Hej!

Jag har nyligen blivit husägare och pratar nu i "kalla" tider mycket med grannar och bekanta om värme och förbrukning. Det känns som att varenda kotte som jag pratar med, både har mindre förbrukning och varmare inne.

Vi brukar ha en värme på 19 - 20 grader inne (svårt att få varmare än så). Bifogar bilder på energiförbrukningen på daglig basis och per månad. Är det verkligen rimligt att ett hus på 110 kv/m ska dra 100 - 130 kWh /dag?

Efter sommaren är det tänkt att vi ska byta ut både dörrar och fönster, eftersom det verkar vara dessa som är allt annat än täta. Dessutom tänker vi sätta in ett par element till i källaren, eftersom det saknas värme helt i två av rummen.

1. Är det rimligt att huset drar så här mycket?
2. Hur tar jag bäst reda på vilka åtgärder som är mest lönsamma att ta till? Ska jag ta in proffs för någon form av läckagemätning?

Bör jag göra åtgärder innan nya dörrar och fönster?

Fakta:
Byggår: 1939
Yta: 110 kvm
Byggnadstyp: Villa, stenhus.
Värmesystem: Luft/vatten värmepump år 2005 (inkl elpatron)

IMG_0245.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

IMG_0244.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Antar att värdena är inkl hushållsel. Hur mycket går åt på ett år? Vad har ni för framledningstemperatur på värmesystemet en kall dag, säg vid -5 grader utomhus?
 
Ja, det är all elanvändning det här. Jag har ingen möjlighet att bara ta fram det som vp/pump drar, men det hade varit intressant.

Framledningstemperaturen ligger på 36 - 40 grader (just nu 40 med 3 - 5 minus) (36 utan elpatron, 40+ med elpatron).

Här kommer årsförbrukningen:

2015: 28 801 kwh
2014: 20 318 kwh
2013: 20 185 kwh

Man kan ju bara spekulera varför det har gått upp 8000 kwh senaste året, men det kanske har varit kallare?
 
Nej, det är inte rimligt. En tio år gammal värmepump kan ha gjort sitt om du har otur. Jag ser att du har 1500kWh i hushållsel sommartid, är det din egen förbrukning eller tidigare ägares? Det är inte normalt med så stor åtgång hushållsel, har du nått som drar väldigt mycket extra? Eller kanske nån granne som stjäl el av dig?
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
Vi flyttade in i december, så jag vet mycket lite om huset än så länge. Jag har inte skymtat ett hönshus ännu, tror inte jag har något sådant ;).

Jag vet att tidigare ägare hade en pool som de tog med sig, den inkluderades i förbrukningen. Kan det vara den som står för förbrukningen på sommaren?
 
nexustwins skrev:
Vi flyttade in i december, så jag vet mycket lite om huset än så länge. Jag har inte skymtat ett hönshus ännu, tror inte jag har något sådant ;).

Jag vet att tidigare ägare hade en pool som de tog med sig, den inkluderades i förbrukningen. Kan det vara den som står för förbrukningen på sommaren?
Ja, att värma en pool kan dra en hel del.
 
tommib skrev:
Kanske ett hönshus......

Edit: Här är länken till den berömda tråden: [länk]
Hahaha, jag ska kolla grannarnas lyse och undersöka om det finns hönshus i närheten. Rapporterar tillbaka. ;)
 
tommib
Som Finndjävel skrev så kan VPn vara slut. Det är svårt att veta hur din anläggning är inställd men det låter inte så bra att du har så stor skillnad i framledning med/utan elpatron vid en rätt beskedlig utetemp (-4C). Jag är inte så bra på LVVP så jag vet inte till vilka temperaturer de fungerar effektivt.

Om värmepumpen håller på att ge sig så skulle det kunna förklara ökad energianvändning, du kör helt enkelt på ren elpatron stora delar av tiden. Det kan också vara så att anläggningen är underdimensionerad för ditt hus.

Den där ökade energianvändningen kan mycket väl vara poolen som tidigare ägare hade. Kolla om de köpte poolen 2015.
 
Se över isoleringen på taket, byt tätningslister i dörrar och fönster.

Är inte fönsterna HELT slut så kommer du troligen aldrig kunna räkna hem ett fönster byte på energiförbrukningen...
 
