Hej. Rycker väll upp en gammal tråd igen. Har precis flyttat in i ett mockfjärdshus -61 1 1/2 plan med källatr. Där det är hemsk lyft på övervåningen. Såg till min förvåning när jag skruvade ner venilations ringen på toaletten där att den bara leddes upp på vinden? Någon som vet vart den borde gå in? Verkar som att kanalen till badrumets ventilation på bottenvåningen går i en kanal i hörnet i väggen på badrummet på övervåningen. Är liksom en utbyggnad där. Uppåt är ju omöjligt att ta sig märkte jag, ca 20 cm takhöjd ovanför innertak. Vore tacksam för tipps...
 
Jag bor i ett sånt hus från -65 ... Jag har iaf ett ventilationsrör som går upp från tvättstugan via toan på övervån och upp via skorstensschaktet upp på taket... är det inte så på ditt?
Badrummet på bottenvåningen hade konstigt nog ingen ventilation alls så där fick jag borra in en pax-fläkt i ytterväggen... jag har också en utbyggnad i badrummet men det har jag antagit bara är avluftningen från avloppsröret...
 
Tänkte mig lägga in ett nytt trägolv på övervåningen kan man limma direkt på "trälådorna" (under förutsättning det är relativt plant) eller ska man lägga ngn slags skiva mellan trägolvet och "lådan". Om skiva rekomenderas förmodar jag att den skall limmas/skruvas fast. Skall tilläggas att golvet skall limmas.


Har inget problem med knarrande golv.
 
Redigerat:
Någon extra skiva emellan behöver du egentligen bara om du känner att golvet sviktar lite extra på vissa ställen Det är ju inte ovanligt att lådorna blir lite trötta med åren vilket kan fixas genom att skruva och limma skivor på.
Annars är det väl bara att köra på. Ett modernt golv med klicksystem behöver du ju inte ens limma mot underlaget utan det läggs flytande.
 
Ok tack då lägger jag in gips om inte annat för ljudets skull
 
Tänk bara på att du isf. höjer golvet rätt mycket med både gips och trägolvet. Det kan medföra en hel del anpassning av t.ex dörrar.
 
Får rycka upp denna tråd. Hur gick det för L-E?

Någon som vet hur mycket konstruktionen med trälådorna tål (viktmässigt alltså)? Har också funderat att förstärka med gipsskivor och golv alternativt flyta ut betong. Men det finns väl en gräns för vad man kan belasta denna bjälklagslösa konstruktion med. Tips?
 
  • Gilla
B6304S1
  • Laddar…
Har inte börjat ännu Hade ett dolt fel i ett fönsterparti som skall åtgärdas först. Lägger upp lite bilder på arbetena när detta så sker.
 
Redigerat:
OK, vad bra art det kommer lösa sig då! I vilken ända börjar man, anmäla till bolaget eller kontakt med Christer?
 
i mitt fall anmälde jag först till försäkringsbolaget. De svarade att de ville ha ett utlåtande från sakkunnig varvid jag vände mig till Christer
 
Har oxå en fråga är gavlarna isolerade? I sommras bytte en granne panelen på gaveln och det såg ut som att isoleringen var helt frånvarande.
 
Redigerat:
@l-e, jag bor också i ett mockfjärd, menar du med doltfel att fönsterna inte är avaväxlade? Och det måste göras?
 
L-E får gärna förtydliga hur det dolda felet egentligen bedömdes ha uppkommit? Vad det ursprungskonstruktionen från elementhus som bedömdes vara fel eller det senare utförda fönsterbytet?

Har spontant svårt att se att det kan vara ursprungkonstruktionen som är ett dolt fel. Den är förvisso ingen jättebra konstruktion och svår/omöjlig att se vid en okulärbesiktning men samtidigt är elementhusen kända för sina speciella lösningar så därför något som alla bör förvänta sig när man köper ett elementhus och är således inget dolt fel.

Innan du svarat så sätter jag en slant på att det var just felaktigt utfört fönsterbyte som bedömdes vara det dolda felet
 
Jag misstänker det också och är lite intresserad av lösningen
 
Stuff skrev:
L-E får gärna förtydliga hur det dolda felet egentligen bedömdes ha uppkommit? Vad det ursprungskonstruktionen från elementhus som bedömdes vara fel eller det senare utförda fönsterbytet?

Har spontant svårt att se att det kan vara ursprungkonstruktionen som är ett dolt fel. Den är förvisso ingen jättebra konstruktion och svår/omöjlig att se vid en okulärbesiktning men samtidigt är elementhusen kända för sina speciella lösningar så därför något som alla bör förvänta sig när man köper ett elementhus och är således inget dolt fel.

Innan du svarat så sätter jag en slant på att det var just felaktigt utfört fönsterbyte som bedömdes vara det dolda felet
Fönsterbyten var felaktigt utfört.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.