Bob_the_builder
ByggaNytt skrev:
Det låter mycket vettigt och då kan ju fasskenor användas för det mesta, så här?
Ser onekligen lite mer strukturerat ut.

Alla bilder verkar vändas 90 grader idag :cool:
Vrid centralen innan du tar nästa bild så löser det sig.
 
Då inväntar jag huvudbrytare samt beställer nya fasskenor samt en till nollplint!

Namnlös.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vrid centralen innan du tar nästa bild så löser det sig.
Då blir väl bilden upp och ner :D

Tack för all support (y)
 
Mikael_L
Jo ungefär så tänkte jag om säkringar och fasskenorna.

Japp, minst två nollplintar behövs, då du har två JFB.

Du kan också fundera på lösningen med en säkring som försörjer trafo, tidur, givare, manöver till kontaktorer och ev annat som kan klassas till manöver.
Men det kan vara bäst att detta ligger utanför JFB, så det inte slås ut av jordfel.
Och då kan du behöva en tredje nollskena. Hagers centraler kommer ofta med en liten kort nollskena, denna kan räcka. Det kan också ibland gå att lösa helt utan extra nollskena när det gäller bara en säkring, men i ditt fall tror jag det blir flera nollor för det som måste anslutas.
 
Bra förslag "Mikael_L" med endast en säkring för alla manöverfunktioner.
Jag förstår också vad du menar utanför JFB, huvudcentralen har så för bergvärmepump samt larm. Jag tvekar dock att ha det så i denna central med tanke på att det är en utomhuspool... Jag har ju t.o.m. använt 12 V DC som manöverspänning trots att både flödesvakt samt termostat är specade för 230V AC. Prylarna sitter ju monterade rakt i vattenflödet så låg spänning är ju att föredra. Självklart kan det bli jordfel på manöversidan och av den anledningen blir det dubbla JFB och allt som vi manövrerar just nu är på insidan av huset i ett uppvärmt "pannrum". Skulle det uppstå problem vid framtida drift får jag naturligtvis tänka om!

Jag skall hålla koll "KjellTimell" på huvudbrytaren när den väl dyker upp, det är kanske därför den var restnoterad? Bra tips!
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Sitter och väntar på beställda delar och kunde inte låta bli att skissa på att även integrera en flödesvakt till pumpmotorn. Funktionerna skulle kunna beskrivas enligt nedanstående kravspecifikation:

1. Kopplingsur skall kunna användas för att starta/stoppa pumpen på bestämda tider.
2. Det skall gå att att manövrera pumpen manuellt via en strömställare i elcentralen i de fall som tiduret inte är aktivt.
3. Det skall vara möjligt att manövrera pumpen via en manöverbrytare för t.ex. backspolning av sandfilter. Denna brytare skall monteras i bekväm arbetshöjd vid sandfiltret.
4. När pumpen startas med automatik (tidur), manuellt via strömställare i elcentral eller via manöverbrytare skall den gå i c:a 4 (inställbart via tidrelä) sekunder för att hinna bygga upp ett flöde och därmed påverka en flödesvakt som då tvångsstyr pumpen så länge som flöde finns.
Detta är en ren säkerhetsfunktion och skall förhindra torrkörning av pump p.g.a. låg vattenvivå, handduk i skimmern, felaktigt ställda ventiler m.m.
5. Manöverenheter installerade i poolvattnet skall styras med 12V DC.

Principskiss över inkoppling nedan:
elpumpmotor.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Gjorde även ett par olika scenarior i en ppt-fil:
http://familjenlindstrom.se/images/poolforum/elpumpmotor.pptx

Ser det helt tokigt ut?
 
Redigerat:
Måste svara mig själv att det fungerar :)

Är inte helt nöjd med Hagers leveransförmåga.... Jag väntar fortfarande på huvudbrytare samt tidrelä från Ahlsell/Hager så nu har jag beställt och fått levererat en huvudbrytare från eldirekt.se men där hade Hager försökt leverera en extern kapsling till motorskyddsbrytaren 2 gånger till eldirekt men varje gång var det fel produkt (ett hjälprelä i stället) och sen sa Hager att produkten hade utgått ur sortimentet fast den fortfarande finns på hemsidan :mad:
Tidrelät har som sagt fortfarande inte levererats men nu har jag köpt ett via ebay.de så den kommer nog i början på nästa vecka.

Överblick över centralen:
IMG_0449.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Här saknar jag endast tidrelät som simuleras med en tryckströmställare och manöverbrytaren får bli en vanlig säkring längst ner till höger. Flödesvakten med 12V DC styrning syns nere till vänster i bild. Kravspecifikationen som beskrevs ovan fungerar nu perfekt!

elcentral2.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag tyckte det var en bra idé att använda orange för att markera manöverfunktion. Likadant med 12V + som blev röd och 12 V - grå. Naturligtvis kommer allt att märkas med partex samt kontakteras med ändhylsor men forumet vill kanske ha svarta kablar på allt?
 
