Nu så hoppade dimmern igång när jag drog fram nolla till vägguttaget. Konstigt.
 
MikaelR skrev:
Har testat denna också. Provade även igår att koppla den direkt till nolla och fas i vanligt vägguttag, men den vägrar. Lyste rött när jag kopplat till vägguttaget. Någon som har varit med om liknande?
Kolla i manualen vad rött ljus betyder. Du kan även testa att göra reset på dimmern. Ibland kan du vara tvungen att exkludera en enhet innan du försöker inkludera den igen.
 
MikaelR skrev:
Nu så hoppade dimmern igång när jag drog fram nolla till vägguttaget. Konstigt.
Nolla kommer aldrig att vara fel.
Tyvärr, bara nollor kör utan nolla.
 
  • Gilla
tkortell och 1 till
  • Laddar…
Någon som kör domoticz och fått en virutuel dimmer att fungera med högre upplösning än 1-16.
jag retar mig på att med den blir ju lägsta dimmning 6%

Annars hör jag börjat förstå mig på javascript och mqtt. Så kom gärna med förslag på controller som fungerar mot mqtt och har blockly.
 
psau skrev:
@politby jag tänker inte gå in i den lagmässiga delen det är upp till dig.
Problemet du får är att frekvensen på de amerikanska Z-Wave krockar med telias frekvenser och just telia brukar finnas lite här och var. Nu lär den som kör med importerade Z-Wave prylar inte störa mobiltrafiken, men räkna med att du kommer bli tidvis utstörd och att moduler som går på batteri behöver byta batteri ofta....

Men visst är det frestande att beställa...

/Peter
Nu har jag haft samtliga 10 termostater i drift i några veckor och kan konstatera att det fungerar helt perfekt utan några störningar. Det mest påtagliga resultatet är att vi har fått en mycket jämnare temperatur i hela huset. De gamla termostaterna var väldigt inexakta med sina vred och otydliga temperaturskalor.

Jag använder nästan uteslutande Imperihome, som kan presentera flera controllers i samma gemensamma gränssnitt, och det gör att jag kan hålla de två nätverken helt separerade från varandra. Den amerikanska Veran får vara reserverad för golvvärmesystemet och det finns inga batteridrivna enheter i det systemet.

Inte vid ett enda tillfälle sedan jag installerade den amerikanska Veran har jag upptäckt ett enda misslyckat kommando eller annan störning i något av nätverken.

Mobilsamtal och annan radiotrafik är också helt opåverkade.

Jag köpte 10 st termostater av modell RCS TZ45 via eBay för 30 dollar styck. Den har ett lite mer diskret utseende än den första jag köpte, har en mycket bättre montering och kan även ha displayen tänd hela tiden vilket är en stor fördel efter som man kan avläsa den på avstånd även om det är lite mörkt i rummet.

Tack vare den här golvvärmestyrningen har hela resten av hushållet totalt köpt in sig på Z-wave 😄
 
  • Gilla
power650
  • Laddar…
Någon som kan förklara hur funktionen för strömbrytaren är inställd i från början på Fibaro dimmer 2?

Har inte lyckats att dimma med strömbrytaren. (ABB kron med återfjädring.)

Trycker jag en gång på strömbrytaren dimmar den upp till 100%. Trycker jag igen stängs den av.
Håller jag inne strömbrytaren vid 100% börjar den dimma ner och då släpper jag, men då dimmar den upp igen till 100%.

Vad kan det vara som är fel?
 
Fjädern på fel sida?
 
hek skrev:
Fjädern på fel sida?
Vad är rätt/fel sida? :D

Nu sitter fjädern på tändtråds sidan så att man trycker på knappens ovansida.
 
MikaelR skrev:
Vad är rätt/fel sida? :D

Nu sitter fjädern på tändtråds sidan så att man trycker på knappens ovansida.
Fjäder ska göra så att strömbrytaren alltid återgår till avstängt läge. Dra över en bild på baksidan av din brytare om du är osäker.
 
>Tjena!
Vill installera 2 RGBW led slingor och har funderingar omkring detta.
Det finns säkert info om det men jag orkar inte läsa 318 sidor :)
Så, det handlar om ca 30 meter och det ska bli inomhus.
Vad behöver jag?
kan det fungera om jag har 2 st. fibaro rgbw controllers och 2 12v eller 24v batterieliminator
Dvs dela upp det i två 15 meters slingor.
det står att fibaro controllern klarar vid 24V max 144W per kanal eller 288W kombinerat.
Vad innebär det - kombinerat?.
Behöver jag några repeatrar?

tack på förhand?
 
Det betyder att:
1. jag måste hitta en lösning med kompakta komponenter som jag kan gömma i en kopplingsdosa.
2. jag måste använda bauta grejer och hitta på något gömställe så att dem inte syns
3. jag skiter i det :)

Gör jag det som hek har gjort så är det inga bekymmer att gömma vad som helst under takfoten.
 
Äntligen, efter att de har legat i en låda sen den stora julrean på m.nu - nu sitter den första motorstyrda rullgardinen uppe. Det var lite meckigt att få allting att funka, instruktionerna var felaktiga, men nu så!

http://fiskalsgatan.se/bloggen/en-magisk-rullgardin <- video på vidundret.

Förra veckan fick jag Vera att känna av om AppleTVn är igång, genom att känna av vilken input som är valt på förstärkaren. Nästa steg blir att dra ner rullgardinen om det är ljust ute och jag försöker titta på "tv".

Sen blir det nog ett försök till väckarklocka, där rullgardinerna dras upp när det är dags att vakna. Återkommer ;)
 
  • Gilla
316097 och 2 till
  • Laddar…
Har investerat i en Razberry som kör Domoticz. I överlag funkar allt bra men behöver lite hjälp med finjusteringar.
Har kopplat in Aeon Labs motion sensor 6 som ska fungera som larm (rörelsedetektor registrerar rörelse och utlöser larmet).

Det jag skulle behöva hjälp med:
- vilken av parametrarna styr hur ofta sensorn ska känna av rörelse?
- vilken parameter reglerar "vilotid" mellan utlöst larm och till att den börjar registrera igen?

Tack!
domo.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.