Ta det för vad det är - lite inspiration bara. Ni har ju svängrum och backar inte för lite utgifter. ;)

Jag tänker mig din vinterträdgård som ett atrium i ungefär dubbel rumshöd och full isolering mot både ytter- och innerväggar. Genomgående isolerade skjutväggar/-dörrar mellan gården och omgivande boningsrum.

Effektiva boarean blir knappt 200 kvm. Ljusgården både avskiljer och förenar husets zoner. Ljusgården utför också en värmeekonomisk buffert, i en byggnad som närmar sig (om inte en kubisk, så dock) en idealisk kvadrat.

Man kan lätt switcha rumsfördelning och yttre fönstersättning, beroende på utsikt, väderstreck och eventuellt behov av insynsskydd
 
  • vastkustkillen01.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Kallebo
  • Laddar…
mosvensson skrev:
Några ytterligare kommentarer på senaste versionen.

Eftersom vardagsrummet i mitt tycke redan är gigantiskt har jag lite svårt att förstå vad skillnaden är på vardagsrum och uterum om detta ska användas året om? Jag hade själv skippat uterummet och glasat upp vardagsrummet rejält med fönster och skjutpartier. Kanske hela vardagsrummets västfasad? Eller över nordvästra hörnet? Och/eller in mot den skyddade "innergården" i mitten. Har ni funderat på vad ni ska ha för möblering i vardagsrummet? Jag tror att det kan hjälpa er lite med skalan generellt om du börjar rita in möbler i rätt skala i ritningarna, även köksskåp, wc, badkar etc. i badrum o.s.v. Jag misstänker att man då eventuellt ser att vissa ytor är väldigt stora. Ni har ju t.ex. en separat matsal så då antar jag att ni inte tänker ha ett stort matbord i vardagsrummet? Det finns extremt mycket plats för soffgrupper eller liknande i vardagsrummet i så fall.

Hur tänker ni förresten kring trädgården med uteplatser o.s.v.? Uteplats i väster med utgång från vardagsrummet? Om ni har uteplats i väster kan ni ha ett stort skjutparti så att man sommartid kan öppna upp stor del av vardagsrumsväggen mot uteplatsen. Fönster ner till golv även där man t.ex. har en rabatt eller annan växtlighet kan också vara väldigt fint, d.v.s. att man kan se blommor och andra växter inifrån.

Vilken väg kommer man till entrén? Tänk på fönstersättning i master bedroom i relation till uppfart eller liknande (så att man inte ser rakt in). Åt vilken håll finns fin utsikt och åt vilket håll finns ev. utsikt man inte vill se ut mot?

Jag skulle fortfarande se till att ha en dörr till tvättstugan så att man enkelt kommer ut för att hänga tvätt!

Hej!

Kollade lite på att korta ner väggen i vardagsrummet men att fortfarande behålla uterummet, det är ingen dum idé, vardagsrummet är stort. Vid "skapandet" av modellen så har vi utgått från en given husmodell som finns på marknaden, och med anledning av symmetrin så har vissa rum bara blivit den storleken som de har, därför är det bra att få feedback av er på forumet, uppskattas verkligen!

Angående möbleringen så har jag satt min sambo på detta, har själv ingen känsla för sånt, men hon har inte tagit sig tid att fundera på det ännu.....

Tanken är att den östra delen av uterummet får ett högt fönster för att vägen som går förbi inte skall störa oss och även bli insynsskyddad, den östra delen är tänkt att det blir ett skjutparti som öppnas in mot "gården".

Samma gäller master bedroom, högt sittande fönster, infarten kommer att vara från nordväst. En dörr i tvättstugan har jag inte ritat in, men den skall vara där, kommer väl antagligen bli den vägen man främst använder.

Mvh
 
billy_baver skrev:
Ta det för vad det är - lite inspiration bara. Ni har ju svängrum och backar inte för lite utgifter. ;)

Jag tänker mig din vinterträdgård som ett atrium i ungefär dubbel rumshöd och full isolering mot både ytter- och innerväggar. Genomgående isolerade skjutväggar/-dörrar mellan gården och omgivande boningsrum.

Effektiva boarean blir knappt 200 kvm. Ljusgården både avskiljer och förenar husets zoner. Ljusgården utför också en värmeekonomisk buffert, i en byggnad som närmar sig (om inte en kubisk, så dock) en idealisk kvadrat.

Man kan lätt switcha rumsfördelning och yttre fönstersättning, beroende på utsikt, väderstreck och eventuellt behov av insynsskydd
Haha tack för förslaget Billy_Baver, visade min sambo din ritning (hon hänger inte på BH) och hon sa "vad är det där?" :) Hon tyckte att det skiljde sig lite väl mycket från vår ursprungliga idé.

Jag vet inte vad ni tror huset kommer att kosta, men det blir inte så dyrt (tror jag :) ) om jag utgår från mina kalkyler iaf.

Men tackar för inspirationen, men vi väljer att inte fullfölja med er planlösning!
 
Redigerat:
Lite övrig information bara, lyckats skapa rör i Sketchup, så nu kan man börja fundera på hur rördragningar och ventilation skall komma snyggt upp ur plattan. Det finns många verktyg man kan använda för att underlätta livet :)

Skärmavbild 2016-02-17 kl. 23.10.18.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
vastkustkillen skrev:
Jag vet inte vad ni tror huset kommer att kosta
Nyckefärdigt i enkelt utförande gissningsvis 5,0 Mkr plus/minus 20 procent. Alternativt bara material för tredjedelen så mycket pengar, plus projektering och köpt totalentreprenad/eget arbete motsvarande mellanskillnaden.

