Sätt detta i <head>:

<meta http-equiv="Content-Type" content="text/html;charset=utf-8">
 
M
osiris skrev:
Sätt detta i <head>:

<meta http-equiv="Content-Type" content="text/html;charset=utf-8">
Hjälper inte :)

Har testat alla standard-lösningar inkl att sätta formattering mot databasen innan texten hämtas.

Skall göra i ordning en sida där jag kan namnge alla brytarna från och se om det är något som blir knas när jag skickar in datan från phpMyAdmin.
 
tommib
Marcussjogren skrev:
Hjälper inte :)

Har testat alla standard-lösningar inkl att sätta formattering mot databasen innan texten hämtas.

Skall göra i ordning en sida där jag kan namnge alla brytarna från och se om det är något som blir knas när jag skickar in datan från phpMyAdmin.
Vilket format är dina php-filer i? Det där felet kan uppkomma när php-filerna är kodade i Windows Latin1 eller något annat och du samtidigt försöker tala om för webbläsaren att det är utf-8. Vilket program använder du för att redigera filerna? Har den inställningsmöjlighet för teckentabell/format?
 
M
tommib skrev:
Vilket format är dina php-filer i? Det där felet kan uppkomma när php-filerna är kodade i Windows Latin1 eller något annat och du samtidigt försöker tala om för webbläsaren att det är utf-8. Vilket program använder du för att redigera filerna? Har den inställningsmöjlighet för teckentabell/format?
Jepp - jag har vart inne på det spåret också, skall kolla det vid tillfälle.

Jag har från början skrivit allt i Nano direkt på Linux-maskinen, var samma problem då.
Nu mera skriver jag i Atom i OS X så där bör det finnas större möjligheter att tvinga UTF8 på filen.
 
Intressant tråd! Jag har gått i samma tankar och som nybakad (nästan) hemautomatisatör(?) kommer mina 2 cents här:
Jag tycker att artikeln missar ett par viktiga poäng inom hemautomation och överdriver vissa problem.

I mina ögon finns det två problem som håller hemautomation borta från den breda allmänheten och som gör att utvecklingen inte går framåt särskilt fort.

1. Brist på lättanvända och lättprogrammerade system för icke-tekniker.
Hjärtat i dessa system eller de Controllers (Fibaro, Vera, Zipato) är alldeles för krångliga för gemene man att konfigurera, programmera och underhålla. Bara tanken på att man måste skriva LUA-kod för att vissa ganska logiska scener skall fungera är mil från den användarvänlighet vanliga människor är vana vid. Bara att titta på inkluderingen av Z-wave-moduler för att förstå att det är långt kvar.
Apple, Amazon, Samsungs SmartThings och liknande tillverkare har börjat närma sig problemet men då kommer man till det andra problemet...

2. Brist på EN standard och dålig integration mellan apparater och kommunikationsprotokoll.
För att hemautomation skall bli en självklar sak i våra hem måste man enas kring kommunikations- och teknikstandarder i likhet med Wifi, http, bluetooth mm. Tittar man lite snabbt på de protokoll som används inom hemautomation har vi Z-Wave (Plus), Zigbee, Wifi, Bluetooth (extended), IR/RF, Nexa (typ 433MHz), kabelbaserade system (X10, KNX) och proprietära mesh-baserade lösningar (Sonos, Verisure?, Arlo mfl). Och då har vi inte ens tagit i beaktande de olika reglerna för radiofrekvenser mellan EU och US som krånglar till det om man snabbt vill lansera produkter på en bred marknad.

Detta är enligt mig några av de största problemen för att få fram en mogen, snabb och pålitlig teknik för hemautomation för massorna. Tillverkarna verkar nu vara i ett läge där man börjat på få upp ögonen för detta ämne men man är mer intresserad av att lansera egna produkter och tillbehör än att ena sig kring en standard.

Vad gäller responstid har jag inte upplevt det lagg TS är rädd för. Jag kör en VeraEdge som sitter på övervåningen och styr en ännu så länge ganska liten installation på 3 Fibaro-dimmers, 1 Fibaro-dörrsensor, 1 Fibaro-IR-deckare, 1 Fibaro-plugg, 2 Sonos-system samt 9 Philips-Hue-lampor. Fibaro-dimmers är alla kopplade till en fysisk brytare där det inte finns någon lagg alls medan den sekundära knappen styr scener.

Min filosofi är att man inte ska krångla till det för mycket och digitalisera allt. Har man haft vanliga strömbrytare/dimrar så ska man fortsätta med det så att alla i hushållet känner igen sig. Sen kan man låta automationen växa med tex belysning som sätts på vid rätta tillfällen.
Vad gäller lagg tänker jag så här... Hur lång tid tar det att resa mig från soffan och ta trappen för att släcka takbelysningen på andra våningen jämfört med att plocka fram iPhonen eller använda en fjärr?
Att tro att man ska ersätta alla strömbrytare i huset med en eller ett par digitala paneler tror jag är dömt att misslyckas och WAF kommer att sjunka markant. Jag tänker snarare tvärtom. Kombinera paneler, automation, fasta brytare och bärbara fjärrkontroller som flic eller NodOn.

