I underlaget till bygglovet är en viss placering av det hus som ska byggas på tomten angivet. Är det tillåtet att avvika från denna placering genom att vrida husets placering med 90 grader utan ändring i övrigt?
 
Nej det vore ett väldigt grovt fel.

Det är fullt möjligt att du kan få bygglovet reviderat med en enkel behandling. Men det måste bedömas av bygglovsmyndigheten.

Att vrida huset får stor påverkan på förutsättningarna för bygglovet. Bla. så kan det innebära att en annan fasad räknas som höjdbestämmande. Så om bygglovet nu bygger på att en långsida av huset räknas som höjd (alltså ungefär takfotshöjden) så kan det istället bli höjden till nock som räknas om istället en gavelfasad blir höjdbestämmande. Och det ger ofta för stor höjd i förhållande till detaljplanen.
 
harry73
Är det innanför eller utanför detaljplanen? I detaljplanen kan det stå krav på hur huset ska placeras, och då kan det bli svårt att få det godkänt.
Är det utanför detaljplan och samlad bebyggelse är det antagligen inte ett stort problem. Men ta kontakt med bygglovshandläggaren innan man börjar bygga och se till att husets nya placering är ok. Annars blir det problem när de mäter in huset och kollar att den står där den ska.
Bygglovsavdelningen borde ha koll på om det går att bara ändra handlingarna eller om det behövs grannhörande e.d.
 
T
I vårt startbesked för tllbyggnaden vi gör står att vi får avvika från den placering/storlek som angetts i bygglovsansökan med max 10 cm i någon rikting, dvs höjd, bredd, längd.

Om något är förskjutet mer än så krävs en bygglovsändring - och det kan vara svårt att få i efterhand enligt kommunens byggnadsingenjör så det måste i så fall ansökas om innan bygget.
Skulle det bli fel så kan det bli tal om att riva.
 
  • Gilla
MetteKson
  • Laddar…
Hemmakatten
När vi byggde på vår stora tomt (13' kvm) sa handläggaren att ingen mätning behövdes då det inte gjorde något om det diffade 10cm hit eller dit. Vi tittade ut över vår jättetomt och insåg att vi aldrig skulle kunna placera huset på 10cm när, så vi beställde mätning.

Det blir också enormt stor skillnad på hur huset passar in i landskapet och omgivande bebyggelse om man vrider huset 90 grader.
 
  • Gilla
MetteKson
  • Laddar…
Det krävs sannolikt nytt bygglov och ny ansökan eftersom det inte går i ett redan beviljat bygglov.
 
  • Gilla
Ante3026
  • Laddar…
Vi flyttade vårt hus 4 meter i en riktning och 2 meter i en annan riktning under utsättningen för att vi på plats kunde se att huset skulle ligga helt fel om vi gick vidare med det som vi tänkt först. Vi vred även huset lite.

Eftersom området var detaljplanerat och vi fortfarande följde detaljplanen ville kommunen endast att vi skulle inkomma med justering i efterhand som visade det aktuella läget på nybyggnadskartan. Kostade oss inte en sekin.

Jag uppmanar dig dock att du kontrollerar med din handläggare innan du gör något. Det finns mer eller mindre generösa kommunala tjänstemän. Bara för att något varit på ett visst sätt i vår kommun betyder det inte att det är sanningen för dig.
 
Edit: Här var ett svar till ett inlägg från Fangorn som inte är kvar längre. Så jag redigerar bort mitt svar också.
 
Redigerat:
Förlåt postade mitt i fel tråd.... I ditt fall verkar det konstigt att det gick att ändra i efterhand. Kanske är annorlunda om någon granne opponerat sig...
 
harry73
Grannen får inte yttra sig om man följer DP
 
Fangorn skrev:
Förlåt postade mitt i fel tråd.... I ditt fall verkar det konstigt att det gick att ändra i efterhand. Kanske är annorlunda om någon granne opponerat sig...
Då tar jag svaret igen. Precis som harry73 säger så ger detaljplanen ett visst utrymme. Så länge jag håller mig inom det utrymmet, vare sig det handlar om placering av huset, höjd, färg eller vad det än är som detaljplanen säger. Så ges inte grannen möjlighet att säga sitt i förväg. Det är enkelt. Alla i området styrs av samma detaljplan. Alla har samma möjligheter att bygga inom detaljplanen. Alla vet om att ett bygge kan komma att ske inom ramen för detaljplanen. Så det finns ingen anledning att alla ska få yttra sig om minsta ändring så länge detaljplanen följs.