Det är trots allt en ganska stor volym, vilket du kommer att upptäcka i varenda moment av bygget. Dessutom kommer alla vinklar och hörn i ytterväggar och takkonstruktion att försvåra, fördröja och fördyra. Och just där har du poängen i att snegla på ENKLA raka och konsekventa konstruktioner.
 
billy_baver skrev:
Nyckefärdigt i enkelt utförande gissningsvis 5,0 Mkr plus/minus 20 procent. Alternativt bara material för tredjedelen så mycket pengar, plus projektering och köpt totalentreprenad/eget arbete motsvarande mellanskillnaden.

Det är trots allt en ganska stor volym, vilket du kommer att upptäcka i varenda moment av bygget. Dessutom kommer alla vinklar och hörn i ytterväggar och takkonstruktion att försvåra, fördröja och fördyra. Och just där har du poängen i att snegla på ENKLA raka och konsekventa konstruktioner.
Hej!

Jag hoppas på att värdet skall ligga runt 5 iaf, men vår produktionskostnad är betydligt lägre (som det ser ut nu iaf). Är inte det lättaste huset att bygga, men nog inte det svåraste heller, men att det blir tufft det tror jag, vet inte om du sett vår andra tråd men vi skall bygga "allt" själva är tanken, (schakt, grund, vvs, el (kanske),) kommer att ta in hjälp på taket och badrum, har vi tur så kan min far hjälpa till, då går det snabbare iaf, annars tar det mer tid men det blir nog bra det också :)
 
Vad ligger byggbudget på just nu? Hur mycket blir det totalt med tomten? Även om ni gör mycket själva kommer det bli en bra slant med tanke på att ni bygger så stort. Och tidsplanering på den ytan är inte lätt att göra, hur lång tid har ni på er?
 
Jonatan79 skrev:
Vad ligger byggbudget på just nu? Hur mycket blir det totalt med tomten? Även om ni gör mycket själva kommer det bli en bra slant med tanke på att ni bygger så stort. Och tidsplanering på den ytan är inte lätt att göra, hur lång tid har ni på er?
Hej, vill inte gå ut offentligt med byggproduktionen, ännu iaf. Men visst det kommer att kosta, men min Bidcon kalkyl samt min egna kalkyl ligger väldigt nära varandra, så det bör stämma. Sen så är det vissa moment som är lite vagt räknade på, typ schablonpriser.

Angående genomförande tid så har vi tänkt runt 2 år, men vi har inga problem med boendet så det skulle kunna ta längre också, men så kort som möjligt hade vart bra givetvis!
 
Det låter bra, tidsplanen brukar som sagt vara det som är tuffast att hålla i ett stort bygge. Skönt att ni inte sitter i sjön. Har för mig att det beräknas ca 2500-3000 timmar totalt för större husbyggen...
 
Jonatan79 skrev:
Det låter bra, tidsplanen brukar som sagt vara det som är tuffast att hålla i ett stort bygge. Skönt att ni inte sitter i sjön. Har för mig att det beräknas ca 2500-3000 timmar totalt för större husbyggen...
Fiskarhedens snickarentreprenörer brukar ligga runt 600 kkr för en "vanlig" villa med garage. Dvs runt 1200 h, eller 4 månader för 2 gubbar.
 
Nu händer det mycket, möte med arkitekten är planerad imorgon, hoppas på att få lite tips och idéer (utöver era redan givna idéer) sen så har lantmäteriet hört av sig, och vi har svarat dom med allt gällande servitut och dylikt, så nu är det bara att vänta på avstyckningen.
 
Goddag!

Vart med sambon och träffat en (vår?) arkitekt! Var mycket givande, han hade lite tankar och ideér så han skulle återkomma med ett "koncept" nästa vecka. Man är lite nervös nu, för vi ändrade husets layout till att inte se ut som jag tänkt mig, men jag tror det blir riktigt bra!

Formen på huset ser likadant ut, men takstolarna är alla i en linje och skapar ett överhäng mellan "flyglarna"!

Som sagt, får ritningarna nästa vecka men då återkopplar jag till er här :)
 
R
Ju öppnar planlösning desto energieffektivare blir det. Bara ett tips
 
Hejsan!

Vart i kontakt med vår arkitekt, och fick ett förslag på planlösningar men även fasader och tak. Jag och min sambo tyckte att förslaget som vi fick var lite för modernt för vår smak och skiljde för mycket från vår vision och vårt "drömhus".

Kontaktade honom igen och sa att vi gärna skulle vilja att han gjorde ändringar på den planlösning som vi tidigare har redovisat i denna tråd, så han skall återkomma efter han har skissat lite.

Så nu händer det saker, lantmäteriet var här i måndags och avstyckningen kommer allt närmre :)
 
Hej!

Nu händer det saker (igen (y)) Första skissen från arkitekten var inte riktigt som vi tänkt oss, så han fick göra om ritningarna lite och idag fick vi denna planlösningen skickad till oss. Vi är nöjda, skall eventuellt "fasa" av några innerväggar, så att det inte blir allt för stelt inne i huset

Välkomna att komma med feedback :)

Skärmavbild 2016-03-24 kl. 20.13.39.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.