så man får bättre arbetshöjd när man lägger dom sista stenarna. vatten, avlopp och allt där till lägger vi såklart ner innan.
 
Hej. Längesedan jag uppdaterade. Nu murar vi de sista på innerväggarna och gjuter balkar, imorgon skall även halvstenarna komma. Inom 2 v bör leveransen komma av lättbetong bjälkarna.
DSC_0037.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Äntligen så kom bjälkarna. Bara 3 veckor försening :p Säljaren hade lovat lite mer än va dom klarade av under semester tider. Men men.. Nu är dom här och nu kan man börja pussla.





DSC_0074.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • DSC_0075.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Idag har vi börjat lägga ut betongbjälkarna. Gick över förväntat med 2 man och grävmaskin. Vi fick också svetsa lite plattjärn för att kunna sätta in fönster i källaren i framtiden.


DSC_0085.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


DSC_0084.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


DSC_0079.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Storstadsbo
  • Laddar…
Hej! Som vanligt är jag dålig på uppdatering men sen senaste bilderna har de hänt lite till.

Åkermannen försvann också innan jul och jag saknade en larvburen grävmaskin så jag införskaffade mig en "ny" för mig nu i veckan. Har väldigt mycket markarbete kvar att göra så de var lika bra att köpa mig en egen.

DSC_0120.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

DSC_0132.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

DSC_0122.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Mikael_L och 2 till
  • Laddar…
Oj, ser ut att ha hänt en hel del sedan senaste uppdateringen. Kul. Berätta gärna lite vad som hänt lite mer ingående. Jo jag ser att det står en husstomme där, men. ;)
 
Ja vad vill du att jag skall berätta? Vi har ju valt att mura i lättbetong i alla våtutrymmen eftersom vi inte tänkte använda traditionellt tätskikt utan Tadelakt.

Vi fick lite bråttom att bli klara med taket så jag kollade på vädret och de låvade bra väder dragen där på så jag jagade tag på en kranbil på en torsdag em och lyckades tillslut få tag på en, men de började med bra väder på morgonen men övergick i regn och massa blåst, men 10 timmar senare var dom på plats provisoriskt sen var de bara att rikta allt och nån vecka senare när de började bli minusgrader och slutat att regna körde vi på och började med råsponten. sena kvällar, kalla vindar och sönderfrusna fingrar så var råspont och duk på plats, där nöjde jag mig och väntar på vår innan teglet skall på!

Så nu gör vi lite förberedelser med grovkapning av ytterpanel och små lir över lag.
 
Förra veckan kom våra 31 fönster och 2 altandörrar. Vi tog helt trärena eftersom vi skall måla huset med linoljefärg så de blir de på fönstren också! en del jobb men hoppas på grymt resultat. Så nu blir de en del målning av både fönster och fasad samtidigt som vi även börjat med tegelläckt så kan man snart beställa tegel för att börja lägga när de är skönt väder :cool:


DSC_0219.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
kallun
  • Laddar…
Vart kommer fönstren ifrån. Vi bygger med Lösvirke och har gjort många fönster själva som jag nämnde en annan gång. De där var super fina så jag undrar självklart vart köpte ni dem och pris 😊
 
Dom kommer ifrån kronfönster och vi gav 140000:-
 
140000:- för 31 fönster eller med dörrarna med.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.