Som jag skrev tidigare så är detta antagligen upp till respektive kommun och enskilda tjänstemän hur hårt de ska gå på ändrat bygglov. Men om DP följs finns egentligen ingen anledning att kräva nytt bygglov bara för att vrida eller flytta huset så länge man följer DP.

Sen anser jag att det gör till god ton grannar emellan att åtminstone meddela vad man tänkt göra. Det betyder dock inte att jag alltid kommer ta hänsyn till vad grannen tycker om det.
 
O
Bart skrev:
Då tar jag svaret igen. Precis som harry73 säger så ger detaljplanen ett visst utrymme. Så länge jag håller mig inom det utrymmet, vare sig det handlar om placering av huset, höjd, färg eller vad det än är som detaljplanen säger. Så ges inte grannen möjlighet att säga sitt i förväg. Det är enkelt. Alla i området styrs av samma detaljplan. Alla har samma möjligheter att bygga inom detaljplanen. Alla vet om att ett bygge kan komma att ske inom ramen för detaljplanen. Så det finns ingen anledning att alla ska få yttra sig om minsta ändring så länge detaljplanen följs.

Som jag skrev tidigare så är detta antagligen upp till respektive kommun och enskilda tjänstemän hur hårt de ska gå på ändrat bygglov. Men om DP följs finns egentligen ingen anledning att kräva nytt bygglov bara för att vrida eller flytta huset så länge man följer DP.

Sen anser jag att det gör till god ton grannar emellan att åtminstone meddela vad man tänkt göra. Det betyder dock inte att jag alltid kommer ta hänsyn till vad grannen tycker om det.
hmmm... Vad bygger du din teori på att om det följer DP så behöver man inte söka nytt bygglov? Eller justera bygglovet?
Med ett sådant resonemang skulle det inte behövas bygglov så länge något följer DP....

Jag är övertygad om den förändring som vill göras, så måste det sökas nytt bygglov.
Däremot tror jag att det kan räcka med något förenklat bygglov....
Kontakta kommunen. Kolla först så att det följer DP även om du vrider huset.
 
  • Gilla
MetteKson
  • Laddar…
harry73
Odjuret, vad är problemet? Bart skriver att sin kommun inte krävde nytt bygglov eftersom ändringar följer dp. Han uppmanar TS också at kolla med kommunen innan han gör något. Låter som kul och positiv info om hur det kan bli, men också sansad och realistisk
Bart skrev:
Eftersom området var detaljplanerat och vi fortfarande följde detaljplanen ville kommunen endast att vi skulle inkomma med justering i efterhand som visade det aktuella läget på nybyggnadskartan. Kostade oss inte en sekin.

Jag uppmanar dig dock att du kontrollerar med din handläggare innan du gör något. Det finns mer eller mindre generösa kommunala tjänstemän. Bara för att något varit på ett visst sätt i vår kommun betyder det inte att det är sanningen för dig.
 
Det är ju ett ganska farligt besked från kommunen. OM en granne väljer att klaga, när huset byggs ex. 90 grader vridet i förhållande till bygglovet. Så är det per definition ett svartbygge. Och även om kommunen väljer att inte anmärka, så finns det fler instanser.
 
  • Gilla
Chillen och 1 till
  • Laddar…
Nja, teori är det inte i mitt fall. Ren fakta. Men som jag sa i mitt första inlägg så är det antagligen stor skillnad mellan kommuner, eller mellan olika handläggare. Men, om det inte är någon skillnad på själva huset och det endast gäller en ändring om placering på tomten, så kan jag inte se att det skulle behövas en ny bygglovshantering. I detaljplanerade områden är det klart uppstyrt hur huset får placeras på tomten. Om TS håller sig till det kan jag inte se att det skulle behövas ett nytt bygglov.

Men som sagt, kolla med handläggaren först. Bra kommunikation är allt i bygglovshantering. Detta är något jag bittert lärde mig efter vårt första husbygge. Vid det andra hade jag tät kontakt med handläggaren och försökte ligga ett steg före hela tiden. Det betalade sig snabbt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.