Imorgon kommer dom förbi för att bestämma var fibern ska dras in i huset. Har inget eluttag vid trappan (1½-planshus) så jag har funderat på alternativa placeringar. Tror för tillfället mest på att dra in fibern i köket mellan 2 fönster där vi tänkt platsbygga ett 120 cm brett "skafferi" med inbyggd micro (40 cm djup). Då kunde man bygga in CPEn och lägga routern längst upp i skåpet.

Frågan då är hur jag ska kunna dra nätverkskabeln till vardagsrum och arbetsrum ... från köket behöver jag då nog gå ner genom golvet till krypgrunden. Går det att borra sig ner ett par dm ut från väggen så att man slipper ta bort vägg-gips ... eller fastnar borren i isoleringen då? Hur hade ni gjort?

Behöver bestämma mg ikväll ... :confused:
 
Vet inte hur det ser ut hos dig men i mitt hus är det masoniteskivor i "taket" på krypgrunden. Vid ett par tillfällen har jag plockat bort någon sådan skiva, lyft ut lite isolering och vips är man uppe i sista skiktet till ovanjorden. Har du möjlighet att göra det så är det en smal sak att gå igenom var du vill och kan lägga rör om du vill underlätta någon framtida förändring.
 
Uppsala stadsnät som levererar fibern är ett öppet nät vilket kanske leder till att man kan byta leverantörer av bredband/tv/telefoni över åren. Bör man då dra 2 rör (= 2 nätverkskablar, en till tv o en till mediespelare kopplad till server i arbetsrum) till vardagsrummet direkt så att man klarar sig i framtiden?
 
Finns det möjlighet att ha ett teknikrum någonstans? Det kan vara skönt att ha en plats där den mesta elektroniken är samlad, så att man slipper ha den i resten av huset. Det bör isåfall vara ett rum där det är enkelt att dra kabel till resten av huset.
 
gunric skrev:
Vet inte hur det ser ut hos dig men i mitt hus är det masoniteskivor i "taket" på krypgrunden. Vid ett par tillfällen har jag plockat bort någon sådan skiva, lyft ut lite isolering och vips är man uppe i sista skiktet till ovanjorden. Har du möjlighet att göra det så är det en smal sak att gå igenom var du vill och kan lägga rör om du vill underlätta någon framtida förändring.
Aha! Jo det är det nog! Huset är från -74, Modulenthus.
- du menar "plocka ner" isoleringsskiva för att få fritt upp till "golvskivan"?
 
pelpet skrev:
Finns det möjlighet att ha ett teknikrum någonstans? Det kan vara skönt att ha en plats där den mesta elektroniken är samlad, så att man slipper ha den i resten av huset. Det bör isåfall vara ett rum där det är enkelt att dra kabel till resten av huset.
Njae det blir nog i så fall uppdelat i 3 rum:
- CPE, router och Squeezebox ... inbyggt i skåp i köket
- TV, mediespelare och Squeezebox ... i vardagsrummet
- stationär dator, server och Squeezebox ... i arbetsrummet
... därför måste jag dra nätverkskabel mellan dom 3.

Är det rätt antaget att man bör dra 2 nätverkskablar till vardagsrummet om TV ev. kan behöva en egen kabel till CPE hos vissa leverantörer?
 
Miles skrev:
Njae det blir nog i så fall uppdelat i 3 rum:
- CPE, router och Squeezebox ... inbyggt i skåp i köket
- TV, mediespelare och Squeezebox ... i vardagsrummet
- stationär dator, server och Squeezebox ... i arbetsrummet
... därför måste jag dra nätverkskabel mellan dom 3.

Är det rätt antaget att man bör dra 2 nätverkskablar till vardagsrummet om TV ev. kan behöva en egen kabel till CPE hos vissa leverantörer?
... och telefonen hamnar ju då också i köksskåpet, får nog bygga ett lite öppet skåp med köksbänk för den.
 
Chaly
Kolla i krypgrunden om det inte finns oanvänd kanalisation upp i huset. Hos mig fanns det oanvända vp-rör från krypgrunden upp till elcentralen. Jag satte då ett skåp under elcentralen för all utrustning och gjorde en lucka/hål in i väggen i själva skåpet. Där kommer nu fibern upp och närverkskablarna går ner. Där jag har behövt borra så har jag borrat underifrån och lokaliserat borrposition med transpointer som jag fick tips om hur på forumet. Funkade ypperligt!
 
Chaly skrev:
Kolla i krypgrunden om det inte finns oanvänd kanalisation upp i huset. Hos mig fanns det oanvända vp-rör från krypgrunden upp till elcentralen. Jag satte då ett skåp under elcentralen för all utrustning och gjorde en lucka/hål in i väggen i själva skåpet. Där kommer nu fibern upp och närverkskablarna går ner. Där jag har behövt borra så har jag borrat underifrån och lokaliserat borrposition med transpointer som jag fick tips om hur på forumet. Funkade ypperligt!
Bra idé, ska kolla upp det!
 
Miles skrev:
Uppsala stadsnät som levererar fibern är ett öppet nät vilket kanske leder till att man kan byta leverantörer av bredband/tv/telefoni över åren. Bör man då dra 2 rör (= 2 nätverkskablar, en till tv o en till mediespelare kopplad till server i arbetsrum) till vardagsrummet direkt så att man klarar sig i framtiden?
Det beror på. Levereras TV som IP-tv? I så fall så är det enklaste om du kan ha en "egen" kabel från CPE till eventuell TV-burk som står vid TVn. Telefoni är ju inte lika kritiskt, en VOIP-låda kan ju stå mer centralt om du har telenät därifrån så att du kan ha basstationer till trådlösa telefoner strategiskt utplacerade. Har du ditt "serverskåp" i köket så kanske inte ens det behövs, då kan du ha basstation där och slavstationer på andra ställen i huset (om det funkar med signaler). Om det absolut inte går så går det att köra med VLAN-switchar där du vackert får tagga tillbaka trafiken från din CPE och sedan tagga av den igen vid TV o dylikt. På så sätt så kan flera olika nät dela på kabel, men det blir dyrare och krångligare.

