arneri68 skrev:
Och du kontrar med 2 stavfel:wow:
Ja visst, det var bara för att testa dig, såg du dem så berätta var de var!

Eller menade du att jag stavade el-S med gement "e" i stället för versalt?
Båda stavningarna förekommer.
 
ghoti skrev:
Korrekturläs på en lagom nivå. Man ska inte gå över ön efter vatten...
Helt rätt!
Men har man både SAOL på skrivbordet att bläddra i och en hyfsad rättstavningsfunktion i datorn,
så kan man göra man två flugor på smällen!
 
Sister ray skrev:
Då borde vi också skicka med kunskapen om när det ska vara versal begynnelsebokstav och inte ;)
Och att meningar avslutas med punkt (.). Är vi kvitt?;)
 
Redigerat:
  • Gilla
Sister ray
  • Laddar…
Det finns ju vissa grejer som jag tycker att man kan ha överseende med när det gäller skrivande på forum. Det är ju ofta så att man på forum skriver mer talspråk och då är det kanske inte helt nödvändigt att t.ex. avsluta en mening med punkt om det på annat sätt framgår att meningen är slut (t.ex. en smiley eller nytt stycke).

Just med smiley på slutet så är ju frågan om man ska sätta punkten före eller efter? Det beror ju bland annat på om smileyn omvandlas till en grafisk bild eller om den står kvar som skrivtecken.

även versal i början av meningen är ju mer en formsak än nödvändigt för att man ska förstå, dock så kan ju avsaknad av versal eller punkt innebära att den som läser blir osäker om något saknas eller inte

Däremot så är det dumt att helt hoppa över skiljetecken det finns personer som skriver sats på sats och när de tar en paus i "tänkandet" tar de en paus i skrivandet istället för att skriva ett kommatecken eller en punkt då blir det ganska svårt att läsa.

Tangentbordssnubbel tycker jag man kna ha överseende med också, jag råkar själv väldigt ofta skriva "itne" när jag skriver korta inlägg som jag inte korrekturläser så noga. Om snubblet gör texten tvetydig så kan man alltid be om förtydligande.
 
  • Gilla
-RB- och 2 till
  • Laddar…
Stefan Bengtsson skrev:
Och att meningar avslutas med punkt (.). Är vi kvitt?;)
Jag är i alla fall inte helt enig med dig :cool:

Anser tvärt om att smileyn ersätter punkten, frågetecknet eller utropstecknet.
Annars tappar ju smileyn sitt sammanhang med meningen, och står ensam, så man inte vet vad den syftar på.

Överens?
 
  • Gilla
MagHam
  • Laddar…
KnockOnWood skrev:
Felskrivning av de/dem och var/vart etc. har man ju vant sig vid genom avtrubbning.

Men vad som får mig att rysa är när man använder besikta som ersättning för besiktiga.

Påminner om min sergeant när jag gjorde lumpen som pratade om att vi skulle ta initiv.
Jag har lite svårt för det här med att folk nuförtiden i auktionssammanhang "budar" istället för bjuder.

Att buda är för mig att skicka något med bud, inte att lägga ett bud.
 
Nerre skrev:
Just med smiley på slutet så är ju frågan om man ska sätta punkten före eller efter? Det beror ju bland annat på om smileyn omvandlas till en grafisk bild eller om den står kvar som skrivtecken.
Jag tycker att du skall utelämna smileys helt i formella sammanhang, och i så informella sammanhang att det är ok att använda dem, så spelar det ingen roll hur du gör med punkten.
 
Så var det nån som pratade om att han anbudade en installation. Hur jävla dåligt kan språket sjunka?
 
Thomas_Blekinge skrev:
... Hur jävla dåligt kan språket sjunka?
Ja, det kan man verkligen fråga sig! Menade du kanske "Hur jävla lågt kan språket sjunka" :cool:
 
  • Gilla
Thomas_Blekinge
  • Laddar…
KnockOnWood skrev:
Jag är i alla fall inte helt enig med dig :cool:

Anser tvärt om att smileyn ersätter punkten, frågetecknet eller utropstecknet.
Annars tappar ju smileyn sitt sammanhang med meningen, och står ensam, så man inte vet vad den syftar på.

