Då var bygglovsansökan inskickad och fått bekräftat på att den är mottagen. Lite knepigt att man måste begära kvittens på att de tagit emot den. Första jag skickade in fick de leta upp!

Nybyggnadskartan är också på G, de hade fått sista detaljerna på VA så nu kunde de göra den komplett och tur att jag ringde. Hade jag inte sagt till så hade de skickat över den på papper eller PDF. Jag behöver den i DWG så jag kan rita in med CAD på den.

Har även börjat gå in mer på detaljer i konstruktionen och ev behöver jag höja taket lite så takstolarna kan ta lite mer isolering ute i kanterna. Just nu blir det bara 30cm ovan där innervägg möter tak.

Mellanbjälklaget ser ut att bli med lättbalk från Masonite. Konstruktören på Isotimber skall stämma av med Masonite och deras takstolsleverantör.

Dörrar och fönster är också på gång. Har skickat en lista till några leverantörer för priser. En liten fundering som inte är helt klar är om man skall ta fönster i trä eller trä med alu utsida. Har trä i nuvarande hus och de är 11år nu och ser inte ut att behöva någon målning än. Fönster och dörrar kommer att vara vita så för färgens skulle behöver det inte vara alu klädda.

Garageportarna blir takskjut men denna gång blir det nog att köpa dem på hemmaplan. När jag byggde garage till huset så hämtade jag en Hörmann i Tyskland men med nuvarande Eur så blir det rätt kass timpenning att hämta även om jag skall ha 2st. Tänkte bygga hemautomation till det grundläggande i huset så portmotor blir nog att köpa det som passar till husstyrningen.
 
Idag kom så nybyggnadskartan!

Lite knepigt med den är att de bara har två säkra punkter som visar tomten. 3 av 4 sidor är markerade som "osäkra". FÅr lov att ringa handläggaren i morgon då de av någon konstig anledning valt en av grindstolparna som mätreferens och den är en av de första sakerna vi planerat att ta bort då vi behöver komma in med traktorer, lastbilar mm. De har även bara ritat in hälften av vatten och avloppsrören och det är på den delen av tomten vi skall stycka av.

Kommunen har öppethus på torsdag på bygglovsavdelningen, tur att jag bokat in ett besök dit...
 
  • Gilla
VedbyMats
  • Laddar…
Och då fick jag även situationplanen i DWG och kunde göra den klar. Det skall bli intressant att se vad de säger på kommunen om den.

Fick även ut rett med Roslagsvatten att servisen låg placerad för det hus som står där nu och det skulle kunna gå få till en ny servis som inte låg i "fel" ände för vårt hus. Det skulle kosta ca 75 000kr att få en ny servis, men då behöver inte den vi säljer avstyckningen till betala för servisen så det blir bra.

Utsnitt av markplan.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Fick nu slutgiltiga offerten från Isotimber och det ser ut som budgeten kommer att hålla. :)

2-plan 81kvm och garage på 70kvm. Totalt med fönster, dörrar, portar och tätt skal landar på 1,2 rest och klart. Enda som tillkommer är hyra av ställning.

Har inte hört något om bygglovet mer än reklam som börjat dimpa ner. Kollade grannarnas hus och huset mitt emot har en BYA på ca 225kvm! Ser genast lite ljusare ut för mina 185...
 
Då har jag fått det väntade brevet. Handläggaren kan inte rekommendera nämnden att godkänna mitt bygglov rakt av då det inte följer detaljplanen.

Hade en bra diskussion med handläggaren idag och påpekade att lagen säger att de skall godkänna min ansökan då resterande byggen i kvarteret är långt utanför DP och lagen säger att de skall ge lov om de tidigare gett lov och det även för lov enligt äldre planer.

Vi hade också en liten diskussion om hur man mäter bygghöjd. Handläggaren har angivet att BH är 3,5m på garaget och jag menade på att det var helt omöjligt. Hon stod på sig och menade att jag inte visste hur man skulle mäta. Har nu kontrollritat upp det hela och jag kan omöjligt få det över 3,1m när jag ritar och mäter enligt Boverkets mallar.

BH garage.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Skall få en sammanställning av handläggaren på vad som kan behöva förtydligas och kompletteras med. Skall bli intressant att se vad som kan vara bra att skicka med.

Lite knepigt att de verkar bara ha två möjligheter till rekommendation till nämnden, avslag eller tillstyrka. Inga mellan rekommendationer verkar finnas.
 