Vad gäller borrning i bjälklag så är det bara att borra på. Borren kommer inte att snurra in sig i isolering. Fundera på om du skall borra 16mm så att du kan få plats med rör (inte strängt nödvändigt, men smidigare vid byte/service). Eller tom 20mm så du enkelt kan få plats med dubbla kablar. Det går typiskt med dubbel kabel i ett 16mm rör, men kan bli kinkigare. Tryck i en tuss isolering i röret så får du inga problem med kondens o dyl.
 
Jo tror det, fick veta idag att det är 3 utgångar på CPEn som går till tv, telefon och internet. Det blir bra med basstation till telefonen i köket (som idag) + en slavstation på ovanvåningen.

Det skulle ju vara riktigt trevligt om det går att borra rakt ner igenom isoleringen, men kan man verkligen vara säker på att den inte snurrar till isoleringen så att det blir dåligt isolerat .. det är ju bara ett par dm från yttervägg jag behöver gå ner.
- Är det dumt att borra igenom golvbjälken (44x220)?
- Vilken borrtyp är att föredra för att inte fastna i isoleringen?
- Räcker det om man trycker ner vp rör rakt genom golvet bara och har öppet nere i krypgrunden? Dvs man drar nätverkskabeln löst nere i krypgrunden till "uppgående vp rör"? I så fall kanske det tom räcker med bara ett 20-rör (250 cm långt) för de 3 kablarna?

Mycket att tänka på och reda ut ... :x
Tack för bra svar!
 
Redigerat:
Chaly
Miles skrev:
Jo tror det, fick veta idag att det är 3 utgångar på CPEn som går till tv, telefon och internet. Det blir bra med basstation till telefonen i köket (som idag) + en slavstation på ovanvåningen.

Det skulle ju vara riktigt trevligt om det går att borra rakt ner igenom isoleringen, men kan man verkligen vara säker på att den inte snurrar till isoleringen så att det blir dåligt isolerat .. det är ju bara ett par dm från yttervägg jag behöver gå ner.
- Är det dumt att borra igenom golvbjälken (44x220)?
- Vilken borrtyp är att föredra för att inte fastna i isoleringen?
- Räcker det om man trycker ner vp rör rakt genom golvet bara och har öppet nere i krypgrunden? Dvs man drar nätverkskabeln löst nere i krypgrunden till "uppgående vp rör"? I så fall kanske det tom räcker med bara ett 20-rör (250 cm långt) för de 3 kablarna?

Mycket att tänka på och reda ut ... :x
Tack för bra svar!
Jag använde vanlig spiralborr för trä, 400mm, inköpt på Jula och för billig peng. Märkte inte att isoleringen lindade upp sig eller fastnade på borren alls. Tror inte isolering som legat länge är så flexibel längre?

Jag försökte undvika att borra i golvbjälke.

Jag drog nätverkskabeln i vp-rör i krypgrunden, men lämnade en loop löst hängande vid varje uppgång för att ha lite extra kabel om det någon gång skulle behövas. Jag drog kabeln i vp-rör mest för att slippa klamra kabeln direkt. Var enkelt att fästa upp vp-rören i blindbotten och lägga kablarna i rören. Skulle i mitt fall inte gå att dra ny kabel från bredbandsskåpet till uttaget med dragfjäder, men finns heller ingen anledning då krypgrunden är enkel att nå.
 
Miles skrev:
Det skulle ju vara riktigt trevligt om det går att borra rakt ner igenom isoleringen, men kan man verkligen vara säker på att den inte snurrar till isoleringen så att det blir dåligt isolerat .. det är ju bara ett par dm från yttervägg jag behöver gå ner.
Ja, man kan verkligen vara säker på att isoleringen inte snurrar upp sig på borren... :) Du kan använda vilket borr som helst, men ett spiralborr har ju fördelen att man kan styra bättre (de är dock lite dyrare). Det går dock lika bra med ett annat.

Ja du kan låta kablarna hänga fritt i krypgrunden. Bocka en spik eller dylikt och häng upp dem med någon meters mellanrum så får du inga problem. Det är så man gör i "proffsinstallationer", man drar inte rör i "plenum"-utrymmen utan hänger/lägger på kabelstege. Det enda problemet skulle kunna vara möss och råttor, där finns det andra här som är bättre på än jag att bedöma risken. (Men man behöver väl i stort sett pansarrör för att säkra mot gnagare ändå?)

Man skall naturligtvis alltid undvika att borra i en bjälke, jag kan inte bedömma hur illa det skulle bli i ditt fall. Det beror på en massa saker, framförallt hur stor last det är.
 
Hur gjorde ni när ni gick "in" i krypgrunden från gräsmattan? Grävde ner angivet djup och sen betongborrade igenom husgrunden och drog slang genom hålet?
 
Fernando Torres skrev:
Hur gjorde ni när ni gick "in" i krypgrunden från gräsmattan? Grävde ner angivet djup och sen betongborrade igenom husgrunden och drog slang genom hålet?
Det allra, allra bästa är naturligtvis att gå upp över markytan (och täcka med kabelskydd osv.) och gå in ovan mark. Det finns färdiga boxar/lösningar för det när det gäller just figer. Att borra hål i husgrunden under mark är att bjuda in problem, och ju färre sådana hål man har, desto bättre.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.