Avemo skrev:
Såväl folk med dyslexi som folk med dålig utbildning eller begåvning får skriva här.
Vem har sagt något annat?
 
Bob_the_builder skrev:
I 15, om jag får be. ;)
Självklar, tack! Men det var så länge sedan och bara tre månader :surprised:

Får jag kompensera med ett par förvanskade idiomatiska uttryck till:

- När du också vaknat upp så kanske du också förstått att allt är ett spel för gallerian

- Personligen ångrar jag mig bittert att jag var åt helvette för full den dagen det bedrog sig
 
  • Gilla
Bob_the_builder
  • Laddar…
Bob_the_builder
Kunnskap är makt, helt enkelt. ;)
 
Avemo skrev:
Om man för ett ögonblick vänder på frågan. En hantverkare med dyslexi står i begrepp att ge ett sakkunnigt svar på en fråga du ställt. Varför skall han anstränga sig för att göra det om du inte är beredd att anstränga dig för att förstå vad han menar?
Du menar att det är mitt fel att hantverkaren har dyslexi? Och hur menar du att jag skulle underlätta för hantverkaren? Denne kan ju inte i förväg veta att jag inte kommer att förstå svaret?
 
Avemo skrev:
Oavsett om vi pratar om dyslexi eller dålig utbildning så är min poäng att det intressanta i detta forum är innehållet snarare än språket. Såväl folk med dyslexi som folk med dålig utbildning eller begåvning får skriva här. Även en begåvad hantverkare kan vara obegåvad vad gäller språk.
Men poängen är att vi som skriver och läser här gör det på vår obetalda fritid. Då är det väl upp till oss att själva bestämma vad vi vill lägga tiden på? Ägna flera minuter åt att försöka förstå ett kryptiskt inlägg eller bara hoppa vidare till nästa tråd?

Jag säger inte att jag hoppar över alla dåligt skrivna inlägg, ibland är ämnet så pass intressant att jag försöker anstränga mig.

Men faktum kvarstår: Vill man bli läst så är det bäst att anstränga sig lite i sitt skrivande.
 
Nerre skrev:
Du menar att det är mitt fel att hantverkaren har dyslexi?
Det menar jag absolut inte.
Nerre skrev:
Och hur menar du att jag skulle underlätta för hantverkaren? Denne kan ju inte i förväg veta att jag inte kommer att förstå svaret?
Det låter på vissa tongångar som att det snarare är en principsak att inte besvara inlägg skrivna på dålig svenska än ett faktiskt problem att förstå. Den som verkligen inte kan förstå frågan kan knappast klandras för att inte besvara den. Lika lite som den som är hopplöst dålig på att uttrycka sig kan klandras för att skriva svårbegripligt.
 
mielo skrev:
Den sortens felskrivning är så pass vanlig att jag knappt orkar notera den längre... Men detta forum håller trots allt en godtagbar standard språkligt sett. Jag tänkte att det var en bra ide' att få utlopp för mina besserwisser-tendenser i en separat tråd istället för att störa i de ordinarie trådarna!
I mitt tycke en bra och konstruktiv inställning. Tråden borde kunna ge liknade upplevelse i läsning och kommentarer som tråden "värsta elkopplingen"
 
Bob_the_builder skrev:
Kunnskap är makt, helt enkelt. ;)
Kunnskap är makkt hetter det väll :)
 
Språket och även stavning har förändrats över tiden, så även hur man bygger meningar. Jag har släktforskning som en annan hobby och när man läser gamla och nya dokument så kan man se att under en och samma tidsperiod så kan det vara stora skillnader, där inget är fel utifrån att det hela tiden pågår en utveckling av språket. Här finns ord som idag inte längre förekommer, speciellt utifrån att latin inte längre används lika frekvent.
Men rent generellt så är språket viktigt och hur man uttrycker sig, speciellt förmågan att kunna nyansera vad man vill uttrycka. Tyvärr har jag själv blivit slarvigare utifrån den digitala världen.
 
Baid lited, nu förstår jag inte, vi talar väl alla Svenska!
Vissa dalmål är obegripliga för andra svenska "folkgrupper" vi får nog vänja oss vid att vi är olika!
 
peternicklas
mattiasp skrev:
Ah, en språkpolistråd! Kom igen när ni har alla rätt på den här:
[länk]
Inte alla men 8 rätt är jag väldigt nöjd med.
Jag jobbar med att skriva dagarna i ända. Word används och deras rättstavning fixar en del fel. Problemet är då att man inte ser "alla" fel man gör. Datorns intrång medför att vi blir sämre på att skriva men även på att räkna för hand.
 
Redigerat:
  • Gilla
AndersS och 1 till
  • Laddar…
peternicklas skrev:
I...Datorns intrång medför att vi blir sämre på att skriva men även på att räkna för hand.
Det värsta tycker jag är att efter ett par tre decennier, då man endast skrivit på tangentbord (som nu), så blir det helt oläsligt när man skriver för hand på lappar och meddelanden.
Man kan knappt själv tolka vad man skrivit :p
 
  • Gilla
yonna och 2 till
  • Laddar…
peternicklas
KnockOnWood skrev:
Det värsta tycker jag är att efter ett par tre decennier, då man endast skrivit på tangentbord (som nu), så blir det helt oläsligt när man skriver för hand på lappar och meddelanden.
Man kan knappt själv tolka vad man skrivit :p
Stämmer, men jag skrev illa även innan datorn kom. Så för mig har datorn varit bra. Räkna kan jag fortfarande göra för hand eller med huvudet...
 
peternicklas skrev:
Stämmer, men jag skrev illa även innan datorn kom...
Är du också vänsterhänt?
Jag "tvingades" att skriva med höger hand, och kunde knappt hålla i pennan.
I Realskolan (som fortfarande fanns då) fick jag BC i handstil, och fick gå på extralektioner i "välskrivning".
De var alltid sist på onsdagarna. En dag fick vi grabbar nog och skolkade från välskrivningslektionen.
Sedan var det lagom kul att komma hem med ett B i Ordning i betyget :p

À propos ingenting:
Jag var lärarvikarie på en Realskola i en liten ort i Dalsland en gång.
Jag var lärare i matte och biologi.
Mina elever berättade att det enda de gjorde på lektionerna i Modersmålet var att räkna hur många gånger lärarinnan sa "eljest". De lärde sig alltså inget! Hon gick följaktligen under öknamnet Eljest :)

Så ett stavfel, eller fel böjningsform på ett pronomen, är inte hela världen.
Ofta förstår man ju av sammanhanget vad som menas.
 
Jag korrekturläser mina poster innan jag postar, för att kamma bort risk för missförstånd och tvetydigheter, samt så klar onödiga stavfel. Det tar väl i snitt 2 sekunder extra.

Angående människor av oklart kön så har de traditionellt fått "hon" som pronomen.
 
  • Gilla
Thomas_Blekinge
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.