Ja just det jag menade var att det nog inte skulle varit någon säkring före och inte en typ D isf, det är en av fördelarna med sk säkringsfri teknik dit den typen motorskydd räknas. Och du kan blanda de olika spänningarna i ett sånt här fall om du använder kopplingstråd med tillräcklig märkspänning. Givetvis ska man försöka hålla allt så skilt från vartannat som möjligt men man behöver inte gå till överdrift utan hålla sig till det praktiskt rimliga.

tommib skrev:
Hallå där....

Om man tittar noga ser man att TS visst har en säkring före och att den är av typ D10.

Det enda jag funderar över är hur det var med 12V och FK. Är det alltså ok att blanda FK med 12 och 230V på detta sätt? Det kommer förenkla mitt kommande bygge avsevärt...
FK till till 12 V borde inte vara något problem. Märk gärna upp dessa ledare och använd en avvikande färg t.ex orange ,violett.

Att använda klenspänningskabel är inte OK eftersom kabeln kan beröra delar med 230 V. Då är det viktigt att kabeln har en isolering som är godkänd för den spänningen.

Tack för mycket bra input!
Ja, säkring före motorskydd kanske inte gör någon nytta men ursprungligen var motorskyddet tänkt att monteras utanför elcentralen och användas som en manöverbrytare. Då skulle man ju kunna tänka sig att en framtida (oförsiktig) ägare monterar bort motorskydd och ersätter med ett CEE-uttag i tron att det är avsäkrat... Visst, långsökt men inte otroligt :(

Ja, FK även till 12 V känns bra och det bör märkas upp extra tydligt. Kanske skulle dra den i ett eget 16 mm VP-rör/slang inuti elcentralen?

Komplettera nedan med några riktiga bilder också från projektet. Innan tanken på att bygga pool så fanns det en massa andra prylar i teknikrummet som nu har fått flytta på sig. Väggen bakom poolsakerna som bara är torrkopplade och uppsatta temporärt skall idag rivas och sen skall det förberedas för vatten/el/avlopp m.m.

teknikrum1.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

teknikrum2.jpg
Skapa konto

tommib
GK100 skrev:
Ja just det jag menade var att det nog inte skulle varit någon säkring före och inte en typ D isf, det är en av fördelarna med sk säkringsfri teknik dit den typen motorskydd räknas. Och du kan blanda de olika spänningarna i ett sånt här fall om du använder kopplingstråd med tillräcklig märkspänning. Givetvis ska man försöka hålla allt så skilt från vartannat som möjligt men man behöver inte gå till överdrift utan hålla sig till det praktiskt rimliga.
Jaha, du menar så.....
Man lär sig något nytt varje dag :)

Jag har kopplat vidare och uppdaterat schemat med ytterligare en flödesvakt för att manövrera fler prylar till poolen:
pool30.jpg
Skapa konto

Kompletterat med en statuslampa och ett gediget startvred med riktigt skön feeling :)
De kommer sen att monteras i bekväm arbetshöjd vid sandfiltret:
pool31.jpg
Skapa konto

2 gånger fick jag reklamera den ursprungliga transformatorn från Tufvasson (anslutningsskruvarna gick sönder) så jag bytte till Noratel. Jösses vilken skillnad i kvalité, den nya är säkert 3 gånger så tung och skruvarna håller :D
pool32.jpg
Skapa konto

Varför är det så lite plats att koppla prylar på? Jag hade velat haft några cm till mellan raderna för att få till det snyggt...

• Gilla
GK100 och 1 till
  • Laddar…
Jag tycker det är snyggt så det räcker. Har inte försökt följa logiken i dess kretsar, men ser "bergvärmepump", vad är det?
Och den röda 12V-tråden, vad är det, H05V eller bättre?

Jag vill också ha en klapp på axeln för mina kopplingar! Men får aldrig.

• Gilla
Andreas_kalmar
  • Laddar…
Det är utmärkt att ha den strävan du har, det kommer att ge resultat så ge inte upp!

Mikael_L
Thomas_Blekinge, jag har nog inte gett dig någon klapp på axeln. Men jag vill minnas att du började med en rätt kaxig attityd för att lite senare visa dig kapabel att gå i land rätt bra med ett elprojekt (då du började ta till dig lite mer av råden).
Och numera har jag börjat se dig som relativt kunnig.

edit:
Och jag kan minnas fel också ... :p

Kul med positiva kommentarer, jag är som sagt bara en glad amatör :)

Bo.Siltberg skrev:
Har inte försökt följa logiken i dess kretsar, men ser "bergvärmepump", vad är det?
Och den röda 12V-tråden, vad är det, H05V eller bättre?
Jo, bergvärmepumpen får en signal (12 V) via pooltermostaten (och hjälpreläet), se detta schema:
pool33.jpg
Skapa konto

Jag vill ju bara ha värmeproduktion till poolens värmeväxlare när det är ett vattenflöde i normalflödet.Därför styrs detta med hjälp av flödesvakt 2 i schemat från inlägg 35.
Observera att pooltermostaten inte finns kopplad i bilderna från elcentralen ovan.

Bergvärmepumpen med sina nya tillbehör:
eltillpool6.jpg
Skapa konto

Den röda kabeln är idag vanlig FK med +12V DC och den gråa är - 12V DC. Dessa vore ju kanske bra att lägga i en 16 mm flexslang när jag sedan installerar upp centralen på sin slutgiltiga plats, just för att separera 230 från 12V?

Redigerat:
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Snyggt jobbat. Har du någon läkage varning i teknik utrymmet? Har varit på ett antal anläggningar med läckage som upptäckts lite försent.

Tackar!
Jo, några läckage är man ju inte intresserad av så rent fysiskt finns det en golvbrunn i samma utrymme och en till utanför som är garaget. Sen har jag en NetBotz produkt från APC:
http://www.apc.com/shop/id/en/categories/security-and-environmental-monitoring/security-and-environmental-appliances/netbotz-500/_/N-1aj0g3n
där jag har en bl.a. kopplat in en vätskesensor som skall vara monterad på golvet och skickar mail/SMS till familjen vid läckage. Jag har dessutom köpt en nätverkskamera med bra ir-belysning från Axis
http://www.axis.com/ng/en/products/axis-m1145-l
så att jag kan övervaka rummet live även vid mörker. De gör riktigt bra kameror som ser i totalt mörker, bilden blir i svartvitt men med bra skärpa:
pool34.jpg
Skapa konto

Har du fler tips får du gärna dela med dig!

Redigerat:
Färdigkopplat och provkört - fungerar som planerat. Lägger upp lite bilder på det färdiga resultat och tackar för all hjälp!

elcentral3.jpg
Skapa konto

elcentral4.jpg
Skapa konto

• Gilla
GK100 och 2 till
  • Laddar…
Färdigt resultat:

teknikrum3.jpg
Skapa konto

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.