Vi har hittat ett litet 60-talshus som vi fått reda på är byggt av rivningsmaterial, och det är i stående timmer/stock. Vad innebär detta? Är det sämre än liggande? Finns det några nackdelar eller något vi ska vara uppmärksamma på? Vi vet inget om skicket ännu eftersom vi inte varit ute och tittat.
 
stående timmer användes i skarven mellan liggande och regelvirkes hus. Runt 1900 ungefär.
Namnet antyder som sagt att timret står istället för ligger ner som i gamla timmerhus.
Sämre eller bättre vet jag inte, man fick väl tjudra ihop det när man byggde det istället för att det satte sig naturligt men slutresultatet blir ju detsamma. Många gånger använde man rivningsvirke även då. Jag kan se i mitt hus (från 1900) att timret kommer från nåt annat hus.
Är du säker på att det är timmer då? Det finns hus byggda i ståendes tjocka plank också.
 
Vårat småa hus från -34 är byggt med stående plank. Hela vägen består av spontade plank ca 5cm tjocka och 12cm breda. Låter som en lite gammal teknik i ett 60tals hus.
 
Jag hade stående, spontade plank, 80 mm x ca 200 mm i ett gammalt hus.
Det var rejäla väggar :)

Det kan vara något sådant som avses.

toolman77 skrev:
Vårat småa hus från -34 är byggt med stående plank. Hela vägen består av spontade plank ca 5cm tjocka och 12cm breda. Låter som en lite gammal teknik i ett 60tals hus.
Men nu var ju huset "byggt av rivningsmaterial".
 
Brukar man inte kalla tjocka plank för stående timmer i dessa sammanhang?
 
  • Gilla
Thomas_Blekinge
  • Laddar…
Stavkyrka? :p
 
  • Gilla
fahlis och 1 till
  • Laddar…
Vårat hus från 1908 sägs vara byggt med stående timmer, och det är spontad plank som är ca 15 cm tjock. Det är nog bland det bästa man kan ha ;)
 
Ja hörni, jag har ingen aning om det är spontad plank som avses.. Det var det ägaren sa, stående timmer i stommen, och det var hyvlat sa han. Men om det är stadigt och bra är det ju skönt, var bara lite orolig om det fanns något negativt med detta då det inte verkar vara så vanligt byggsätt. :)
 
Stående timmer är nog ganska ovanligt, men stående plank är troligen förhärskande i trähus från början av 1900.
 
Han menar nog stående plank, dvs vertikala spontade plank. Spontad betyder att plankorna har en not och en fjäder som går i varandra och ökar stabiliteten. Fanns i olika tjocklekar från 2 tum till kanske 4 tum och är normalt mycket stabilt.
 
Bild-googla "stående timmer", så kommer du få många fina träffar :)
 
Stående timmer kan, som sagt, avse flera metoder.
Men en annan metod, som användes, med gamla timmerhus, var att regla med timmer. Ofta 120-150cc, på samma sätt som gamla ladugårdar.
 
Stående timmer brukar i österbotten innebära att man har lagt ut ett syllvarv av fyrkantsågat virke som man knutade ihop. Mitt ovanpå syllen har man spikat fast en ribba som en sorts lösfjäder och så har man radat dit återanvänt timmer på stående och dymlat ihop. Varje stock har spår i ändorna som passar ribborna som är spikade i syll och väggband. Väggbandet var också av fyrkantsågat virke med en motsvarandre fastspikad ribba som syllen. Ovanför och under dörrar och fönsteröppningar var det inplockat liggande stockstumpar. Vanligtvis var väggtjockleken kring 5 tum någon gång 6 tum beroende på vad det gamla timret hade för mått. Vanligtvis lade man träull som tätning mellan stockarna.

Det var en karl från Terjärv som färdades runt på 50-60-talen med en hembyggd hyvelmaskin och hyvlade upp alla slags gammalt timmer från rivningar runtom i Österbotten. Maskinen hade hårdmetallbett som tålde någon spik och väldigt kraftiga elmotorer. För att få tillräckligt mycket elektricitet till hyveln hade han med sig specialpreparerade huvudsäkringar som han monterade innan han kopplade till hyveln.
Maskinen hyvlade stockarna jämntjocka och jämnbreda och gjorde draget och rundningen jämna. Han kapade också timret till rätt mått så när han for vidare hade kunden i princip ett hus i byggsats att börja plocka ihop.

Ett välbyggt hus av stående timmer är sannolikt bättre än den tidens resvirkeshus med spånfyllning men väggarna har en tendens att gistna med åren då timret torkar ihop. I ett hus av liggande timmer pressas ju stockarna ihop av husets egen vikt så de gistnar inte på samma vis.
 
  • Gilla
sv3nsken och 3 till
  • Laddar…
VW Transporter skrev:
Stående timmer är nog ganska ovanligt, men stående plank är troligen förhärskande i trähus från början av 1900.
nja då är det nog vanligare med timmer och inte hyvlad plank
 
Hyvlad plank har det nog aldrig varit tal om i denna tråd.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.