Redigerat:
  • Gilla
GK100 och 2 till
  • Laddar…
O
Nu väntar jag bara på att någon serviceelektriker skall kommentera användningen av partexmärkning och krimpade anslutningar av FK-ledarna. Sånt har jag bara sett i industrin, och med tanke på hur det brukar låta här så kommer någon snart och säger att så gör man aldrig, det ser överarbetat ut och det lutkar hemmapul eller ingenjör! =)
 
  • Gilla
GK100 och 1 till
  • Laddar…
Haha, måste erkänna att det både är hemmapul och ingenjör (KTH/Elektro) men jag tar gärna emot alla synpunkter!
 
tommib
Med tanke på hur snyggt och genomarbetat det är undrar jag bara en sak. Varför är L1 svart och L2 brun? Det borde vara tvärt om. Eller har du följt färg i befintlig installation?
 
Ja, precis i huvudcentralen som är 12 år gammal är L1 svart, L2 brun och L3 Vit så jag tänkte använda samma.
 
  • Gilla
tommib
  • Laddar…
Steamboy skrev:
Nu väntar jag bara på att någon serviceelektriker skall kommentera användningen av partexmärkning och krimpade anslutningar av FK-ledarna. Sånt har jag bara sett i industrin, och med tanke på hur det brukar låta här så kommer någon snart och säger att så gör man aldrig, det ser överarbetat ut och det lutkar hemmapul eller ingenjör! =)
Finns vissa saker som pekar på att det inte är en byggare som normalt gör såna jobb som varit i farten dock inte de som du tar upp. Inte heller ett normalt jobb av installations- eller serviceelektriker och där ligger dina skäl bättre till, vi får vänta på elmont mfl.

Och till TS kan jag bara ge beröm för ett väl planerat, genomtänkt (både funktionellt och i utförande) arbete.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
O
GK100 skrev:
Finns vissa saker som pekar på att det inte är en byggare som normalt gör såna jobb som varit i farten dock inte de som du tar upp.
.
Nu blir jag nyfiken! Är det yrkeshemligheter eller kan du utveckla? ;)

Jag har kopplat exakt ett industriskåp och det var säkert tjugo år sen. De största skillnaderna som jag minns det var att vi samlade alla ledningarna i gråa kabelkaneler med en massa slitsar och lock, att vi drog ledningarna framför och över snarare än bakom när vi gick från under till översida på apparater i samma rad. Annars var nog det mest bestående intrycket från de riktiga elektrikernas eviga muttrande över att "konsulten" (elingenjören/konstruktören). Allt ifrån att hen använt en ny märkningsstandard som de inte gillade och att saker satt på "fel" ställe.

GK100 skrev:
Och till TS kan jag bara ge beröm för ett väl planerat, genomtänkt (både funktionellt och i utförande) arbete.
Håller helt med! (y)
 
Redigerat:
Jag kan tex tänka mig att motorskyddsbrytaren använts som kombinerat säkring/motorskydd precis som de är avsedda för, alltså ingen säkring före men om det trots allt blivit så troligtvis inte en typ D. Även regeln in på udda ut på jämna anslutningsnummer på den typen apparater som motorskydd, kontaktorer osv brukar många upprätthålla. Och om man skiljer L1-L3 genom färg som här kan partex utgå, vanligare i skåp med svart som faser i kraft och då med partex för identifiering.

I detta fallet är ju allt prydligt och mycket överskådligt men annars kunde det vara ide att med partex märka den udda spänningen med tex 12V - 0V i alla anslutningspunkter. Och för många automatikskåpsbyggare framförallt inom industrin är orange avsett för "främmande spänning" matad från annan utrustning så den färgen bör man spara till det ändamålet.

Men som sagt jag tycker det är både gjort och tänkt långt över normal standard, det är bra.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg och 1 till
  • Laddar…
tommib
GK100 skrev:
Jag kan tex tänka mig att motorskyddsbrytaren använts som kombinerat säkring/motorskydd precis som de är avsedda för, alltså ingen säkring före men om det trots allt blivit så troligtvis inte en typ D. Även regeln in på udda ut på jämna anslutningsnummer på den typen apparater som motorskydd, kontaktorer osv brukar många upprätthålla. Och om man skiljer L1-L3 genom färg som här kan partex utgå, vanligare i skåp med svart som faser i kraft och då med partex för identifiering.

I detta fallet är ju allt prydligt och mycket överskådligt men annars kunde det vara ide att med partex märka den udda spänningen med tex 12V - 0V i alla anslutningspunkter. Och för många automatikskåpsbyggare framförallt inom industrin är orange avsett för "främmande spänning" matad från annan utrustning så den färgen bör man spara till det ändamålet.

Men som sagt jag tycker det är både gjort och tänkt långt över normal standard, det är bra.
Hallå där....

Om man tittar noga ser man att TS visst har en säkring före och att den är av typ D10.

Det enda jag funderar över är hur det var med 12V och FK. Är det alltså ok att blanda FK med 12 och 230V på detta sätt? Det kommer förenkla mitt kommande bygge avsevärt...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.