Jo, vi råkade ut för att några avlägset bekanta skulle hälsa på under semestern, men var osäkra på i vilket hus vi bodde. Och då svarade mamma något i stil med "jag sätter ut en flagga på bron så ser ni var det är".
(Detta var på landsbygden innan man hade gatunummer, vår adress var typ "PL 3028").
I alla fall, släktingarna blev konfunderade och körde runt länge och väl men hittade inte ens någon bro...

(bron = förstutrappen)
 
  • Gilla
Thomas_Blekinge
  • Laddar…
MagHam skrev:
"Medans" finns i SAOL markerat som vardaglig form. Fast jag håller med om att "medan" låter bättre. (y)
[länk]

Och "vart" kan betyda blev.
[länk]
Visst. Och många anser att man kan skriva dom överallt så slipper det bli fel. Men nu talar vi ju om ett vårdat språk och inte talspråk i skrift? Och något får mig att tro att de allra flesta som säger "vart" faktiskt inte menar en konstig böjning av det omoderna verbet "varda" ..
 
  • Gilla
Henri
  • Laddar…
Bob_the_builder
KnockOnWood skrev:
Tyvärr inte!
I15 ca 1965. Tiden går :p
I 15, om jag får be. ;)
 
Bob_the_builder
Grammar, the difference between knowing your shit and knowing you're shit.

Eller,

Capitalization is the difference between "I had to help my uncle Jack off a horse.." and "I had to help my uncle jack off a horse.."
 
  • Gilla
16386 och 4 till
  • Laddar…
elpaco skrev:
Visst. Och många anser att man kan skriva dom överallt så slipper det bli fel. Men nu talar vi ju om ett vårdat språk och inte talspråk i skrift? Och något får mig att tro att de allra flesta som säger "vart" faktiskt inte menar en konstig böjning av det omoderna verbet "varda" ..
Håller med dig om det ena. Medans är inte direkt snyggt.
Angående ordet vart, pratar vi om det i två helt olika betydelser. Används det i stället för blev är det helt ok. Används det i stället för var är det helt fel.
 
  • Gilla
MagHam
  • Laddar…
Fast i ett forum ska vell hen få tjöta som hen vill... :D
Det ska väl inte vara nödvändigt att köra inlägget i Word först...
 
Redigerat:
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
RM77 skrev:
Fast i ett forum ska vell hen få tjöta som hen vill... :D
Det ska väl inte vara nödvändigt att köra inlägget i Word först...
Förutom att du har rätt ogillar jag orden "hen" starkt. Ett patetiskt försök att försöka skapa jämlikhet. Så viktigt det än är med jämlikhet så omöjligt är det att skapa den med missfoster i språket.
 
RM77 skrev:
Fast i ett forum ska vell hen få tjöta som hen vill... :D
Det ska väl inte vara nödvändigt att köra inlägget i Word först...
Det beror ju lite på varför man skriver. Det händer rätt ofta att jag hoppar över att läsa inlägg som är slarvigt skrivna (eftersom det krävs ansträngning att förstå).

Så om man vill bli läst och förstådd så underlättar det helt klart att skriva någorlunda "korrekt" så det blir begripligt utan att man behöver läsa texten tre fyra gånger för att förstå den.

Som jag brukar sammanfatta det: Varför ska jag anstränga mig för att läsa ditt inlägg när du inte ansträngt dig för att skriva det?
 
  • Gilla
Korvgubbe och 1 till
  • Laddar…
Bob_the_builder
Nerre skrev:
Som jag brukar sammanfatta det: Varför ska jag anstränga mig för att läsa ditt inlägg när du inte ansträngt dig för att skriva det?
Jag ställer själv ganska höga krav på språket, både i de texter jag själv skriver och i de andra skriver "åt mig" (som jag ska använda) på jobbet. Det är inte alltid friktionsfritt...

Dock tycker jag att man ska vara ganska förlåtande i den här typen av sammanhang. Alla har inte samma förutsättningar. När det är svårt att förstå text handlar det ganska sällan om att avsändaren "inte bryr sig" och oftare om olika grader av dyslexi eller annat modersmål än svenska.
 
Nerre skrev:
Som jag brukar sammanfatta det: Varför ska jag anstränga mig för att läsa ditt inlägg när du inte ansträngt dig för att skriva det?
Om man för ett ögonblick vänder på frågan. En hantverkare med dyslexi står i begrepp att ge ett sakkunnigt svar på en fråga du ställt. Varför skall han anstränga sig för att göra det om du inte är beredd att anstränga dig för att förstå vad han menar?
 
Avemo skrev:
...En hantverkare med dyslexi står i begrepp att ge ett sakkunnigt svar på en fråga du ställt...
Vi pratar om två olika saker här. Dyslexi är som bekant inte uttryck för dålig utbildning eller begåvning (titta på Einstein som sägs ha haft lätt dyslexi).
Även om bokstäver är utbytta och i fel ordning kan texten vara både begriplig och välformulerad.

Å andra sidan finns det dom som stavar korrekt men är helt obegripliga i alla fall på grund av dåligt språk helt enkelt.

Skillnaden märks lätt tycker jag.
 
  • Gilla
hsd och 1 till
  • Laddar…
Thomas_Blekinge skrev:
Förutom att du har rätt ogillar jag orden "hen" starkt. Ett patetiskt försök att försöka skapa jämlikhet. Så viktigt det än är med jämlikhet så omöjligt är det att skapa den med missfoster i språket.
Jag ogillade också ordet "hen" i början men har vant mig och t o m införlivat det i mitt eget språk.
Tycker det fyller ett behov, fast inte för att skapa jämlikhet, utan för att kunna skriva en genusneutral text.
 
De tidningar vars skribenter använder "hen" kommer jag att avbeställa. Jag är inte mot nyskapande i språket men denna patetiska stockholmska hänvändning till en förment feminism är så dålig att man bör avstå.
 
MagHam skrev:
Vi pratar om två olika saker här. Dyslexi är som bekant inte uttryck för dålig utbildning eller begåvning (titta på Einstein som sägs ha haft lätt dyslexi).
Även om bokstäver är utbytta och i fel ordning kan texten vara både begriplig och välformulerad.

Å andra sidan finns det dom som stavar korrekt men är helt obegripliga i alla fall på grund av dåligt språk helt enkelt.

Skillnaden märks lätt tycker jag.
Oavsett om vi pratar om dyslexi eller dålig utbildning så är min poäng att det intressanta i detta forum är innehållet snarare än språket. Såväl folk med dyslexi som folk med dålig utbildning eller begåvning får skriva här. Även en begåvad hantverkare kan vara obegåvad vad gäller språk.
 
  • Gilla
hsd
  • Laddar…
Jag gillade inte heller ordet "hen" fram till nu nyligen. Anledningen till att jag ändrat mig är rent rationella skäl, som att det går fortare att skriva hen än hon och han eller han eller hon. Jag har däremot inte hunnit använda ordet så mycket än.
 
  • Gilla
Stefan Bengtsson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.