Överens?
Kanske har du rätt, även om jag inte kan påminna mig om att jag sett en smiley som jag inte visste vad den syftade på på grund av skiljetecken före eller efter eller inte alls. Jag kommer i alla fall aldrig (mer) att anmärka på avsaknad eller närvaro av skiljetecken i samband med smiley. Trots att det skaver lite i mig när en fråga inte avslutas med frågetecken.

Edit: Jag verkar inte vara helt ensam om att sakna frågetecknen: http://blogg.knowit.se/digitalkommunikation/2015/06/skrivregler-for-emojis/
Siten jag länkar till är ingen källa jag står för, men den länkar i sin tur till Språket i P1.
 
Redigerat:
  • Gilla
Hemmakatten och 1 till
  • Laddar…
Thomas_Blekinge skrev:
Förutom att du har rätt ogillar jag orden "hen" starkt. Ett patetiskt försök att försöka skapa jämlikhet. Så viktigt det än är med jämlikhet så omöjligt är det att skapa den med missfoster i språket.
Hen har inget med jämlikhet att göra. Jag tycker att det är ett väldigt bra ord när man skriver tex att snickaren hämtade sina verktyg, men han/hon glömde sågen. Jag arbetar professionellt med att skriva handböcker för sjukvården och jag VÄGRAR kalla patienten, läkaren och sjuksköterskan för den eller vederbörande.
 
Två tvillingar dåm var lika som päror ellerhu vade ma saa:rolleyes:
 
Från början var ju "hen" som sagt var ett ord som var tänkt att användas när könet är okänt, istället för han/hon.

Men nu har det blivit ett pronomen för de som inte vill ha nån specifik könstillhörighet.
 
Anna_H skrev:
Hen har inget med jämlikhet att göra. Jag tycker att det är ett väldigt bra ord när man skriver tex att snickaren hämtade sina verktyg, men han/hon glömde sågen. Jag arbetar professionellt med att skriva handböcker för sjukvården och jag VÄGRAR kalla patienten, läkaren och sjuksköterskan för den eller vederbörande.
Hur benämnar du manliga sjukskötare? Sjuksköterska? Eller en kvinnlig läkare, borde hon inte heta läkarinna? Idag brukar samtliga representanter för sjukskötaryrket kallas för sjuksköterska oavsett kön, förutom mentalsjukskötarna. Jag tycker inte det är särskilt professionellt att använda HEN som skribent. Klarar man sig inte utan detta konstord så bör man kanske göra något annat. Där jag jobbar skulle aldrig en text med HEN accepteras, än mindre en test som går ut till våra kunder. Det har inte med bakåtsträvande att göra utan med god språkstil.
 
  • Gilla
kallun
  • Laddar…
Thomas_Blekinge skrev:
Hur benämnar du manliga sjukskötare? Sjuksköterska? Eller en kvinnlig läkare, borde hon inte heta läkarinna? Idag brukar samtliga representanter för sjukskötaryrket kallas för sjuksköterska oavsett kön, förutom mentalsjukskötarna. Jag tycker inte det är särskilt professionellt att använda HEN som skribent. Klarar man sig inte utan detta konstord så bör man kanske göra något annat. Där jag jobbar skulle aldrig en text med HEN accepteras, än mindre en test som går ut till våra kunder. Det har inte med bakåtsträvande att göra utan med god språkstil.
Fast nu missade du väl (medvetet?) hela poängen? Anna pratade väl inte om sjuksköterska kontra sjukskötare, utan att slippa skriva "han/hon" eller trassla sig in i konstruktioner med denne/den/vederbörande etc? Jag tycker att "hen" är en lysande lösning i sådana fall, och där jag arbetar anses det absolut vara professionellt att formulera sig på ett sådant sätt.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.