Hade möte med handläggaren på bygglov idag och det känns inte som det är speciellt nära att få igenom vår ansökan. Det kan får trösta mig med är att jag fick erkänt att jag räknat rätt på BH och att det prejudicerande bygglovet i närheten också hade hon som handläggare och att hon även där rekommenderade avslag.

Går inte bygglovet igenom är det dock klart att om jag söker för enbart huset så kommer det att godkännas och då får jag söka separat bygglov för garaget. Blir det separat bygglov för garaget så blir det också en separat byggnad då ett ihopbyggt hus/garage river upp bygglovet på huset.

Vi talade om detta med PBL 2010 och de har inte alls samma tolkning som jag. Enligt dem är det bara ev äldre bygglov för just den fastigheten som man skall ta i beaktning, inte dem i samma detaljplaneområde. Jag bad om vart i lagen det står så men det ville hon inte visa, det var bara så.

Nämnden skall tydligen sammanträda i morgon. Det finns en mikroskopisk chans att det går igenom, allt hänger på politikerna...
 
Vilken kommun är detta, om det är ok att fråga?
 
Inga problem att fråga! Det är i Vallentuna vi skall bygga.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Tråkigt när personer i maktposition tror att de bara behöver säga att "-så är det bara" utan att med lagtexter, domar och uttalanden av experter behöva bevisa sig. Vi har mycket stora problem med detta i Sverige idag även om nu korruptionen inte är hög så har vi andra, stora, problem med myndigheter och annat löst folk.

Lycka till och kriga på!
 
  • Gilla
TCG
  • Laddar…
MrSoderlind skrev:
Tråkigt när personer i maktposition tror att de bara behöver säga att "-så är det bara" utan att med lagtexter, domar och uttalanden av experter behöva bevisa sig. Vi har mycket stora problem med detta i Sverige idag även om nu korruptionen inte är hög så har vi andra, stora, problem med myndigheter och annat löst folk.

Lycka till och kriga på!
Tackar!

Många har sagt tidigare att detta med bygglov är mest fråga om humör och uppfattning hos handläggarna och jag har mest skrattat åt det och trott på att systemet skall fungera. Tyvärr hade Korparna rätt och det är skrämmande hur okunniga vissa tjänstemän verkar vara. I vår kommun har det vart en otrolig omsättning på handläggare och de har vart konstant underbemannade sista åren pga mycket byggande i kommunen så de har väl vart tvungna att ta vad de blivit erbjudna.

Nu skall mitt ärende upp i nämnden och då skall det helt plötsligt gå från att en tjänsteman (som iaf i teorin) kan detta med bygglov presentera ärende för ett gäng folkvalda politiker, ett gäng helt utan krav på förkunskaper och där det verkar sitta mycket i vilka man känner och om man är infödd så en föräldrar är kompis med politikernas föräldrar osv.

Märkligt system vi har...
 
  • Gilla
TCG och 1 till
  • Laddar…
Lite hus-kuriosa från idag: Träffade mäklaren som hjälper oss med köp och sälj. Han berättade att Vallentuna är tydligen det ställe i Sverige som hus ligger ute på Hemnet kortast tid nu, i hela Sverige.

Skall bli intressant att se om suget håller i sig när vi skall lägga ut vårt senare i vår.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Ja, Vallentuna har ett gott rykte. Inte så mycket hyreslägenheter och annat som kan förstöra. Man har dessutom byggt mycket de senaste åren och då mycket villor och radhus.
 
Noseone skrev:
Ja, Vallentuna har ett gott rykte. Inte så mycket hyreslägenheter och annat som kan förstöra. Man har dessutom byggt mycket de senaste åren och då mycket villor och radhus.
Vad är det för fel på hyreslägenheter
 
Spelar du dum nu eller? Lägenheterna är det inget fel på men innehavarna tenderar att ha/skapa problem. De som bor i hyreslägenheter tillhör oftare en lägre socialklass, sen har vi problemet med att kommunen placerar folk i hyreslägenheter. De som blir placerade blir ju placerade av en anledning, ofta att de inte har ekonomi att köpa eget.

Ledsen för OT.
 
  • Gilla
  • Arg
Ollahs och 2 till
  • Laddar…
Noseone skrev:
Spelar du dum nu eller? Lägenheterna är det inget fel på men innehavarna tenderar att ha/skapa problem. De som bor i hyreslägenheter tillhör oftare en lägre socialklass, sen har vi problemet med att kommunen placerar folk i hyreslägenheter. De som blir placerade blir ju placerade av en anledning, ofta att de inte har ekonomi att köpa eget.

Ledsen för OT.
Ja herregud mycket ska man höra , glad att jag spelar mot vissa andra .
 
  • Gilla
Hemmakatten
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.