Use case: Jag går ner till köket på morgonen för att göra kaffe. Sonos sätts på med lagom volym. Nyheterna spelas upp medan jag dricker kaffet. Jag vill höja volymen medan kaffebryggaren låter men det är krångligt att ta fram iphonen så på kylen har jag en Z-wave-fjärrkontroll från NodOn som sitter fast med magnet och med den höjer jag volymen medan jag hämtar mjölken.
När jag är klar med kaffet går jag in till badrummet. Där trycker jag på strömbrytarens ena knapp och nyheterna "följer med mig" och spelas upp i Sonos i badrummet.
Innan jag lämnar huset trycker jag på ena knappen på strömbrytaren vid entredörren som då släcker all belysning i hemmet samt stänger av Sonos. Alternativt dras bortaläget igång då jag larmar på och mitt system får simulera att någon är hemma för att lura tjuvarna.
Jag har vid detta laget inte använt en enda panel.
 
Redigerat:
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
M
Du glömmer en sak - du ska ha en scen som du startar och då startar kaffekokaren samt kör Sonos på 50% volym. Efter 6min när kaffet är klart så sänks volymen automatiskt till 35% ;)
 
Redigerat:
  • Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
M
tommib skrev:
Vilket format är dina php-filer i? Det där felet kan uppkomma när php-filerna är kodade i Windows Latin1 eller något annat och du samtidigt försöker tala om för webbläsaren att det är utf-8. Vilket program använder du för att redigera filerna? Har den inställningsmöjlighet för teckentabell/format?
Har kollat det nu och filerna är i UTF-8-format "tyvärr" :(
 
Marcussjogren skrev:
Du glömmer en sak - du ska ha en scen som du startar och då startar kaffekokaren samt kör Sonos på 50% volym. Efter 6min när kaffet är klart så sänks volymen automatiskt till 35% ;)
Precis! ;) Allt startas såklart på morgonen då man stiger upp och passerar rörelsedeckarna. Glöm inte heller att man kopplar upp den aktiva kanalen från Sonos i köket och duplicerar den till badrummet så att samma källa "följer med" in i badrummet. Någonstans där ber man Siri att höja temperaturen på golvvärmen. Mmmm hemautomatiooooon :beer:
 
tommib
Marcussjogren skrev:
Har kollat det nu och filerna är i UTF-8-format "tyvärr" :(
Alla? Varendaste liten en? Även bibliotek du anropar?
Vilket är default för webbservern? Vilken server kör du?
 
M
tommib skrev:
Alla? Varendaste liten en? Även bibliotek du anropar?
Vilket är default för webbservern? Vilken server kör du?
Det är bara en fil förutom CSS-filen, den har jag inte kollat.

Har satt UTF8 som default i apache2.conf

Kör raspbian på webbservern och Debian på SQL-servern.

Ska även försöks gå igenom locales på webbservern ikväll.
 
tommib
Hämtar du knappnamnen från en SQL-server? Vilken? Där kan det definitivt spöka....
Om du har UTF8 som default för apache och dessutom lägger till den där metataggen i början av filen så är nog inte problemet i webbservern utan i SQL-servern...
 
M
tommib skrev:
Hämtar du knappnamnen från en SQL-server? Vilken? Där kan det definitivt spöka....
Om du har UTF8 som default för apache och dessutom lägger till den där metataggen i början av filen så är nog inte problemet i webbservern utan i SQL-servern...
Japp, hämtas därifrån.

Jag har på alla vis försökt tvinga sql-servern till att köra UTF8 också. Specat i databas, tabeller och i php-scriptet som hämtar data.

Provade även att uppdatera ett namn från webbservern vis php.
 
tommib
Marcussjogren skrev:
Japp, hämtas därifrån.

Jag har på alla vis försökt tvinga sql-servern till att köra UTF8 också. Specat i databas, tabeller och i php-scriptet som hämtar data.

Provade även att uppdatera ett namn från webbservern vis php.
Vilken SQL-server kör du?
Hur funkade det med uppdatering via php?
 
M
Det funkade dåligt - samma fel.

Blir även samma fel om jag kör ett php-script på sql-servern som bara hämtar och skriver ut namnen.

Nedan är info om databas-servern.

Server: Localhost via UNIX socket
Server type: MySQL
Server version: 5.5.43-0+deb8u1 - (Debian)
Protocol version: 10
User: XXX@localhost
Server charset: UTF-8 Unicode (utf8)

Apache/2.4.10 (Debian)
Database client version: libmysql - 5.5.43
PHP extension: mysqli Documentation
 
tommib
... och du har kört SET NAMES 'utf8'?

Vilken tabelltyp kör du? MyISAM eller InnoDB? Har för mig att det var något tjall med det där förut men det var å andra sidan för rätt många år sedan...

Gissningsvis är som sagt felet i databasen eller kopplingen mot den. Får du ut åäö som det ska vara när du printar direkt från PHP? Min gissning är ja...

Edit:

Du verkar ju ha tänkt på det mesta, känner att jag inte bidrar så mycket....
Jag hittade ändå den här, den kanske kan vara till hjälp.
http://www.toptal.com/php/a-utf-8-primer-for-php-and-mysql
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.