Har smått panik här.

Köpte ett hus för 1½ år sedan. I anslutning till huset stod ett garage som var oerhört fuktskadat och vatten läckte in från berget bakom.

Jag tog dit byggare som räknade på hela jobbet att bygga nytt garage med altan ovanpå.
Detta inkluderade bortpilning av befintlig platta för att sänka hela marken med en halvmeter och mura upp ett nytt garage på ny platta.

Tog in offerter från många olika firmor, var väl 4-5 st som var ute på plats och räknade på detta.
Jag valde sedan ut den som jag fick mest förtroende för, också den som hade mest genomtänka idéer.

Nu har jobbet dragit ut på tiden, men för mig räcker det om det är klart till sommaren så jag kan utnyttja altanen då.

Till saken.

Idag när jag går in i garaget så står det 1 cm vatten över hela golvet. Det har läckt in där plattan möter muren.

Företaget som gjort jobbet har fått hela uppdraget att göra ALLT.

Frågan är: Kommer jag få betala mer än det bestämda priset? Vad har jag för rättigheter?
Att de kommer vatten från berget kan ju knappast ses som oförutsedda omständigheter?




Jag skall diskutera saken med byggherren imorgon kl 13, men jag är oerhört hispig nu så kan någon lugna mig?
 
  • WP_20160221_005.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • WP_20160221_004.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • WP_20160218_001.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Du har knappast beställt ett garage som läcker in vatten, så om inte byggaren är väldigt knepig så bör han nog ta sitt ansvar.
Om du inte betalt i förskott så.blir det ju också lite enklare för dig.
 
Takpappen ser misstänkt ut. Är det ett platt tak? Platta tak skall pappen värmas fast på (svetsas)
 
Larsa skrev:
Takpappen ser misstänkt ut. Är det ett platt tak? Platta tak skall pappen värmas fast på (svetsas)
Det är inte platt tak. Lutar lite...
 
Bob_the_builder
Finns det något på insidan som tar skada av vatten just nu? Gips? Isolering?

Övergången berg/mur måste naturligtvis vara tät, något som kanske inte är snutet ur näsan...
 
Är lecan inte putsad utvändigt in till garaget ?
 
Bob_the_builder skrev:
Finns det något på insidan som tar skada av vatten just nu? Gips? Isolering?
Ja. Både gips och isolering! :(
 
Exxi skrev:
Är lecan inte putsad utvändigt in till garaget ?
Du ser på första bilden...
 
Vad har du beställt från garagebyggaren? Ett standardgarage eller ett garage med tanke på pådrivande vatten från berget?
Om vattnet ligger på så hjälper troligen varken puts, betong, eller annat. Dessa är fuktgenomsläppliga och oftast uppstår mikrosprickor som släpper igenom vattnet.
En bra dränering mot berget kan avleda vattnet men bara till lägre nivåer.
 
platonmatta borde det ju sitta jag hade haft
Leca puts pordrän platonmatta
 
  • Gilla
Spett och slägga och 1 till
  • Laddar…
Bob_the_builder
Hur ser det ut vid mark på baksidan? Är det dränerat? Makadam? Kan du se var det läcker in?
 
Bob_the_builder skrev:
Hur ser det ut vid mark på baksidan? Är det dränerat? Makadam? Kan du se var det läcker in?
Det ligger lervälling mot plattan och första nivån Leca, det är mellan platta och leca som det läcker.
Bild 2 visar "marknivå" taget uppifrån. Det är VÄLDIGT nära berget dock.
 
Bob_the_builder
Misstänkte det... Hur nära berget (horisontellt) är det? Kan man stå och jobba där? De fick ju plats att putsa i alla fall. Det behövs ju en dräneringsledning och grus, normalt sett under plattans underkant!
 
peternicklas
Ligger sulan direkt mot berget eller finns det något mellanrum?
 
Bob_the_builder skrev:
Misstänkte det... Hur nära berget (horisontellt) är det? Kan man stå och jobba där? De fick ju plats att putsa i alla fall. Det behövs ju en dräneringsledning och grus, normalt sett under plattans underkant!
Det är väl 5-10 cm på smalaste stället.

Dränering har de lagt innan de gjöt plattan. Allt såg väldigt bra ut medan de höll på. Men de borde ha sprängt bort mer av berget och lagt en grusbädd med dränering, det skulle jag gjort (jag vet ju inte om det är rätt heller) - men jag litar på att de vet vad de gör! Blir så ledsen... :(

peternicklas skrev:
Ligger sulan direkt mot berget eller finns det något mellanrum?
10 cm från plattan till berget på smalaste stället...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.