  • Gilla
namor och 1 till
  • Laddar…
Ofta finns det en meny på VPn där du kan avläsa drifttid för tillskottselementen, och själva VPn. Jag tycker siffrorna tyder på att större delen av uppvärmningen går på tillskottselement.

OM det är så så kan det bero på att värmepumpen är trasig, eller så är den konfigurerad att gå endast på tillskott (man kanske stängde av VP vid visningen, för att dölja bullret).

Vi har ett hus från 30 talet, 220 kvm plus 97 kvm delvis uppvörmd källare.

Innan vi installerade bergvärme hade vi en förbr. på 48 000 kwh (direktverkande takvärme från 70 talet). Och kom ofta bara upp i 18 - 19 grader inomhus.

Nu har vi bergvärme, oftast 22grader i alla rum, och en årsförbr. på 18 000 kwh. Vi borde ha lite kallare klimat här i Stockholm, än du har i Halland.
 
Med den förbrukningen verkar det som du nästan helt går på elpatron. Mina 140 m2 värms till 22 grader för ca 75 kWh/dygn (temp strax över nollan ute) med en ecoair 107 (stenhus 1950, renoverade med gamla fönster, skåne), och då går pumpen konstant med några få spikar med patronen. Och då tycker jag att mitt hus är dåligt isolerat. Kan du kolla på pannan hur många timmar per dygn patronen kör? Om du har mer info om elförbrukningen för t.ex. varje minut i ett dygn så kan man som regel också se om patronen kör konstant eller som spikar.
 
Som någon skrev innan så kolla tätningar till fönster och dörrar. Kan du låna/hyra en värmekamera så kan man snabbt se om huset läcker på något speciellt ställe nu när det är lite kallare ute.
Även vinden är tips att kolla så inte värmen läcker upp där.

Kolla som sagt också igenom om VP verkligen jobbar eller den kör på EP mest hela tiden.
Nu har vi bara elpanna så dålig koll på LVVP men kolla om det finns ev. filter, vet inte om man kan kolla köldbärare till utedel e.t.c. Borde väl stå i någon manual vad man kan kolla på LVVP.
 
@Enk Projektet:
Det primära syftet är inte att optimera värmeförbrukningen, snarare för att optimera komforten och rent visuellt. Det hade gått att renovera fönsterna som de är, det låter vi bli, eftersom tidigare ägare redan har luft ut ett par och ersatt dem med nya (ett mindre fönster är dock helt slut). Att slippa få hicka när elräkningen kommer, kan ju vara ett skönt besvär att slippa i vardagen. Här har man också byggt ut under 60-talet och på så sätt också fått en ny omgång fönster på vissa ställen.

Jag ska försöka upp på taket och kolla över isoleringen, det nämndes på besiktningen att den nya isoleringen från 60-tals delen låg lite snett. Kanske kan påverka en aning.

@hempularen:
Helt klart värt att kolla upp hur mycket den går. Värmepumpen fungerar, men levererar en upplevd dålig värme. Borde kunna mäta med en termometer vad den faktiskt levererar. Hur är det med pumpar, blir de sämre gradvis, eller slutar de bara fungera?

Vad menar du med "tillskott"? Pumpen slår av och på med jämna mellanrum, särskilt då förbrukningen av värme ökar (till exempel när man duschar).

Bor i NV Skåne, så dra det ett snäpp till. Man blir ju sugen på att uppgradera, även om man är väl medveten om att det är en större engångskostnad.

@sulfobus:
De sista mätvärdena är med elpatronen igång på ganska låg effekt (se dagsförbrukningen på aktuell dag efter klockan 17), så de stämmer.

@Dede77:
Manualen ska jag leta fram digitalt, men den kan helt klart förklara ett och annat för mig. Stänger jag av elpatronen (sitter en brytare som stänger av den helt), så får vi fortfarande värme från pumpen. Intresset styr nog jagandet av värmekamera, jag kan ju inte sticka under stolen att det är kul att jaga drift kostnader. Synd bara att man ska behöva bo samtidigt som man jagar. :)

Tack för god input förresten!
 
peternicklas
Hur många kW är din pump på? samt hur mycket energi förbrukar den när den går, då utan elpatroner inkopplade.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.