hanneli skrev:
Urk, vill inte SE sopen ?!?  :p ::)
++Sopen? Den är det ju inge fel på - läs vad jag skrivit det är en rubbermaid med lock på!  Jag källsorterar så min sop är det itne mycekt i :)

Förresten varför är det mera äckligt att göra somjag? Gömma undan det i ett skåp förändrar välan itne innehållet va?
Och SE det uppe på bänken gör ju faktiskt att man går ut å tömmer det i komposten oftare än den blir full vill jag påstå.
Inte jag som hittat på utan bekant som vi hälsade på en gång. Tyckte det var ursmart!
 
morsan skrev:
Snigel, ca 2-liters fyrkantiga plastlådor med lock som det varit lösgodis i  :D
Precis! De är halvgenomskinliga - är man känslig kan manju ta ogenomskinliga men otroligt mkt av vårt kompsoterbara är faktiskt hushållspapper. Snytpapir, torkpapir annat papir så det är rättså ok. I botten har vi alltid något fuktabsorberande - vad som finns till hands. Godis-bungland kör vi sedan i diskmaskinen.

Kul att det var så mycket känslor :) vi tager ju så otroligt mycket för givet faktiskt hur det skall vara i ett kök nuförtiden och jag tycker att de flesta komposteringssystem jag sett har varit dåliga. Varför i hela fridens namn är dessa behållare så smala och djupa?!? Man får inte plats med någe i dem och så är de besvärliga att fylla och tömma. Och varför gömma allting i ett skåp?!? Blir ju bara att hela familjen puttar ting i dme tills de är överfulla så de spricker. Och så sölas det - I SKÅPET!
Det tycke rjag är äckligt!

Hälsar Ingrid
 
När jag köpte min kompost fick jag tipset av försäljaren att använda tomma mjölkförpackningar så kan man kasta hela paketet i komposten. (Går det att kompostera en tom mjölkförpackning??). De har dessutom en bra storlek så man tvingas tömma/byta ofta.

Jag gör dock inte så själv utan är mycket förtjust i min lilla gröna komposthink med lock. Jag har den under diskbänken men den skulle även fungera på diskbänken.
 
Mjölkförpackningen ska du inte slänga i komposten - varken i 'vanlig' kompost eller isolerad varmkompost. Urbota dumt av en säljare att påstå något sådant! Förpackningen är ju plastad och komposterar inte inom rimlig tid.

 
joniS skrev:
[quote author=Canis link=1127369619/0#15 date=1127416647]

Har letat på nätet och i Ikeakatalogen men hittar inga delar som gör att man kan bygga en sådan här källsorteringslåda ??? Vad har ni köpt, hur ser det ut, vad kostar det, kommer det bli som på korten???

mvh
Har köpt ett vanligt 80skåp, 3 lådfronter och en låda.
Har inte börjat bygga på det än, men lovar att berätta hur det gick. (Källsorteringskärlen är inte köpta än, men ikeas blåa borde ju passa.. [/quote]

Sågade ur för avloppet i bottenlådan:

[märkte att jag visst inte hade någon bild, får återkomma med den]
Sen blev det så här:
PICT0869.JPG
PICT0873.JPG
 
Det FINNS lådor med djupa källsorteringkärl i. Den nedre lådan är byggd hela vägen ner i sockeln. Noblessa har detta skåp, men det kan säkert finnas hos fler!
Vi har vanliga lådor för källsortering under hon och ett smalare utdragsskåp a la de i tidigare inlägg för brännbart och kompost,precis brevid hon. Allt för att slippa "springet" framför diskhon.
/U
 
fördelen med mjölkpaket som kompostsamlare är att den inte behöver diskas efterat ;)
kanske lite väl litet men en liten poäng ända!
 
Tips: Istället för att samla matrester mm i ett kompostkärl under diskbänken. Skaffa avfallskvarn. Finns i tiotals miljoner hushåll i USA sedan decennier. De flesta skulle inte kunna tänka sig att leva utan denna. Skölj av tallrikarna i diskhon, släng ner matrester och hushållspapper och låt kvarnen tugga till slam som spolas till reningsverket, där det rötas och blir biogas och rötslam. Biogasen används i reningsverkets gasmotorer.

Kostnad: ca 2000 kr.

Se: http://ww.avfallskvarn.se
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.